رژیم صهیونیستی در انزواست؛ باکو و عشق‌آباد مراقب باشند
سفیر پیشین ایران در باکو سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به باکو و عشق‌آباد را در راستای خروج این رژیم از انزوا خواند و از ترکمنستان و آذربایجان خواست که مراقب اقدامات تحریک آمیز صهیونیست‌ها باشند.

به گزارش بورس فوری، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در چند روز اخیر ابتدا به باکو و پس از آن به عشق‌آباد سفر کرد.

سفر وی به ترکمنستان که عنوان شده اولین سفر وزیری از این رژیم است که بعد از ۳۰ سال به عشق‌آباد انجام می‌شود، به منظور افتتاح ساختمان سفارت این رژیم در عشق‌آباد صورت گرفته است. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز با سردار بردی محمداف‌ رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد و براساس گزارش تایمز اسرائیل،‌ رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار به الی کوهن گفته که این کشور در حال بررسی افتتاح سفارت خود در فلسطین اشغالی است. 

در همین خصوص «محسن پاک‌آیین» سفیر پیشین ایران در باکو درباره سفر الی کوهن به این دو کشور همسایه ایران به شرایط کنونی که رژیم صهیونیستی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، پرداخت و گفت: در شرایط فعلی رژیم صهیونیستی در انزوای کامل به سر می‌برد و به دلیل تندروی‌های نتانیاهو در تداوم شهرک‌سازی و همچنین اعمال آپارتاید علیه عرب تبارها، حتی از سوی دوستان نزدیک خودش مثل کشورهای اروپایی و آمریکا نیز مورد انتقاد قرار گرفته و حتی تذکرهای مکرری را از سوی سازمان ملل و شورای امنیت دریافت کرده و به لحاظ بین‌المللی کاملا در انزواست.

وی به شرایط داخلی سرزمین‌های اشغالی نیز اشاره کرد و افزود: رژیم صهیونیستی در حال حاضر با مشکلات جدی داخلی روبرو است از جمله تظاهراتی که بر علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی در جریان است و شرایط باثباتی در داخل این سرزمین‌ها حاکم نیست. حتی برخی از کارشناسان این رژیم صحبت از فروپاشی این رژیم را مطرح کردند و اینکه اسرائیل در بدترین شرایط به سر می‌برد. از سوی دیگر بحث عادی سازی روابط برخی از کشورهای عربی با این رژیم نیز متوقف شده و در این شرایط رژیم صهیونیستی نیاز دارد که از انزوا خارج شود و برای خروج از انزوا و اینکه نشان دهد منزوی نیست، وزیر خارجه این رژیم به دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکمنستان سفر کرده است. 

پاک‌آیین یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از حضور در این دو کشور را تخریب روابط ایران با این کشورها یا تضعیف این روابط برشمرد و افزود: وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در اظهاراتش در این سفرها تلاش کرده ایران را تحریک و یا به نحوی اغراق آمیز روابط این رژیم با این دو کشور را بزرگ نمایی کند. برای مثال در ترکمنستان اعلام کرده ما قرار است در ۱۷ کیلومتری ایران سفارت باز کنیم. البته این حرف غلط و تحریک آمیزی است، چرا که فاصله باجیگران با عشق آباد بیشتر از این میزان است.

* ترکمنستان مراقب اقدامات تحریک آمیز صهیونیست‌ها باشد

وی با بیان اینکه دوستان ما در ترکمنستان باید مراقب اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی باشند، خاطرنشان کرد: ترکمنستان براساس قانون اساسی خود یک کشور بیطرف است و در هیچ یک از مناقشه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شرکت و دخالت نمی‌کند و معتقد است این ناشی از سیاست بیطرفی است، در حالی که امروز شاهدیم این رژیم علیه فلسطین در حال جنایت و اقدامات خلاف موازین بین‌المللی است و در عین حال به عنوان محور شرارت علیه همسایگان خود از جمله سوریه، لبنان و حتی اردن خصومت ورزی می‌کند و جنگ و مناقشه جدی بین این رژیم و همسایگانش وجود دارد. بر همین اساس، ترکمنستان نباید با این رژیم ارتباط خود را گسترده کند، چرا که نقض بیطرفی این کشور در مناقشات است و مقامات ترکمنستان نباید این فرصت را به رژیم صهیونیستی بدهند که از حضور وزیر خارجه خودش در عشق آباد سوءاستفاده کرده و علیه ایران که دوست و همسایه خوب ترکمنستان است، اقداماتی را انجام و اظهارات تحریک آمیزی را مطرح کند. 

پاک‌آیین ادامه داد: دولت ترکمنستان باید در صورت لزوم مواضع خودش را شفاف در قبال این قبیل حرف‌های تحریک آمیز از سوی الی کوهن بیان کند و در عین حال به این مسئله توجه کند که رژیم صهیونیستی دوست کشورهای مسلمان نیست و یکی از اهدافش تخریب روابط ترکمنستان با جمهوری اسلامی ایران است و باید مراقب این سیاست قدیمی رژیم صهیونیستی باشد. 

* جمهوری آذربایجان بزرگ‌ترین دوست رژیم صهیونیستی در منطقه/ آذربایجان اجازه فرصت طلبی به این رژیم را ندهد

سفیر اسبق ایران در باکو در ادامه این گفت‌وگو نیز با بیان اینکه جمهوری آذربایجان بزرگ‌ترین دوست رژیم صهیونیستی در منطقه است و از این رژیم سلاح دریافت کرده و به آن انرژی می‌فروشد، اظهار داشت: در مقاطع مختلف شاهد بودیم رژیم صهیونیستی سعی کرده از مسیر جمهوری آذربایجان اقداماتی را علیه ایران انجام دهد. اگرچه مقامات جمهوری آذربایجان بارها اعلام کردند اجازه نخواهند داد رژیم صهیونیستی از خاک این کشور علیه همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران استفاده کند، ولی این رژیم آتش افروز که با فروش سلاح به کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان سعی دارد آتش جنگ قره باغ را زنده نگهدارد و جنگ ارمنستان و آذربایجان را تداوم ببخشد، در مقاطعی دولت آذربایجان را دور زده و بدون اطلاع دولت آذربایجان، تحرکاتی را علیه ایران انجام داده که در یک مقطع پهپاد این رژیم ساقط شد.

وی همچنین گفت: تحرکات این رژیم در پیرامون ایران چه در مرز آذربایجان و چه ترکمنستان، از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران رصد می‌شود و در زمان لازم اقدامات مقتضی علیه تحرکات این رژیم حتما انجام می‌شود.

این تحلیلگر مسائل منطقه قفقاز اضافه کرد: جمهوری آذربایجان باید متوجه باشد که نیت شوم رژیم صهیونیستی، تخریب روابط ایران و جمهوری آذربایجان است آن هم در مقطعی که بعد از سه دور مذاکرات تلفنی وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان، قرار است چشم انداز مثبتی از روابط ایجاد شود.

پاک‌آیین گفت: امیدواریم جمهوری آذربایجان اجازه فرصت طلبی به این رژیم را ندهد و با مواضع قاطع خود استقلال خودش را نشان دهد و این سیاست اولویت دادن به همسایگان را حفظ و بیان کند و به نوعی با این رژیم صحبت کند که آن را از اینکه نیتی علیه ایران از داخل خاک جمهوری آذربایجان داشته باشد، ناامید کند.

* مردم فلسطین این خطای محاسباتی را فراموش نمی‌کنند

وی با بیان اینکه در مجموع هدف اصلی الی کوهن خروج از انزوا است، اظهار داشت: در این مقطع که آذربایجان و ترکمنستان به خروج رژیم صهیونیستی از انزوا کمک می‌کنند، قطعا مردم فلسطین و کشورهای مسلمان و اعضای محور مقاومت این خطای محاسباتی این دو کشور را فراموش نمی‌کنند و متوجه خواهند شد در مقطعی که همه کشورهای جهان از این رژیم بریدند، این دو کشور در آسیای مرکزی و قفقاز به کمک این رژیم برای خروج از انزوا شتافتند و این از حافظه تاریخی مردم منطقه پاک نخواهد شد./ فارس

0 نظر:

نظر بدهید