صادرات واکسن کرونای برکت به کجا رسید؟
امروز ۲۵ مهر ۱۴۰۰ مجمع فوق العاده برکت به منظور تصویب افزایش سرمایه ۲۷ درصدی برگزار گردید. در این مجمع به پرسش‌های مهمی درباره شرکت و به خصوص واکسن برکت پاسخ داده شد.

به گزارش بورس فوری، مجمع عمومی فوق ­العاده گروه دارویی برکت با حضور سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای مرادی برگزار گردید، گزارش افزایش سرمایه به صورت زیر ارائه گردید:

هدف از انجام افزایش سرمایه:

هدف شرکت از افزایش سرمایه، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های گروه سرمایه گذاری البرز، سل تک فارمد، بیوسان فارمد و هم چنین جبران مخارج بابت افزایش سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های مذکور می‌باشد. با انجام این افزایش سرمایه بخش عمده‌ای از مطالبات حال شده سهامداران بابت سود تقسیمی کاهش یافته و به حساب سرمایه منتقل می‌شود.

 

ارزیابی مالی طرح:

  • دوره بازگشت سرمایه ۴۹ ماه.
  • نرخ بازدهی داخلی ۲۵ درصد.
  • ارزش فعلی خالص ۱۰۳.۲۶۷ میلیون ریال.

سوالات مطرح شده در مجمع:

میزان واکسن تولید شده توسط شرکت چه تعداد می‌باشد؟ فاز ۱ تا کنون ۱۰ الی ۱۲ میلیون دز تولید کرده است. فاز ۲ و ۳ به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاده است. فاز ۲ به بهره برداری رسیده و ۳ تا ۴ میلیون دز تولید کرده است و پس از اخذ مجوز‌های لازم از وزارت بهداشت به بازار عرضه خواهد شد. در خصوص فاز ۳ نیز دستگاه‌ها نصب شده و در حال پروگرمینگ می‌باشد. پیش بینی شرکت انجام تست بک‌ها در آبان ماه برای فاز سوم می‌باشد.

آیا راه اندازی فاز ۳ با توجه به شرایط واردات واکسن توجیه اقتصادی دارد؟ پیش بینی می‌شود ویروس کرونا مانند ویروس آنفولانزا هر ساله نیاز به واکسن داشته باشد، با توجه به مستندات پزشکی دز سوم نیز اجباری خواهد شد و با توجه به این که دز سوم واکسن سینوفارم باید واکسنی غیر از سینوفارم باشد لذا بازار دز سوم پیش روی شرکت می‌باشد.

شرکت قابلیت تغییر پلتفرم خود را دارد و زمان مورد نیاز برای تغییر پلتفرم ۲ ماه می‌باشد و پیش بینی می‌شود برای سال ۲۰۲۲ بازاری برای تغییر پلتفرم نیز بوجود آید.

در خصوص صادرات واکسن کرونا توضیح داده شود: با توجه به واردات ۱۰۰ میلیون دوز واکسن، میزان تولید شرکت بیشتر از نیاز کشور خواهد شد و شرکت هیچ راهی ندارد که به فکر صادرات و دوز سوم باشد. برای صادرات نیاز به ثبت واکسن می‌باشد. بیش از ۴ ماه می‌باشد که شرکت دو تیم را برای ثبت مقالات و مذاکره با سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته است. تا کنون یک سری از مستندات ارسال شده و شرکت منتظر جواب طرف مقابل می‌باشد. در حال حاضر مذاکرات جهت صادرات واکسن ادامه دارد. در حال حاضر ۶ کشور تقاضای واکسن را دارند و برخی از این کشور‌ها اعلام کرده اند ثبت واکسن در داخل ایران کفایت می‌کند. این کشور ۶ میلیون دز درخواست کرده و قرارداد محرمانگی بین شرکت برکت و کشور خریدار نیز امضا شده است. برای بقیه کشور‌ها نیز در حال مذاکره بوده و قراردادی امضا نشده است. شرکت هنوز در خصوص واکسن اعلام قیمت نکرده و عنوان کرده قیمت سینوفارم و یا پلتفرم‌های دیگر عرضه می‌شود برکت ۱ دلار کمتر واکسن خود را عرضه می‌کند.

در حال حاضر واکسن اسپوتنیک بدون مجوز سازمان بهداشت جهانی در کشور‌های مختلف تزریق می‌شود و شرکت برکت نیز می‌تواند از این مسیر استفاده کند.

علت عدم افشای اطلاعات تولید واکسن توسط شرکت چه می‌باشد؟ به دلیل ملاحظات سیاسی و امنیتی امکان افشای اطلاعات در کدال وجود ندارد.

چه تعداد دز واکسن تحویل وزارت بهداشت شده است؟ تا کنون ۸ میلیون و ۲۵۸ هزار دز واکسن به قیمت ۱۸۵ هزار تومان می‌باشد و بالغ بر ۱.۵۰۰ میلیارد تومان دز واکسن به وزارت بهداشت تحویل شده است. بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان تا کنون صرف پروژه شده و پیش بینی می‌شود مخارج زیادی باقی نمانده است. پیش بینی سود خالص شرکت ۴۰ درصد می‌باشد.

 

در انتها افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۵.۸۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۷.۳۱۴ میلیارد ریال (معادل ۲۷ درصد) از محل مطالبات حال شده و آوده نقدی سهامداران مورد تصویب سهامداران قرار گرفت.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

0 نظر:

نظر بدهید