"پالایش" بازار سرمایه را امیدوار می‌کند
با توجه به افزایش قیمت نفت و رشد حاشیه سود صنعت پالایش فرآورده‌های نفتی، فعالان بازار امیدوار به بالا رفتن قیمت نمادهای این گروه و همچنین نماد"پالایش" شدند.

به گزارش بورس فوری، با گذشت نزدیک به یک سال و نیم از عرضه اولیه صندوق پالایش یکم با نماد پالایش، قیمت این صندوق با ارزش ابطان خود حدود ۵۴ درصد فاصله دارد و سهامداران هنوز منتظر عمل به وعده دولت برای رسیدن "پالایش" به ارزش ذاتی هستند.

با توجه به افزایش قیمت نفت و رشد حاشیه سود صنعت پالایش فرآورده‌های نفتی، فعالان بازار امیدوار به بالا رفتن قیمت نمادهای این گروه و همچنین نماد"پالایش" شدند. بعد از انتشار گزارش‌های سه ماهه تعدادی از پالایشگاه‌ها و افزایش چشم‌گیر سود این شرکت‌ها، "پالایش" هم رشد خوبی کرد و با ثبت بازده ۸ درصدی، بار دیگر نظر بازار سرمایه را به خود جلب کرد.

اما سوالی که ذهن سهامداران این صندوق را به خود مشغول کرده این است که آیا "پالایش" به قیمت ابطال ۱۲ هزار و سیصد تومانی می‌رسد نه خیر؟ با توجه به خروج سنگین پول حقیقی از بورس و ادامه عرضه‌های زیاد در نمادهای شاخص‌ساز و سودده شاید این تحلیل که پالایشی‌ها رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کنند زیاد درست نباشد چرا که به نظر اکثر کارشناسان بازار سرمایه،‌ دولت اجازه افزایش سود این صنعت را نمی‌دهد و با تغییر فرمول محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها در نهایت موجب کاهش سودآوری آنها می‌شود.

تجربه‌های گذشته هم موید این تحلیل است؛ در دوره‌های مختلف شاهد تغییر در فرمول محاسبه قیمت نفت خام و همچنین تغییر محصول پایه محاسبه کرک اسپرد بودیم. سال گذشته گازوییل با کیفیت پایین‌تر را مبنا قرار دادند و سود پالایشگاه‌ها را کاهش دادند، این در حالی بود که بازار منتظر گزارش‌های خوب از پالایشگاه‌ها بود ولی با انتشار گزارش‌های ۹ ماهه عرضه در نمادهای پالایشی زیاد شد و بار دیگر اعتماد به دولت از بین رفت و سرمایه بیشتری از بازار خارج شد. حالا هم به نظر نمی‌رسد که دولت اجازه خروج از زیان سهامداران "پالایش" را بدهد./صدای بورس 

 

"پالایش" بازار سرمایه را امیدوار می‌کند

 

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

0 نظر:

نظر بدهید