بررسی عملکرد سال ۱۴۰۰ پتروشیمی پارس
وجود منابع عظیم گازی در حوزه گازی ‌پارس‌جنوبی و لزوم استفاده بهینه از ذخایر مشترک با کشور قطر توجه مسئولین را به سرمایه‌گذاری در این منطقه معطوف داشته است. در ادامه اطلاعات صورت های مالی شرکت پتروشیمی پارس به عنوان یکی از واحدهای تجاری فرعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج­‌فارس و واحد نهایی گروه شرکت ملی صنایع پتروشیمی را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش بورس فوری،شرکت پتروشیمی پارس در شمال خلیج فارس و در منطقه ویژه اقتصادی پارس واقع شده و سال تاسیس آن به ۱۳۷۷ باز می گردد.  فعالیت اصلی شرکت در زمینه تولید گاز اتان، پروپان، بوتان، پنتان پالس، استایرن منومر، اتیل بنزن و تولوئن بنزن است که  با ظرفیت اسمی ۴۲۴۹ هزار تن در سال در رده اول این صنعت فعالیت دارد. از ویژگی های مهم این شرکت میتوان به  بزرگترین تامین­ کننده نیاز داخلی استایرن منومر در داخل کشور ، یکی از تولید کنندگان بزرگ C۲+ در خاورمیانه، یکی ازتولیدکنندگان بزرگ استایرن منومر در دنیا و  دسترسی آسان به آب­های آزاد جهت صادرات محصولات اشاره کرد.

میزان  ظرفیت اسمی ، تولید و فروش پارس چقدر بوده است؟

شرکت پتروشیمی پارس با ظرفیت اسمی سالیانه ۴ میلیون ۲۳۵ هزار تن محصولات پتروشیمیایی، شامل ۱میلیون ۵۰۰ هزار تن اتان، ۸۷۰ هزار تن پروپان، ۵۱۰ هزار تن بوتان، ۱۱۰ هزار تن گسولین، ۶۴۵ هزار تن اتیل بنزن، ۶۰۰ هزار تن استایرن منومر و ۱۴ هزار تن مخلوط بنزن و تولوئن، بزرگترین واحد استحصال اتان کشور، یکی از بزرگترین صادر کننده گان LPG خاورمیانه، تنها تولید کننده و تامین کننده استایرن منومر داخل و یکی از بزرگترین صادر کننده های این محصول در دنیا می باشد. خوراک واحد، روزانه ۶۰ هزارتن گاز می‌باشد که ‌از پالایشگاه­های اول و دوم مجتمع گاز پارس جنوبی تامین می­ شود.

میانگین تولید 5 سال اخیر پتروشیمی پارس نزدیک به 3 میلیون تن از مجموع محصولات بوده است. میزان تولید سال 1400 نسبت به سال های گذشته رشد داشته است. نکته قابل توجه میزان ثبات در تولید این شرکت و توانایی فروش عمده محصولات آن است. (واحد اطلاعات جدول زیر تن است)

پارس

بررسی ظرفیت اسمی پارس نسبت به رقبا

پتروشیمی پارس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای فعال در بازار سرمایه ایران ، تولید انحصاری برخی محصولات کشور را در اختیار دارد به طوری که تنها تولید کنندگان استایرن منومر، پتروشیمی پارس و تبریز هستند. در میان تولیدکنندگان  LPG  هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی بندر امام، پارس، خارک و مارون شرکت مورد بررسی در جایگاه سوم قرار دارد.

پارس

 نرخ و مبلغ فروش پارس افزایشی بوده است؟

استایرن منومر 13%  و اتیلن بنزن 14% از حجم فروش این شرکت را تشکیل می‌دهند. افزایش نرخ فروش تمامی محصولات چشمگیر بوده است اما قیمت دو محصول اصلی ذکر شده نسبت به سال گذشته به ترتیب 100 و 30 درصد رشد داشته اند. با توجه به ثبات در میزان تولید و فروش افزایش مبلغ فروش از 26 هزارمیلیارد تومان به 45 میلیارد تومان از جهت تغییر نرخ ها رقم خورده است.

پارس

بررسی صورت های مالی پارس منتهی به 1400/12/29

  • صورت وضعیت مالی

مجموع دارایی های پارس نسبت به سال گذشته 259 درصد افزایش پیدا کرده است که بخش اندکی مربوط به افزایش در موجودی مواد و کالا و حساب های دریافتنی است اما عمده افزایش مربوط به سرفصل سرمایه گذاری های بلند مدت است. حقوق صاحبان سهام نیز مانند سایر عناصر صورت وضعیت افزایش قابل توجهای داشته است.

پارس

  • صورت سود و زیان

در بررسی اقلام مهم صورت سود و زیان شرکت پارس، تغیرات فروش نسبت به سال مالی گذشته 72 درصد بوده است. در نتیجه عملیات شرکت سود خالص به مبلغ  16 هزارمیلیارد تومان رسیده است که موجب افزایش سود هر سهم از 257 ریال به 337 ریال شده است.

پارس

عملکرد سالانه پتروشیمی پارس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای فعال در بازار سرمایه ایران در گزارش فوق بررسی شد مواردی همچون تغییرات عناصر مهم صورت های مالی، افزایش در دارایی ها ، ثبات در تولید و افزایش در نرخ ها بررسی شد./اقتصاد آنلاین

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor
 

0 نظر:

نظر بدهید