۸ فایده نگاه بلندمدت سهامداران در بورس
یک کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: بازار سهام همواره نشان داده که در بلندمدت می‌تواند بازده مناسبی را برای سهامداران ایجاد کند که به طور معمول این بازدهی از سایر بازارها بیشتر است.

به گزارش بورس فوری، «اشکان چهره‌نگار، کارشناس بازار سرمایه» در یادداشتی در خصوص «مزایای فرهنگ سهامداری بلندمدت در بورس» نوشت:

فرهنگ سهامداری بلندمدت به مجموعه اصول، ارزش‌ها و رفتارها اشاره دارد که سهامداران در طول زمان برای حفظ و توسعه سرمایه‌گذاری خود در شرکت‌ها به آن پایبند هستند.

این فرهنگ با تأکید بر پایداری و رشد بلندمدت، ارتقاء ارزش سهام و حفظ منافع تمامی سهامداران تدوین می‌شود و سهامداران بلند مدت تمرکز خود را بر ارزش ذاتی شرکت قرار می‌دهند و به جای تاکید بر سود کوتاه‌مدت به سود بلندمدت اهمیت خواهند داد.

طبق اصول سهامداری بلندمدت، افراد باید از پس‌انداز و سرمایه‌ای که در کوتاه‌مدت به آن احتیاج ندارند استفاده کنند.

همچنین خرید و فروش سهام در این روش به طور معمول بر مبنای ارزش ذاتی و تحلیل بنیادی شرکت انجام می‌شود و سهامدار باید سعی کند تحت تاثیر هیجانات و رفتارهای غیرمنطقی بازار و سایر سهامداران قرار نگیرد.

طبق تجربیات به دست آمده، سهامداران بلندمدت از افزایش قیمت سهم و نیز دریافت سود نقدی بازدهی کسب می‌کنند.

فواید سهامداری بلندمدت عبارتند از:

کسب بازدهی مناسب

بازار سهام همواره نشان داده که در بلندمدت می‌تواند بازده مناسبی را برای سهامداران ایجاد کند که به طور معمول این بازدهی از سایر بازارها بیشتر است، این امر زمانی محقق می‌شود که سهامداران دید بلندمدت داشته باشند و اسیر هیجانات و نوسان های کوتاه مدت بازار سهام نشوند.

اجتناب از رفتار هیجانی

با اینکه بازار سهام، بازاری پرنوسان و پر از ریسک است اما سهامدار بلندمدت به دلیل انتخاب سهام خود بر اساس تحلیل و بنیاد، تحت تاثیر این نوسانات قرار نمی‌گیرد و از هیجانات کوتاه‌مدت بازار در امان خواهد ماندکه تحت تاثیر چنین اتفاقی، می‌تواند با آرامش در بازار فعالیت داشته باشد و دچار استرس کمتری شود.

کاهش هزینه‌ها

سرمایه‌گذاری بلندمدت باعث کاهش حجم معاملات شخص و در نتیجه کاهش هزینه‌های معاملات می‌شود، هم چنین این سرمایه‌گذاران بابت سود نقدی خود مالیاتی پرداخت نخواهند کرد.

افزایش کارایی بازار

از آنجایی که سهامداران بلندمدت بر مبنای ارزش ذاتی شرکت به خرید و فروش سهام می‌پردازند و به دنبال سفته‌بازی و نوسان‌گیری نیستند، بنابراین باعث کاهش هیجان و افزایش رفتار منطقی در بازار می‌شوند.

مشارکت در نظارت و تصمیم‌گیری

سهامداران بلندمدت به صورت دائم شرکت را بررسی و آنالیز کرده و از طریق حضور در مجامع عمومی سهامداران و رای‌گیری در موضوعات مهم، در راهبرد و سیاست‌های شرکت نقش فعالی را ایفا و بر اجرای درست برنامه های شرکت نظارت می کنند.

ایجاد شفافیت

سهامداران بلندمدت از شفافیت و اطلاع‌رسانی مناسب درباره عملکرد و وضعیت شرکت حمایت می‌کنند. آن‌ها به دنبال دسترسی به اطلاعات کامل و صحیح درباره مدیریت، عملکرد مالی و راهبرد شرکت هستند.

حمایت از نوآوری و رشد شرکت

سهامداران بلندمدت از نوآوری، تحقیق و توسعه و طرح‌هایی که باعث رشد شرکت می‌شود حمایت می‌کنند و به این ترتیب باعث رشد شرکت و جامعه می‌شوند.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

امروزه در بازار سهام صندوق‌ها و شرکت‌های مدیریت دارایی زیادی فعالیت می‌کنند که امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت حرفه‌ای را برای سهامداران ایجاد می‌کنند و سهامداران خرد نیازی نیست به صورت مستقیم به تحلیل و خرید و فروش سهام بپردازند و زمان خود را صرف آن کنند.

0 نظر:

نظر بدهید