دلایل غیبت ۱۶ ماهه رنگ سبز شاخص و مشکل جدی این روزهای بورس
کارشناس بازارسرمایه با اعلام اینکه سهامداران در ۱۶ ماه اخیر نتوانستند رنگ سبز بازار را نظاره گر باشند، مشکل جدی بازار در این روزها را عدم‌ ورود پول هوشمند معرفی کرد .

به گزارش بورس فوری،  محمد شکری درباره وضعیت روزهای اخیر بازار سهام که همچنان با سیر نزولی شاخص همراه شده با انتشار مطلبی تحت عنوان "دلایل تعویق در بازگشت تعادل به بورس" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: هفته‌های زیادی است که بازارهای سرمایه‌گذاری در انتظار نتایج مذاکرات برجامی دست‌به‌عصا حرکت می‌کنند.

این وضعیت در بازار سهام، نمود بیشتری پیدا کرده و سرمایه‌گذاران تحت‌تاثیر اخبار مذاکرات، بارها نظام عرضه و تقاضا را برهم زده‌اند. در یک سال و نیم اخیر بازار سرمایه با افت و خیزهای بسیاری همراه بود و انتخابات ریاست‌جمهوری، تشکیل کابینه اقتصادی، رویکرد دولتمردان نسبت به بازارهای سرمایه‌گذاری و نوسانات قیمت ارز، موج‌های نوسانی شدیدی برای فعالان بورسی به‌دنبال داشت.

در حالی بازارسرمایه وارد سه‌ماه سوم سال جاری شده و ۱۶ ماه از آغاز ریزش بازار گذشته اما بورس‌بازان نتوانستند رنگ سبز را به‌طور پایدار بر تابلوهای معاملاتی مشاهده کنند. این در حالی است که شاخص‌ بورس در تابستان یک‌بار دیگر توانسته بود کانال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را از آن خود کند.

بعد از چند اتفاق در حوزه‌های اقتصادی و بین‌المللی روند نزولی در این بازار، شاخص به  کمتر از یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید تا در هفته‌های گذشته موج جدیدی از ناامیدی در بازارسهام حکم فرما شود. عقب‌‌‌‌‌‌نشینی نماگر اصلی بورس از ‌ماه پایانی تابستان در حالی آغاز شد که تحلیلگران، گشایش‌‌‌‌‌‌های اقتصادی، بهبود روند سرمایه‌‌گذاری و خروج از شرایط کرونایی را عوامل اثرگذار بر بهبود عملکرد صنایع عنوان می‌کردند‌ اما نه‌تنها این محرک‌‌‌‌‌‌ها برای عبور از بحران فعلی محقق نشد بلکه صنایع تحت‌تاثیر چالش‌‌‌‌هایی از جمله قطعی‌های برق و دستورالعمل‌های لحظه‌ای برخی سیاست گذاران در مورد نرخ دستوری صنایع ، تصویر نامطلوبی به نمایش گذاشتند.

در چنین شرایطی مذاکرات برجامی و به‌تبع آن پیروی دلار از نتیجه مذاکرات، عملکرد بازار سرمایه را زیرسوال برده و منجر به قفل داد و ستد‌ها در طرف تقاضا شده است. از طرفی هرچه قیمت دلار افزایش می‌یابد، بازار سهام به‌دنبال جو منفی حاکم بر بازار میلی برای صعود ندارد. گرچه بسیاری از تحلیل‌ها از امکان توافق در مذاکرات و احتمال کاهش قیمت دلار حکایت می‌کند اما آنچه مسلم است این عوامل در عین اثرگذاری بر روند بازار سهام نمی‌تواند مسیر حرکتی معاملات را در دست گیرد.

با این اوصاف چرا بازار سرمایه نمی‌تواند به بازگشت سرمایه‌گذاران امیدوار باشد؟ واقعیت امر این است که برای سرمایه‌گذاران مسجل‌شده که تعیین نتیجه مذاکرات و قیمت دلار نمی‌تواند سیگنالی مثبت برای سرمایه‌گذاری بورسی باشد. گرچه سرمایه‌گذاران خرد نیز بر مقطعی‌بودن این وضعیت صحه می‌گذارند اما عوامل دیگری، بازگشت بازار به روند تعادلی را به تعویق خواهند انداخت.

مشکل جدی بازار در این روزها، عدم‌ ورود پول هوشمند است. پول‌‌هایی که از ترس سیاست گذاری‌های بی‌پشتوانه ممکن است به جای بازار سهام وارد سایر بازارها شوند. به هر روی با توجه به این وضعیت باید انتظارداشت روزهای پرنوسان تالار شیشه‌‌‌‌ای ادامه یابد. رفتارهای ضد‌ و نقیض سیاست گذار در ‌ماه‌های اخیر ، ابهامات بازار سرمایه را دوچندان کرده است. به‌طوری‌که نمی‌توان هم شاهد اجرای دستورات شبانه سیاست گذار و هم در جست‌ و جوی ثبات و رشد قیمت‌ها بود .

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید