تایید 8 نامزد؟
متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست

به گزارش بورس فوری، احراز صلاحیت‌های نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اگرچه کماکان در ایستگاه شورای‌نگهبان متوقف است اما زمان زیادی تا اعلام نهایی و پایان مهلت قانونی این شورا باقی نمانده است. حضور چهره‌های مختلف و متکثر سیاسی در گردونه انتخابات حالا شرایط را متفاوت از دوره‌های پیش کرده است.
گمانه‌زنی‌ها حالا شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم زده است؛ اگرچه شخصیت‌های متفاوتی را می‌توان در فضای انتخاباتی دید اما گمانه‌زنی‌ها تاکنون از احراز صلاحیت شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله سیدابراهیم رییسی، سعید جلیلی، محسن رضایی، عزت‌الله ضرغامی، علی لاریجانی، عبدالناصر همتی، حسین دهقان و مسعود پزشکیان، محمد شریعتمداری و علیرضا زاکانی حکایت دارد؛   اما تایید صلاحیت 8 نفر از این 10 نامزد ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان ادامه دارد.
در این راستا، عباسعلی کدخدایی درباره احراز صلاحیت‌های کسانی که پیش از این و در دوره‌های گذشته، گفت: کسی که دو دوره رییس‌جمهور بوده و بعدِ چهار سال دوباره برای ثبت‌نام آمده، دوباره باید با شرایط فعلی ما بررسی شود. این حکم قانون است؛ یعنی میزان حال فعلی افراد است و باید در هر دوره‌ای افراد بررسی شوند. به همین خاطر ممکن است فردی در دوره‌ گذشته صلاحیت داشته ولی الان صلاحیتش را از دست داده است.
 
جهانگیری؛ فدای روحانی
 شاید اسحاق جهانگیری مصداق آن چیزی باشد که کدخدایی اعلام کرده است. وی در سال96 علی‌رغم احراز صلاحیت و حضور در انتخابات، تنها به نقشی پوششی بسنده کرد و زیر سایه حسن روحانی قرار گرفت. کاندیدای اجاره‌ای حالا علاوه بر کارنامه ضعیف و هزینه‌سازی برای اصلاح‌طلبان، کاندیدای بالقوه آن‌ها را نیز به پرتگاه برده است. حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر طی توییتی در صفحه شخصی خود نوشت که اسناد تخلفات اسحاق جهانگیری را که منجر به رأی دادگاه شده است، برای بررسی در تاییدصلاحیت‌ها به شورای محترم نگهبان ارسال کردم.
دفاع تمام‌قد جهانگیری در مناظرات سال96 از روحانی و ظاهر شدن در مقام مسوول و گزارش عملکرد در برنامه‌های متعدد تلویزیون، حالا جهانگیری را باوجود اقبال کارگزارانی‌ها، با تردید و اماواگر همراه کرده است. عدم احراز صلاحیت جهانگیری در این دوره می‌تواند الگویی باشد برای کسانی که با فدا کردن خود نقش‌های پوششی و تکمیل‌کننده را برعهده می‌گیرند.
البته چهره‌های بسیاری در این دور از انتخابات از حضور در گردونه نامزدهای اصلی باز خواهند ماند تا شاید الگویی باشد برای جلوگیری از ثبت‌نام‌های بی‌رویه و بی‌هدفی که در سال‌های گذشته بسیار شایع شده است. گمانه‌زنی‌ها از عدم احراز صلاحیت علیرضا زاکانی، رستم قاسمی، محسن هاشمی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و شخصیت‌هایی دیگر حکایت دارد.  البته ممکن است در ادامه شاهد احراز صلاحیت‌های بیشتری هم باشیم. حضور 8 تا 12کاندیدا در این دوره از انتخابات امری است که در روزهای گذشته به آن توجه شده و گویا رویکرد شورای نگهبان هم بر حضور حداکثری نامزدهاست.
 
روند بررسی احراز صلاحیت‌ها
 در مجموع ۵۹۲نفر داوطلب در انتخابات ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۴۰نفر خانم و ۵۵۲نفر آقا بودند. ۲۷۲نفر از ثبت‌نام‌کنندگان لیسانس و کمتر و ۳۲۰نفر از آنان فوق‌‌لیسانس به بالا بودند. ۸۹نفر از ثبت‌نام‌کنندگان زیر ۴۰سال داشتند و افرادی که بین ۴۰ تا ۷۵سال بودند هم ۴۹۵نفر بوده و هشت‌نفر هم بالای ۷۵سال داشتند.
حدود ۴۰داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کردند. کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تبلیغات از ۷خرداد به مدت ۲۰روز آغاز خواهد شد، تاکید کرد: وقتی در موعد قانونی درباره صلاحیت‌ها به نتیجه رسیدیم، نتایج را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم و آن‌ها اسامی را اعلام خواهند کرد. کدخدایی گفت: اگرچه اعلام کردیم که افراد فاقد صلاحیت ثبت‌نام نکنند اما اصرار داشتیم که افراد توانمند ثبت‌نام کنند. سلایق مختلف سیاسی در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و ما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه تعداد از داوطلبان تایید خواهند شد.
شورای نگهبان حالا با استفاده از مهلت پنج‌روزه دوم قانونی خود زمان زیادی تا اعلام اسامی کاندیداها ندارد و باید هر لحظه منتظر اعلام این اسامی باشیم و با اعلام اسامی شرایط و آینده انتخابات بیشتر مشخص خواهد شد. در این میان باید به این نکته توجه کرد که هنوز روند بررسی‌ها ادامه دارد و ممکن است با اوج‌گیری رایزنی‌ها، شاهد اتفاقات مختلفی باشیم.
 
شورای نگهبان: تبلیغات زودهنگام ممنوع!
روز گذشته همچنین عباسعلی کدخدایی آخرین روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در شورای نگهبان را تشریح کرد. وی در گفت‌وگو با صداوسیما گفت: جلسه سوم را از جهت رسیدگی‌هایی که در جلسه عمومی شورای نگهبان داشته‌ایم، برگزار کردیم، در بخش صبح پرونده‌هایی رسیدگی شد و دقت‌ها زیاد است، به همین دلیل زمان زیادی از اعضای محترم شورای نگهبان می‌گیرد.
وی گفت: همچنین بعدازظهر (شنبه اول خرداد) جلسه بعدی را خواهیم داشت و در تلاش هستیم تا پایان فرصت پنج روز دوم نتایج بررسی‌ها را بتوانیم اعلام کنیم. طبیعتا هر روز تعدادی از پرونده‌ها مطرح می‌شود و بخشی از این پرونده‌ها لازم است کارشناسی بیشتری صورت بگیرد و این روند همچنین نسبت‌به بقیه افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه دارد.
وی ادامه داد: در حاشیه جلسه، بررسی‌های کارشناسی زیادی داریم و اعضای محترم وقتی که پرونده فردی مطرح می‌شود نسبت به مستندات، سوالات و ابهاماتی دارند و آن سوالات و ابهامات باید ازسوی کارشناسان بررسی شود و با مراجعی که گزارش داده‌اند، دوباره تماس گرفته شود.
کدخدایی گفت: برخی اوقات خود افراد توضیحاتی را فرستاده‌اند و آن توضیحات دوباره در جلسه مطرح می‌شود تا بتوانیم به نتیجه نهایی برسیم.
سخنگوی شورای نگهبان درخصوص فعالیت‌های برخی هواداران نامزد‌ها در فضای مجازی گفت: بار‌ها عرض کردیم تبلیغات انتخابات به صورت رسمی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان است، تا قبل از آن تبلیغات ممنوع است، اما متاسفانه برخی رعایت نمی‌کنند، آن هم در فضای مجازی که ضابطه خیلی روشنی برای آن مشخص نشده است اما با دوستان‌مان در وزارت کشور و سایر مسوولان ذیربط در تماس هستیم و از هم دستگاه‌ها خواستیم اگر گزارشی از این تبلیغات دارند برای ما ارسال کنند تا در بررسی‌ها مدنظر قرار بگیرد.

 

به پیج اینستاگرامی «بورس فوری» بپیوندید
instagram.com/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید