رکود بازار مسکن در جنوب تهران
منحنی تقاضای مصرفی در جنوب پایتخت با افت شدید قدرت خرید مردم، به صفر متمایل شده است.

به گزارش بورس فوری، فروردین ماه امسال در مناطق ۱۵ تا ۲۰ واقع در جنوب پایتخت فقط ۳۳۸ فقره معامله مسکن انجام شد. در بین شش منطقه مذکور بجز منطقه ۱۵ هیچ‌یک در بین نقاط پرتقاضا قرار ندارند که البته این منطقه نیز در جایگاه پنجم از نظر تعداد معاملات شهر تهران ایستاد. متوسط قیمت اغلب مناطق جنوبی کمتر از متری ۱۵ میلیون تومان است و فقط در منطقه ۱۹ میانگین قیمت به ۱۵ میلیون تومان می‌رسد که آن هم با توجه به تعداد پایین معاملات (۱۵ فقره) نمی‌تواند ملاکی برای ارزیابی بازار این محدوده باشد.

شش منطقه مذکور در فروردین ۱۴۰۰ فقط ۱۶ درصد از کل معاملات مسکن را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص دادند که تقریبا به اندازه پرمعامله ترین محدوده تهران (منطقه ۵ با سهم ۱۴.۱ درصد) است. در بین شش منطقه جنوبی، منطقه ۱۵ با ۶.۴ درصد و منطقه ۱۹ با ۰.۷ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را در معاملات این محدوده به خود اختصاص دادند. در واقع اگر منطقه ۱۵ را در این محاسبه لحاظ نکنیم سهم پنج منطقه جنوبی شهر تهران از کل معاملات اولین ماه از سال جاری فقط ۹.۶ درصد است که رتبه دومین منطقه پرمعامله تهران (منطقه ۲ با ۹.۴ درصد) با آن برابری می‌کند.

نرخ مسکن در جنوب تهران

نرخ مسکن در جنوب تهران

قیمت هر متر مربع مسکن در منطقه ۱۸

بر اساس آمار فروردین ۱۴۰۰ میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در منطقه ۱۸ بالغ بر ۱۳.۴ میلیون تومان، منطقه ۲۰ به میزان ۱۳.۵ میلیون تومان، منطقه ۱۷ بالغ بر ۱۳.۸ میلیون تومان، منطقه ۱۵ به میزان ۱۴.۷ میلیون تومان، منطقه ۱۶ بالغ بر ۱۴.۹ میلیون تومان و منطقه ۱۹ به میزان ۱۵ میلیون تومان است؛ در حالی که متوسط قیمت مسکن در کل شهر تهران به ۲۹.۳ میلیون تومان می‌رسد.

سهم منطقه ۱۵ از معاملات مسکن شهر تهران ۶.۴ درصد، منطقه ۱۶ به میزان ۲.۳ درصد، منطقه ۱۷ به میزان ۲.۸ درصد، منطقه ۱۸ به میزان ۳ درصد، منطقه ۱۹ به میزان ۰.۷ درصد و منطقه ۲۰ به میزان ۰.۸ درصد بود.

آمار مذکور حاکی از آن است که تقاضای مصرفی در پایتخت به دلیل کاهش قدرت خرید به نوعی از بازار مسکن حذف شده است. فروردین امسال در مناطق ۱۹ و ۲۰ به ترتیب ۱۵ و ۱۶ فقره معامله مسکن منعقد شده که انجماد بازار در این نقاط را نشان می‌دهد. از طرف دیگر کاهش انتظارات تورمی و پیش‌فرضها درباره ثبات یا حتی کاهش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ بعد از انتخابات ریاست جمهوری، رکود بازار مسکن مناطق جنوبی را تشدید کرده است.

در حال حاضر اگر به دنبال خرید مسکن در محله‌های جنوبی تهران هستید می‌توانید با نقدینگی ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان بر اساس موقعیت و امکانات واحد مدنظر اقدام به خرید کنید. البته با حدود ۵۰۰ میلیون تومان طبیعتا انتخابهای شما محدود خواهد بود و باید در محله‌های خاورشهر، تقی آباد، علائین، دولت‌خواه و عباس آباد جست‌وجو کنید.

متوسط قیمت مسکن در تهران

بنابراین گزارش، فروردین سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۹۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۲.۱ هزار فقره بود که از کاهش ۶۰ درصد نسبت به ماه گذشته و افزایش ۶۸ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حکایت دارد.

0 نظر:

نظر بدهید