برنامه‌ریزی دولت برای بهبود سرمایه‌گذاری در انرژی/ تحقق انضباط مالی با ابلاغ به‌موقع سقف نرخ خرید برق از نیروگاه‌
یک اقتصاددان گفت: برقراری انضباط مالی در صنعت نیروگاهی که با ابلاغ سقف نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت، به بهبود فضای سرمایه‌گذاری در حوزه برق ختم خواهد شد.

به گزارش بورس فوری، َنرسی قربان در با اشاره به ابلاغ سقف نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها اظهار داشت:‌ برای اولین‌ بار سقف نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها در مهلت مقرر اعلام شد که به نوعی علامتی از سمت دولت، برای برقراری انضباط مالی در صنعت نیروگاهی است.

این اقتصاددان در تشریح اهمیت این موضوع گفت: به طور کلی اگر روند بلندمدت قیمت‌گذاری به عنوان جزئی از انضباط مالی حاکمیت شفاف باشد سرمایه‌گذاری در هر صنعتی به سمت موفقیت هدایت می‌شود.

انضباط مالی رشد توسعه سرمایه‌گذاری است

وی ادامه داد:‌ انضباط مالی رکن هر سرمایه‌گذاری است و از بدیهیات است که متأسفانه در سال‌های قبل مورد توجه قرار نمی‌گرفت، اما ابلاغ به موقع سقف جدید نرخ خرید برق از نیروگاه بازگشت به انضباط مالی است و نشانه‌های آن در صنعت نیروگاهی در سال جاری هویدا شده است.

قربان در بیان موارد تأثیرگذار بر سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی عنوان کرد: شرایط اقتصاد کلان در قالب عواملی نظیر تورم بر سرمایه‌گذاری تأثیرگذار است اما انضباط مالی ارتباطی به شرایط اقتصاد کلان نداشته و به نوعی رویکرد دولت‌ها را در قبال توسعه یک صنعت در کشور نشان می‌دهد.

این اقتصاددان گفت: برقراری انضباط مالی در صنعت نیروگاهی که با ابلاغ سقف نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت، به بهبود فضای سرمایه‌گذاری در حوزه برق ختم خواهد شد.

وی افزود: در سال‌های گذشته شاهد بودیم در حوزه گاز برخی از نرخ‌هایی که باید توسط دولت اعلام می‌شد بسیار دیرتر از زمان مقرر تعیین می‌شد که عدم قطعیتی در فضای سرمایه‌گذاری کشور ایجاد می‌کرد.

پاداش صرفه‌جویی در کاهش مصرف تاثیرگذار است

این اقتصاددان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی سقف نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها گفت: رکن سرمایه‌گذاری بازگشت به قانون و اجرای دقیق آن از سمت حاکمیت است و تداوم این مسئله می‌تواند نشانه خوبی برای حوزه انرژی کشور باشد.

قربان با اشاره به اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی برق توسط دولت تصریح کرد: تشویق مالی اگر به صورت شفاف برای مردم بیان شد تأثیرگذار است و می‌تواند زمینه جلوگیری از رشد سرسام‌آور مصرف برق خانگی در کشور را فراهم کند.

0 نظر:

نظر بدهید