نقش بازار سرمایه در اشتغالزایی و رونق تولید
بازار سرمایه همیشه به عنوان یکی از بازوهای قدرتمند تامین مالی برای طرح‌های زیربنایی کشور و نیز شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار در رشد اقتصادی و اشتغال مطرح بوده که همین امر منجر به کمک بازار سرمایه به واحدهای تولیدی و نیز تامین مالی بنگاه‌ها از طریق این بازار شده است.

به گزارش بورس فوری، احسان عسگری، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی در خصوص «نقش بازار سرمایه در اشتغال‌زایی و افزایش میزان تولید در اقتصاد کشور» نوشت:

در نگاه بسیار ساده‌انگارانه، بازار سرمایه صرفا محلی برای خرید و فروش سهام شرکت‌های پذیرفته شده به حساب می‌آید اما در واقعیت، بازار سرمایه نقش اساسی در گردآوری منابع سرگردان اقتصاد، بهینه‌سازی گردش منابع مالی و هدایت آنها به سوی مصارف و نیازهای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی دارد که در نهایت زمینه‌ساز شرایط برای رشد و توسعه اقتصادی خواهد بود.

بازار سرمایه همیشه به عنوان یکی از بازوهای قدرتمند تامین مالی برای طرح‌های زیربنایی کشور و نیز شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار در رشد اقتصادی و اشتغال مطرح بوده که همین امر منجر به کمک بازار سرمایه به واحدهای تولیدی و نیز تامین مالی بنگاه‌ها از طریق این بازار شده است.

طبق آمارهای ارایه شده، بازار سرمایه کشور توانسته به عنوان یکی از ارکان اقتصادی کشور در زمینه تامین مالی دولت و بنگاه‌های اقتصادی کشور نقش پررنگی را ایفا کند.

در سال ۱۴۰۱، تقریباً ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در قالب انواع ابزارهای بازار بدهی، تأمین مالی توسط دولت، شهرداری‌ها و شرکت‌ها صورت گرفته است.

همچنین حجم تامین مالی صورت گرفته در بازار سرمایه در دوره ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز بالغ بر ۲۴۸ هزار میلیارد تومان بوده که مانده اوراق بدهی منتشره (که سررسید نشده‌اند) را به رقم حدود ۶۸۸ هزار میلیارد تومان رسانده است.

بازار سرمایه در سال‌های اخیر به دلیل برخورداری از تنوع ابزارهای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری توانسته بخش بسیار بزرگی از نیازهای فعالان و ذینفعان خود را از طریق متصل کردن صاحبان و متقاضیان منابع مالی مرتفع سازد.

در طول یک دهه گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور مجوز برای انواع نهادهای مالی و معرفی طیف گسترده‌ای از ابزارهای نوین مالی تا حد زیادی توانسته تمایلات و سلایق سرمایه‌گذاری را برای دارندگان منابع مالی فراهم سازد و از سوی دیگر بستر لازم را برای تأمین منابع مالی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به خصوص آن‌هایی که با محدودیت های مختلف تامین مالی از طریق سیستم بازار پول بودند، فراهم کند.

تجهیز منابع از طریق افزایش سرمایه ناشران پذیرفته شده، تأسیس شرکت‌های سهامی عام، انتشار اوراق بدهی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال به بالغ بر ۵۲۰ هزار میلیارد رسیده است.

آن چه امیدواری را نسبت به افزایش سهم بازار سرمایه در حرکت اقتصاد به سوی رشد و توسعه افزایش می دهد، ضریب نفوذ بازار سرمایه در میان عموم مردم جامعه بوده که به سرعت در حال توسعه است.

این موضوع موجب می‌شود مردم به جای سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد و گاهی مخرب برای سیستم اقتصادی کشور، راهکارهای سرمایه‌گذاری نقدشونده و در راستای منافع بلندمدت کشور را برگزینند.

 

0 نظر:

نظر بدهید