آخرین آمار از تعداد چک‌های برگشتی در فروردین
براساس داده‌های بانک مرکزی در فروردین‌ماه ۵۶۹ هزار فقره چک به ارزش ۱۵۸ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که در مقایسه با ماه قبل از آن (اسفند ۹۹) از نظر تعداد ۲۵.۴ درصد کاهش داشت.

به گزارش بورس فوری، با توجه به اهمیت کاربرد و امتیاز چک، این ابزار هنوز هم از مهمترین ابزار پرداخت در کشور است. طبق آخرین داده‌های بانک مرکزی از میزان چک‌های مبادله‌ای در فروردین ماه، در کل کشور حدود ۵۶۹ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۱۵۸ هزار میلیارد ریال برگشت داده است.

براساس جداول بانک مرکزی، چک‌های برگشتی در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۹۹ از نظر تعداد ۲۵.۴ درصد و از نظر مبلغ ۴۹.۳ درصد کاهش داشته است.

از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در فروردین ماه به ترتیب ۸.۲ درصد و ۱۰.۷ درصد برگشت داده شده است در حالی که در اسفند ۹۹ از کل چک‌های مبادله شده ۷.۹ درصد و در فروردین ماه ۱۸.۳ درصد وصول نشد.

در استان تهران حدود ۱۴۹ هزار فقره چک به ارزش ۶۵ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که از نظر تعداد ۷.۷ درصد و ارزش ۹.۷ درصد چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

بررسی جداول حاکی از این است که در سایر استان‌های کشور، بیشترین تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویر احمد (۱۳.۵ درصد)، لرستان (۱۱.۵ درصد)، و ایلام (۱۱.۳) درصد است. استان‌های گیلان (۵.۶ درصد)، مازندران (۶.۸ درصد) و گلستان (۷.۱ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشت به کل تعداد چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده است.

۹۶ درصد چک‌ها به دلیل کسری موجودی برگشت داده شد

در نخستین ماه سال ۱۴۰۰، در کل کشور حدود ۵۴۹ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۱۴۶ هزار میلیارد ریال به دلیل کسری با فقدان موجودی برگشت داده شده است و کسری و فقدان دلیل اصلی این اتفاق بوده است. براساس داده‌های آماری ۹۶ درصد چک‌ها (از نظر تعداد) و ۹۲.۴ درصد از بعد ارزش به دلیل کسری یا فقدان موجودی وصول نشده است.

بررسی استانی چک‌های برگشتی نشان می‌دهد که در استان‌های خراسان جنوبی، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد بیشترین تعداد چک‌های برگشتی به دلیل کسری بودجه و البرز، همدان، خراسان رضوی و خراسان شمالی کمترین میزان را داشتند.

در پایخت نیز ۹۵.۲ درصد از تعداد چک‌های برگشتی و ۸۶.۳ درصد از مجموع مبالغ چک‌ها، به دلیل کسری یا فقدان موجودی وصول نشد.

0 نظر:

نظر بدهید