چرا در آموزش و پرورش بی‌ثباتی مدیریت وجود دارد؟
هم‌زمان با سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

گزیده‌ای از سخنان رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار با معلمان:

* باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم، مسئله زبان، ملّیت و پرچم از مسائل اساسی و مهم است.

* دانش‌آموز باید به ایرانی بودن خود افتخار کند که افتخار هم دارد.

شهید مطهری به‌معنای واقعی کلمه یک معلم بود/ آثار شهید مطهری در اثر شهادت ایشان در دل جامعه جا باز کرد/ به همه و به‌خصوص به معلمین توصیه میکنم دست‌نوشته‌ها و سخنرانی‌های شهید مطهری را بخوانند

*  یاد شهید عزیزمان مرحوم آیت‌الله مطهری را گرامی میدارم که به‌معنای واقعی کلمه یک معلم بود، همه‌ی آن خصوصیاتی که ما در معلمین مدارسمان یا مدرسین دانشگاههایمان انتظار داریم، در این مرد وجود داشت، علم داشت، تعهد داشت، دقت داشت، پیگیری داشت، نظم و انضباط در کار داشت،
بحمداللّه شهادت او هم برکاتی برای کشور داشت، خود ایشان که خب به مقامات عالی رسید و آثار ایشان در اثر این شهادت در دل جامعه جا باز کرد و من توصیه میکنم نوشته‌های ایشان و تنظیم‌شده‌های سخنرانیهای ایشان را حتماً به‌خصوص معلمین، اینها را نگاه کنند، بخوانند.

* چرا در آموزش و پرورش بی‌ثباتی در مدیریت وجود دارد؟ ده سال اخیر، پنج وزیر و چهار سرپرست سر کار‌ آمدند؛ این چیز عجیبی است…

معلمان، این سربازان گمنام نظام و اسلام، با سختی‌ها و مشکلات فراوان در اطراف کشور مشغول مجاهدتند

*   اولین مطلبی که در باب معلم باید بنده امروز عرض بکنم، سپاس از جامعه‌ی معلمان است؛ این سربازان گمنام نظام اسلامی و اسلام و مسلمین که در اطراف کشور در دورترین نقاط کشور بی‌سروصدا مشغول کارند، مشغول مجاهدتند، با سختی‌ها، با مشکلات فراوان دارند کار میکنند، درواقع فرزندان ملّت را این جامعه‌ی معلّمین دارند تربیت میکنند و آنها را برای آینده‌ی روشنی آماده میکنند.

*  معلّم در واقع معمار آینده‌ی کشور است، امروز شما دارید فردای کشور را میسازید.

*   تقویت مدارس دولتی مهم است، نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته میشود مدرسه دولتی اولین چیزی که مقابل انسان نقش میبندد، ضعف مدرسه است.

*   وقتی به مدرسه دولتی کم‌اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالی‌اش آن‌قدر نبود که بتواند در مدرسه‌ای که شهریه میگیرد ثبت‌نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد؛ این بی‌عدالتی محض است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.

معلم، شاگرد را مثل فرزند خودش بداند

* معلم شاگرد را مثل فرزند خودش بداند. شما در مورد پسر خودتان، دختر خودتان چه آرزوهایی دارید؟ نمیخواهید خوشبخت باشد؟ نمیخواهید سربلند باشد؟ نمیخواهید عاقل باشد؟ نمیخواهید باسواد باشد؟ نمیخواهید رفتار او احترام‌برانگیز باشد در جوامع، در خانواده‌ها؟ انسان راجع به بچه‌اش این چیزها را میخواهد، عین همین‌ها را از این شاگردتان هم بخواهید.
در خلال درس با رفتار، با کردار، با بیان، ایمان را، صلاح را، صلاحیتهای انسانی را در این شاگرد پرورش بدهید فرض کنید فرزند خودتان است.

آموزش از راه دور و مجازی در قضیه کرونا به کار آموزش کشور ضربه زد/ سعی باید بشود که دانش‌آموز در مدرسه حضور پیدا بکند/ مدرسه موضوعیّت دارد

رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار معلمان: این قضیه‌ی کرونا و این آموزش مجازی و آموزش از راه دور ضربه زد واقعاً؛ یعنی اختلال ایجاد کرد در کار آموزش کشور. ممکن است که ما بگوییم با فضای مجازی و ارتباط ویدئویی و امثال اینها میشود درس را تعلیم داد اما شاگرد، دانش‌آموز غیر از یادگیری و شنیدن درس احتیاج به حضور در فضای آموزشی دارد، احتیاج دارد به اینکه بین همسالان خود، همسانان خود حضور داشته باشد این هم‌افزایی ایجاد میکند، این خیلی مهم است.
سعی باید بشود که دانش‌آموز در مدرسه حضور پیدا بکند، مدرسه موضوعیّت دارد.

عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت بدون کمک آموزش و پرورش ممکن نیست/ یک خطای راهبردی برخی مسئولین گذشته نگاه مصرفی و مزاحم داشتن به آموزش و پرورش بوده است

* به‌نظر بنده بعضی هنوز قادر نیستند نقش آموزش و پرورش را در پیشرفت همه‌جانبه‌ی کشور درک کنند، یک خطای راهبردی در بین برخی از مسئولین در گذشته وجود داشته که خسارتهایی هم وارد آورده و آن کوچک‌انگاری این دستگاه حیاتی است.

* بعضی آن را به‌صورت یک مزاحم نگاه کردند، اینها را من که عرض میکنم، چون حرفهایی را از خود افراد شنیده‌ام، به‌صورت یک مجموعه‌ی مصرفی نگاه میکردند و به بنده میگفتند که مثلاً “فرض کنید فلان‌قدر از بودجه‌ی کشور صرف آموزش و پرورش میشود، دنباله‌اش چیست؟ دنباله‌اش برون‌سپاری است”، یعنی به‌چشم یک مزاحم به آموزش و پرورش نگاه میکردند.

* به‌نظر بنده عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت که ما دنبال پیشرفت همه‌جانبه‌ی کشور هستیم، در این مسیر گردنه‌های دشواری وجود دارد، بدون کمک آموزش و پرورش عبور از این گردنه‌ها ممکن نیست.

آیا مسیر کنونی آموزش و پرورش به‌سمت دانشگاه ضروری است؟ آیا همه باید دانشگاه بروند؟/ تعداد زیادی دیپلمه را به کارشناسها و کارشناسهای ارشد بیکار و معترض تبدیل میکنیم

* مسیر کنونی آموزش و پرورش یک مسیری است به‌سمت دانشگاه؛ یعنی این که الآن هست یک دالانی است از دبستان و دبیرستان به‌سمت دانشگاه، آیا این ضروری است؟ واقعاً باید همه همین طور بیایند عبور کنند بروند به‌سمت دانشگاه؟ این ضروری است؟ این اصلاً بهره‌دِه هست برای کشور؟ من چند روز قبل از این در دیدار کارگران گفتم، که ما یک تعداد زیادی دیپلمه را تبدیل میکنیم به کارشناسها و کارشناسهای ارشد بیکار و ناراضی و معترض که حق هم دارد، این‌همه درس خوانده، کار مناسب درسش وجود ندارد، یعنی روی اینها باید فکر کرد، واقعاً اینها را باید ملاحظه کرد.

در قبال معلم باید احساس مسئولیت بشود/ احساس مسئولیت فقط مسئله معیشت نیست که البته خیلی مهم است اما تجربه‌آموزی و مهارت‌آموزی جزو وظایف است

*ما از معلّم توقّع داریم احساس مسئولیّت کند، این توقع، توقعِ بجایی است امّا در مقابل، در قبال معلّم هم باید احساس مسئولیّت بشود. وقتی نظام از معلّمین، جامعه‌ی معلّمی، توقّعی دارد، باید در قبال این جامعه احساس مسئولیّت هم بکند. حالا این احساس مسئولیّت در همه‌ی ابعاد است، فقط مسئله‌ی معیشت نیست. مسئله‌ی معیشت البتّه خیلی مهم است امّا فقط مسئله‌ی معیشت نیست، مسئله‌ی تجربه‌آموزی است، مهارت‌آموزی است، اینها، جزو وظایف است، اینها کارهایی است که باید انجام بگیرد؛ یعنی اینها احساس مسئولیّت دستگاه در قبال معلّم است.

منبع: تسنیم

0 نظر:

نظر بدهید