اسامی نهایی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
اسامی نهایی نامزد‌های مورد تایید شورای نگهبان توسط وزارت کشور اعلام شد.

به گزارش بورس فوری، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۵خود، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است را اعلام کرد.


بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد انتخابات کشور

در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می رساند، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر می باشد:

اسامی نهایی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
۱. آقای سعید جلیلی– فرزند محمدحسن- کد نامزد ۲۲

۲. آقای محسن رضایی میرقائد– فرزند نجف- کد نامزد ۴۴

۳. آقای سیدابراهیم رئیس ­الساداتی مشهور به رئیسی– فرزند سیدحاجی- کد نامزد ۳۳

۴. آقای علیرضا زاکانی– فرزند حسین- کد نامزد ۵۵

۵. آقای سیدامیرحسین قاضی­ زاده هاشمی– فرزند سیدحسن- کد نامزد ۶۶

۶. آقای محسن مهرعلی زاده– فرزند رحیم- کد نامزد ۷۷

۷. آقای عبدالناصر همتی– فرزند احمدعلی- کد نامزد ۸۸

بر اساس ماده ۶۶ قانون، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای خاتمه می­ پذیرد.

واکنش‌ها به این لیست هفت نفره از شب گذشته شروع شد.

شب گذشته خبرگزاری فارس لیست هفت نفره ای منتشر کرد و مدعی شد که این افراد برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده‌اند. براساس لیست فارس "ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، عبدالناصر همتی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی" توانسته اند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند. 

این فهرست جنجال بزرگی به پا کرد، ردصلاحیت علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری بزرگترین شگفتی لیست شورای نگهبان بود. حتی اصولگرایان هم در شبکه های اجتماعی از این ابراز نارضایتی کردند. 

بسیاری معتقدند رقابت در این لیست معنایی ندارد.

برخی دیگر می گویند این لیست در افکار عمومی کاملا به ضرر ابراهیم رئیسی است. عده‌ای هم خواستار توضیح شورای نگهبان درباره معیارهای معرفی این لیست شده‌اند.

اصلاح‌طلبان عملا در لیست منتشر شده نماینده ای ندارند، میانه‌رو ها نیز تنها محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را دارند که البته هر دو چهره‌های سیاسی کاملا خنثی هستند. 

برخی تحلیل گران معتقد بودند که ممکن است با حکم حکومتی برخی نامزدها تائید صلاحیت شوند. در همین حال محمد مهاجری از نامه روحانی به رهبر انقلاب برای تایید صلاحیت برخی کاندیداها خبر داد. مهاجری نوشت: «با اطلاع می گویم حسن روحانی رئیس جمهور در نامه ای به رهبرمعظم انقلاب از ایشان درخواست کرده که تغییراتی در لیست اعلام شده از سوی شورای نگهبان انجام گیرد.

0 نظر:

نظر بدهید