تاثیر تیپ‌های شخصیتی در تصمیمات سرمایه‌گذاران
تیپ‌های شخصیتی سرمایه‌گذاران تاثیر بسزایی در تصمیمات آن‌ها دارد و می‌تواند نتیجه‌ سرمایه‌گذاری‌ را تغییر دهد و بر روند بازار تاثیر مستقیم دارد.

به گزارش بورس فوری، فرشاد فاطمی، اقتصاددان و استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در یادداشتی  در خصوص«تیپ‌های شخصیتی سرمایه‌گذاران» نوشت:
ویژگی‌های رفتاری هر فرد می‌تواند در مسیر سرمایه‌گذاری، سرمایه او را به خطر بیندازد. این در حالی است که با شناخت از تیپ شخصیتی و آگاهی نسبت به سوگیری‌های خود می‌توانیم در مسیر درست تصمیمات مالی قرار بگیریم.

تیپ‌های شخصیتی سرمایه‌گذاران تاثیر بسزایی در تصمیمات آن‌ها دارد و می‌تواند نتیجه‌ سرمایه‌گذاری‌ را تغییر دهد و بر روند بازار تاثیر مستقیم دارد.

افراد در شرایط عدم قطعیت، خصوصیات متفاوت‌تری دارند؛ افرادی تمایل به ریسک‌های بزرگ هستند و تعدادی دیگر از ریسک فراری بوده و به معنایی دیگر، ریسک گریز هستند.

علم اقتصاد از گذشته‌های دور مطالعات بسیاری بر سوگیری‌های افراد کرده است و به این نتیجه رسیده که افراد در شرایط مختلف رفتارهای متفاوت‌تری دارند به طوری‌که تصمیمات متفاوت در شرایط یکسان و یا در شرایط متفاوت تصمیمات یکسان می‌گیرند.

سوگیری اعتماد به نفس بیش از اندازه یکی از انواع سوگیری‌های رفتاری است به طوری‌که کسانی که در بورس فعالیت می‌کنند شاید با این نوع سوگیری بسیار برخورد کرده باشند. اعتماد به نفس زیاد این افراد ممکن است فرد را با ریسک های بزرگ مواجه کرده و به یکباره آنها را دچار چالش بزرگ کند. از این رو، برای اینکه افراد دچار این نوع سوگیری نشوند باید برای خود محدودیت‌هایی ایجاد کنند.

سوگیری تایید از دیگر سوگیری‌ها به شمار می‌رود. سوگیری تایید زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران تنها اطلاعاتی را می‌پذیرند که تحلیل قبلیِ آنها را تایید می‌کند حتی اگر این اطلاعات ناقص باشد. این سوگیری با نادیده انگاشتن اطلاعاتی که تحلیل فرد را زیر سوال می‌برد، منجر به زیان افراد می‌شود.
رفتار گله‌ای از دیگر سوگیری‌ها است که در این نوع سوگیری افراد تمایل زیادی به کپی کردن یا پیروی از جمعیتی دارند. رفتار یک گروه و یا یک نفر باعث می‌شود تعداد زیادی به دلیل اعتماد بیش از اندازه به آن فرد و یا گروه دنباله روی آن باشند.

سوگیری احساسی از دیگر سوگیری‌های مهم است و افراد را دچار تصمیم‌گیری‌های اشتباه و احساسی می‌کند. از این رو، افراد قبل از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باید اصولی برای سرمایه‌گذاری خود تدوین کرده و مجموعه‌ای از سبد سرمایه‌گذاری همراه با یک قاعده برای خود درست کرده و تعهدات بلندمدت ایجاد کنند تا در مقابل تصمیمات احساسی ایمن باشند.

داشتن یک برنامه معاملاتی مبتنی بر اصول، افراد را راهنمایی می‌کند تا تصمیمات سرمایه‌گذاری یا معاملاتی منسجمی اتخاذ کنند.

عوامل متعددی ممکن است بر موفقیت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری افراد تأثیر گذار باشد، اما یکی از مهم‌ترین آنها تفکر در مورد افکار است. درک سوگیری شناختی و کنترل تأثیرهای آن‌ها می‌تواند مزیت ذهنی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های سرمایه‌گذاری یا معاملاتی موفق را برای شما فراهم کند.

0 نظر:

نظر بدهید