تایید صلاحیت مدیران، مهم‌ترین مولفه دستورالعمل حاکمیت شرکتی
علی بهشتی‌روی، مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین گفت: تأیید صلاحیت مدیران شرکت‌­ها به منظور حفظ حقوق ذینفعان می‌­بایست به عنوان یکی از مهم­ترین پارامترهای بحث دستورالعمل حاکمیت شرکتی به حساب آید و مواردی مرتبط با آن همچون عملکرد گذشته مدیران در پست­‌های قبلی، تحصیلات مرتبط و اعتبارسنجی مدارک اعلامی، اعتبار اخلاقی و حرفه‌­ای آنها مدنظر قرار گرفته شود.

به گزارش بورس فوری، علی بهشتی‌روی، مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین در یاداشتی در مورد «مزایای اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی» نوشت:

بحث حاکمیت شرکتی و دستورالعمل مرتبط، یکی از مهمترین مباحث حال حاضر در حوزه ناشران بازار سرمایه است که به شکل شایسته و بایسته به آن توجه نشده، مهمترین نهادی که در بحث نظارتی می‌بایست با اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی، ناشران را در پیاده‌سازی این دستورالعمل یاری رساند، سازمان بورس است. در سایر ارکان بازار سرمایه تقریباً نظارت‌ها و بازرسی‌های حضوری و مجازی بسیار پر رنگ هستند که به نظر می‌رسد در حوزه ناشران عملکرد سازمان بورس و بورس‌ها با عملکرد مطلوب فاصله معناداری دارد.

تأیید صلاحیت مدیران شرکت‌ها به منظور حفظ حقوق ذینفعان می‌بایست به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای بحث دستورالعمل حاکمیت شرکتی به حساب آید و مواردی مرتبط با آن همچون عملکرد گذشته مدیران در پست‌های قبلی، تحصیلات مرتبط و اعتبارسنجی مدارک اعلامی مدیران، اعتبار اخلاقی و حرفه‌ای مدیران در آن مدنظر قرار گرفته شود.

با توجه به بحث افشای تخلفات بند چ دیده‌بان سلامت، به نظر می‌رسد که در صورتی‌که مدیران ارشد و عملیاتی شرکت‌ها بحث حاکمیت شرکتی را مطابق با دستورالعمل‌های مرتبط و کدهای اعلامی پیش ببرند، تخلفات صورت گرفته به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد، چرا که در بحث حاکمیت شرکتی، مباحث مرتبط با عملیات شرکت و صلاحیت مدیران و کمیته‌ها، بحث شفافیت در همه‌ ابعاد، توجه به سهامدارن و منافع آنها و رعایت کامل عدالت بین سهامدارن و پاسخگویی نسبت به مسئولیت و عملکرد اهمیت دارد.

با در نظر گرفتن موارد گفته شده، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و حتی ادارات مرتبط، در بورس‌ها و سازمان بورس و اوراق بهادار که ناشران را ملزم به ارائه گزارش‌های تخصصی دوره‌ای کند، امری ضروری است. کارشناسان این ادارات می‌بایست دارای تخصص و تجربه لازم در این حوزه باشند و صرف جذب نیروهای دانشگاهی متخصص اما بدون تجربه چندان کمکی نخواهد کرد. به علاوه بازرسی‌های دوره‌ای و موردی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

حضور فعال و اثربخش در مجامع شرکت‌ها و نظارت بر اجرای موارد مرتبط با مجامع در حضور سهامداران، این اطمینان را به سهامداران می‌دهد که منافع همه سهامداران صرف نظر از میزان آن، حائز اهمیت بوده و مورد توجه است.

در نهایت اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی و نظارت بر اجرای آنها، می‌تواند توجه ناشر را به دستورالعمل و بحث حاکمیت شرکتی جلب کند.

0 نظر:

نظر بدهید