تاثیر چند وجهی تجدید ارزیابی دارایی‌ها
در فرایند محاسبه و بازبینی تجدید ارزیابی دارایی‌ها در شرکت‌ها ارزش روز دارایی‌ها شامل دارایی‌های ثابت، دارایی‌های نامشهود و سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی مولد، مورد بازبینی و محاسبه مجدد قرار می‌گیرد که اجرایی شدن این مبحث در میان مدت و بلند مدت تاثیرات متفاوتی را بر شرکت‌ها و عملکرد آنها و همچنین بر کلیت بازار بورس اوراق بهادار خواهد داشت.

به گزارش بورس فوری، سهیلا نقی پور، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌های ناشران نوشت:

تجدید ارزیابی موضوعی است که در بازار سرمایه همواره با صحبت‌ها و چالش‌هایی همراه بوده است. از اثرات مثبت این اقدام برای ناشران در میان مدت افزایش حقوق صاحبان سهام شرکت‌ها و رشد سرمایه در گردش آنها است. افزایش ارزش حقوق صاحبان سهام باعث ارتقای اعتبار شرکت در نزد سرمایه‌گذاران می‌شود و رشد سرمایه در گردش باعث افزایش توان مالی شرکت‌ها برای تامین مالی پروژه‌های جدید می شود و این عوامل افزایش انگیزه مدیران و کارکنان شرکت‌ها برای بهبود عملکرد شرکت را در پی دارد.

رشد ارزش دفتری شرکت از دیگر اتفاقات مهم برای ناشران پس از تجدید ارزیابی دارایی ها است. این امر هم می‌تواند باعث بالا رفتن ارزش بازار شرکت‌ها نیز شود که این خود عاملی مثبت در جهت جذب سرمایه جدید به دلیل افزایش نقدینگی در بازار سرمایه است.

در بلند مدت نیز شرکت‌ها می‌توانند ساختار سرمایه خود را اصلاح کنند و آن را بهبود بخشند که این موضوع تاثیر بسزایی در دریافت تسهیلات برای شرکت‌ها به همراه خواهد داشت زیرا پس از آن مدیران می‌توانند این تسهیلات را صرف طرح‌های توسعه کنند و این طرح‌های توسعه بر مقدار فروش و سودآوری شرکت‌ها بسیار اثرگذار باشد.

برای اجرایی کردن تجدید ارزیابی ناشران طبقه زمین و ساختمان به دلیل ارزش بالای آنها، بهترین گزینه برای تجدید ارزیابی است طبق آمار منتشر شده ارزش زمین و ساختمان شرکت‌های بورسی و فرابورسی بیشترین درصد از ارزش کل دارایی آنها را تشکیل می‌دهند همچنین در مورد زمین دیگر بحث استهلاک مطرح نیست و با توجه به رشد قیمتی آن در بلند مدت، ریسک کاهش قیمت دارایی دیگر مطرح نیست.

نکته بسیار مهم در مورد تجدید ارزیابی دارایی‌ها ناشران این است که پس از اجرایی کردن این اقدام و با توجه به رشد ارزش بازار شرکت‌ها پس از تجدید ارزیابی دارایی ها، سود شرکت‌ها نیز باید متناسب با ارزش بازار شرکت افزایش یابد در واقع باید شاهد رشد و بهبود عملیاتی در صورت های مالی هم باشیم.

اگر این اتفاق رخ ندهد باعث می‌شود p/e بازار بورس و فرابورس عدد بالایی را ثبت کند که این خود موجب می‌شود بازار دچار یک رکود و موج نزولی و فرسایشی شود تا دوباره به یک مقدار p/e معقول دست یابد.

در صورت پیش آمدن چنین رخدادی شاهد نتیجه مطلوبی از تجدید ارزیابی دارایی های ناشران در بلند مدت برای بازار نخواهیم بود و فقط یک موج صعودی در کوتاه مدت در بازار سرمایه ایجاد می شود و به همین دلیل تجدید ارزیابی دارایی ناشران باید به گونه‌ای باشد که به عملیات و سودآوری شرکت‌ها نیز کمک کند تا بتواند تاثیرات مثبتی برای شرکت‌ها و بازار طی میان مدت و بلند مدت به همراه داشته باشد.

0 نظر:

نظر بدهید