شورای اروپا: فرانسه برای کنترل اعتراضات به زور نامتناسب متوسل شده است
کمیسر حقوق بشر شورای اروپا از توسل دولت فرانسه به زور مفرط برای سرکوب اعتراضات مردمی به طرح اصلاحات بازنشستگی انتقاد کرد.

به گزارش بورس فوری، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا از دولت فرانسه بابت توسل به زور مفرط برای سرکوب تظاهرات‌های مردمی در اعتراض به طرح اصلاحات بازنشستگی متوسل شده است. 

«دونجا میجاتویچ»، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا روز جمعه گفت اقدام فرانسه در توسل به زور نامتناسب نقض حق آزادی تجمعات و آزادی بیان است. 

میجاتویچ تصریح کرده که «خشونت‌های پراکنده توسط برخی از تظاهرات‌کنندگان یا ارتکاب برخی رفتارهای ناشایست دیگر از سوی عده‌ای دیگر در جریان تظاهرات‌ نمی‌تواند توسل مأموران دولتی به خشونت را توجیه کند.»

کمیسر حقوق بشر شورای اروپا تصریح کرده با آنکه برخی «اتفاقات خشونت‌آمیز» علیه پلیس رخ داده اما این رویدادها «حق آزادی بیان و آزادی تجمعات را از تظاهرات‌کنندگان سلب نمی‌کند.»

وی همچنین اضافه کرده است: «در حالی که دولت ممکن است از اختیار برای توسل به زور برای احیای نظم برخوردار باشد اما از این گزینه بایستی تنها به عنوان آخرین راه چاره و حسب ضرورت و تناسب استفاده کرد.»

کمیسر حقوق بشر شورای اروپا همچنین تأکید کرده است: «خشونت از هر طرفی که باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل یک بحران اجتماعی یا سیاسی مورد استفاده قرار گیرد.»

میجاتویچ از دولت ماکرون خواست به توصیه‌های این کمیسیون که در سال ۲۰۱۹ و در ارتباط با تظاهرات‌های جلیقه‌زردها صادر شد و همچنین توصیه‌های کمیسیون حقوق بشر فرانسه عمل نماید.

کمیسیون مشورتی حقوق بشر فرانسه روز پنجشنبه گفته بود که نیروهای پلیس فرانسه در جریان تظاهرات‌ها به معترضانی که در حال تظاهرات مسالمت‌آمیز بودند حمله کرده و آنها را بدون دلیل دستگیر کرده‌اند.

  این کمیسیون تصریح کرده بود این واقعیت که از میان ۲۹۲ نفری که روز ۱۶ مارس در پاریس دستگیر شدند تنها ۹ نفر متهم شده‌اند نشان‌دهنده توسل پلیس به زور مفرط برای سرکوب تظاهرات‌های قانونی است. 

تظاهرات علیه طرح اصلاحات بازنشستگی ماکرون روز پنجشنبه بیش از یک میلیون نفر را به خیابان‌ها آورد. 

0 نظر:

نظر بدهید