همسویی قیمت نفت با تداوم خوش‌بینی‌ها در چین
قیمت نفت در آغاز معاملات امروز، چهارشنبه، افزایش یافت؛ افزایش قیمت نفت پیامد خوش‌بینی‌هایی است که در پی کاهش محدودیت‌های سختگیرانه چین برای کووید و بهبود تقاضای سوخت در بزرگترین واردکننده نفت جهان، ایجاد شده است.

به گزارش بورس فوری،و به نقل از رویترز، در آغاز معاملات امروز، ۱۸ ژانویه، نفت خام برنت پس از افزایش ۱.۷ درصدی در جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه نسبت به روز دوشنبه، با ۵۲ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش به ۸۶ دلار و ۴۴ سنت هر بشکه رسید.

نفت وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده (WTI) نیز در ابتدای معاملات امروز با ۵۵ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش به ۸۰ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید. WTI در روز سه شنبه ۰.۴ درصد افزایش را نسبت به جلسه معاملاتی پیشین به ثبت رساند.

در سال ۲۰۲۲، تولید ناخالص داخلی چین ۳ درصد افزایش یافت و از هدف رسمی خود که افزایش «حدود ۵.۵ درصد» بود، جا ماند و دومین بدترین عملکرد از سال ۱۹۷۶ را ثبت کرد. پس از اینکه چین در ماه دسامبر سال گذشته از محدودیت‌های سختگیرانه برای کووید عقب نشست، تحلیلگران پیش بینی می‌کنند تقاضا برای سوخت در سال جاری افزایش خواهد یافت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای نفت چین در سال جاری پس از ثبت اولین انقباض در سال ۲۰۲۲ به دلیل اقدامات مهار کووید، ۵۱۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد.

این در حالی است که اوپک پیش‌بینی می‌کند تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۳ بدون تغییر خواهد بود و همان ۲.۲۲ میلیون بشکه در روز ثابت خواهد ماند.

به گفته توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت Fujitomi Securities Co Ltd، امیدواری فزاینده به افزایش تقاضای سوخت چین پس از تغییر اخیر در سیاست کووید-۱۹ این کشور به افزایش قیمت نفت کمک کرد.

در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، معاون نخست‌وزیر چین، لیو هه، روز سه‌شنبه از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال کرد و از باز شدن درهای کشورش پس از سه سال انزوای ناشی از کووید، به روی جهان خبر داد.

از سوی دیگر، قیمت نفت همچنان با کاهش ارزش دلار آمریکا تقویت می‌شود. دلار ضعیف‌تر، نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان و جذاب‌تر می‌کند و آنها به خرید نفت تشویق می‌شوند.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) در گزارش بهره‌وری روز سه‌شنبه اعلام کرد در سمت عرضه، تولید نفت در مناطق برتر شیل در ایالات متحده حدود ۷۷ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به رکورد ۹.۳۸ میلیون بشکه در روز در فوریه خواهد رسید.

به گفته یک منبع ارشد روسی آگاه از چشم انداز کشور روسیه، در عین حال، روسیه انتظار دارد تحریم های غرب تأثیر قابل توجهی بر صادرات محصولات نفتی و تولید آن داشته باشد و احتمالاً نفت خام بیشتری را برای فروش باقی بگذارد.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

به گزارش سنا از سی ان بی سی، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، چهارشنبه، ۱۸ ژانویه، در ساعت ۱۱:۴۳ به وقت تهران، با افزایش ۰.۹۱ درصدی در هر بشکه، ۸۶ دلار و ۷۱ معامله شد.

همچنین تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۱.۱۶ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۸۱ دلار و ۱۱ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۱۱ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۱۲ دلار معامله شد.

همچنین نقره با افزایش ۱.۰۳ درصدی، ۲۴ هزار و ۳۱۵ دلار معامله شد.

0 نظر:

نظر بدهید