کاربرد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در مباحث مالی
تجدید ارزیابی دارایی‌ها یکی از موضوعات مهم در مباحث مالی است و در اغلب کشورهایی که دارای تورم هستند، کاربرد دارد. به طوری که استاندارد بین‌المللی شماره ۲۹ حسابداری با عنوان حسابداری تورمی در این خصوص تدوین شده است.

به گزارش بورس فوری،میثم علی‌محمدی،کارشناس پولی و بانکی در یادداشتی نوشت:

تجدید ارزیابی دارایی‌ها یکی از موضوعات مهم در مباحث مالی است و در اغلب کشورهایی که دارای تورم هستند، کاربرد دارد. به‌طوری که استاندارد بین‌المللی شماره ۲۹ حسابداری با عنوان حسابداری تورمی در این خصوص تدوین شده است. حتی در کشور آمریکا هم که در چندسال اخیر تورم نسبتا بالایی را تجربه کرده قبل از آنکه استانداردهای خاصی در این زمینه تدوین شود، ناشران موظف بودند در کنار صورت‌های مالی که با استانداردهای قبلی تهیه می‌شد، ترازنامه و صورت مالی دیگری با موضوع ارزش واقعی دارایی‌های شرکت ارائه کنند. در کشور ما که تورم به رویه‌ اقتصادی همیشگی تبدیل شده، قطعا باید با تجدید ارزیابی، ارزش واقعی دارایی‌های شرکت‌ها را نمایان کرد.

تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارای مزایای متعددی است که چند مورد آن به شرح زیر است:

۱- تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث واقعی‌ شدن ترازنامه شرکت‌ها می‌شود.صورت‌های مالی می‌بایست وضعیت عملکرد واقعی شرکت‌ها را ترسیم کنند، ولی به دلیل ثبت اقلام دارایی‌ها به قیمت بهای تمام شده تاریخی، این مهم محقق نمی‌شود و تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند به این امر کمک کند.

۲- نسبت‌های مالی شرکت‌ها را به صورت صحیح نشان می‌دهد. با به‌روزرسانی ارزش دارایی‌ها، بسیاری از نسبت‌های مالی از قبیل ROA، ROE، حاشیه سود و... واقعی می‌شوند و قابلیت اتکای بیشتری خواهند داشت.

۳- سهامداران از ارزش واقعی سهام شرکت خود اطلاع پیدا می‌کنند. تجدید ارزیابی دارایی‌ها ترازنامه شرکت‌ها را واقعی می‌کند و سهامداران درک صحیحی نسبت به ارزش شرکت خواهند داشت و این موضوع در میان‌مدت در قیمت سهم تاثیرگذار خواهد بود.

۴- تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث اصلاح واقعی نسبت حاشیه سود خواهد شد. با تجدید ارزیابی دارایی‌ها، هزینه استهلاک واقعی در صورت سود و زیان هم به‌روز شده و سود خالص شرکت واقعی خواهد شد و این امر می‌تواند موجب کاهش دخالت بالادستی‌ها در اصلاح حاشیه سود شرکت‌ها شود.

با در نظر گرفتن موارد فوق و با توجه به اینکه ایران همواره دارای تورم بوده و نیاز به اصلاح ارزش دارایی‌ها در صورت وضعیت مالی شرکت‌ها وجود دارد، تجدید ارزیابی همه طبقات دارایی می‌بایست برای همه شرکت‌ها الزامی شود. همچنین وضع قوانین و استانداردهای حسابداری همانند استاندارد شماره ۲۹ نیز می‌تواند در این مسیر کمک فراوانی کند.

0 نظر:

نظر بدهید