چین صدرنشین رشد اقتصادی جهان
بنابر پیش‌بینی‌های اخیر صندوق بین‌المللی پول، چین سال آینده بالاترین رشد اقتصادی را در جهان خواهد داشت. هند، ژاپن و اندونزی هم سه کشور آسیایی هستند که در بین ده قدرت برتر اقتصادی دیده می‌شوند.

به گزارش بورس فوری،و بنابر پیش‌بینی‌های صندوق بین‌الملی پول از سال ۲۰۲۸، چهار کشور آسیایی در میان شش کشور ِبرتر از نظر رشد ناخالص داخلی بر اساس ppp(برابری قدرت خرید) دیده می‌شود. اقتصادهای اروپایی به رتبه‌های پایین‌تری تنزل خواهد یافت.

رشد اقتصادی چین و هند از دهه ۱۹۹۰ شیب صعودی داشته است. اندونزی هم اخیرا به جمع ۱۰ قدرت برتر اقتصادی جهان اضافه شده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۸، ششمین قدرت اقتصادی باشد. به‌نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۴ ژاپن به‌عنوان یک اقتصاد باثبات، رتبه چهارم را با چنگ و دندان نگه‌ دارد. این درحالیست که روسیه به رتبه هفتم سقوط خواهد کرد.

طبقه متوسط در حال رشد در آسیا یکی از دلایل چرخش ِتولید ِناخالص ِداخلی ِقاره‌ای است. چین که آیینه تمام نمای رشد بازار در قرن ۲۱ بود، این روزها با کهولت سن دست و پنجه نرم می‌کند. مسئله‌ای که کاهش مصرف را به‌دنبال دارد. انتظار می‌رود که در سالهای پیش‌رو، اندوزی همراه با فلیپین و مالزی به‌کمک افزایش میانگین درآمد خالص، به‌نحو قابل‌توجهی نیروی کارشان را افزایش دهند.

تعداد بیشتری از شرکت‌های چندملیتی آسیایی در صحنه جهانی ظاهر خواهند شد. مانند هوآوی چین و تاتای هند که قبلاً در این قرن پدیده آمدند، اما رشد سریع در آسیا با مجموعه مشکلات خاص خود نیز همراه است، مانند شکاف فزاینده بین درآمدهای روستایی و شهری، تخریب محیط زیست و همچنین چالش جدید کاهش جمعیت.

0 نظر:

نظر بدهید