سربلندی ایرانول در افزایش تولید و مهار تورم / ٢٧ درصد نیاز روانکارهای ایران را تامین می کنیم
شرکت نفت ایرانول به عنوان یکی از قدیمی­ترین شرکت­های ایرانی در صنایع نفت و پتروشیمی به عنوان برند ملی شناخته می­شود. این شرکت هم اکنون با سبد متنوعی از محصولات روانکار، سهم بازار جدی در بازار داخلی و همچنین بازارهای صادراتی از اروپا تا شرق آسیا را دارد. حال برای شناخت هرچه بیشتر وضعیت فعلی و نگاهی به چشم آنداز آتی این شرکت در حاشیه نمایشگاه فرصت های صادراتی با محمد حسینی، مدیرعامل این شرکت به گفت و گو نشستیم.

شرکت نفت ایرانول را مختصرامعرفی کنید و شرح کوتاهی از کارنامه یکسال حضور در را در شرکت ایرانول بدهید؟

شرکت نفت ایرانول از تجمیع و هم افزایی دانش، تاسیسات و امکانات تولیدی قدیمی ترین پالایشگاه های فعال در زمینه تولید روانکار در کشور که قدمت آن به دهه 20 قرن گذشته باز می گردد، ایجاد شده است. یعنی قدمت دانش و تجربه ایرانول در صنعت روانکار برابر قدمت پالایش نفت در کشور است و در حال حاضر این شرکت با استفاده از روزامدترین تکنولوژی و فرمولاسیون، حدود 27 درصد از  انواع روانکارهای مورد نیاز کشور را تامین می کند.

هم اکنون از لحاظ وضعیت تولیدی در چه جایگاهی قرار دارید؟

 در یک سال اخیر به لطف خداوند وسعی و تلاش کارکنان شرکت، اگر یک سبد کلی از محصولات را در نظر بگیریم در بین ۴ شرکت اصلی تولید روانکارها، ایرانول بیشترین تولید را ثبت کرده است.

با توجه به اینکه امسال طبق فرموده مقام معظم رهبری سال تولید و مهار تورم نام گذاری شده است، شرکت های تولیدی وظیفه جدی برای احیای تولید دارند برنامه شما برای افزایش تولید  چیست؟ در مورد آمار و ارقام توضیح می دهید که چند درصد رشد تولید داشته اید؟

من معتقدم اگر قرار باشد که ما جایی در مملکت مفید واقع بشویم چه از دید حرفه­ای و  تخصصی  و چه از دید شرعی و ملی، باید وظیفه خود را بهترین وجه و درست انجام دهیم. ما و همکارانمان در ایرانول به عنوان یک تولید کننده و صنعتگر وظیفه داریم بخشی از رواکارهای مورد نیاز کشور را تولید  کنیم و همچنین تامین بخشی از ارز کشور و تعادل ارزی کشوری را فراهم آوریم.

حال ادعا داریم که وظیفه خود رادر برابر شعار افزایش تولید و مهار تورم انجام داده ایم و گواه این ادعا نیز رکودهایی است که از فعالیت ما به جای مانده است.  در واقع رکورد هایی که شرکت در سال گذشته ثبت کرد،  بی سابقه بود و توانست تولید خود را به 6030 هزار تن برساند.

این رقم در کارنامه تولید روانکارها در کشور بی سابقه بود اما تمام تلاش ما مبنی بر این بوده و هست که از تمام پتانسیل هایی که شرکت، استفاده بهینه داشته باشیم. مثلا افزایش شیفت خطوط تولید در صدر عملیات توسعه ای شرکت بود که هر چند به لفظ ساده به نظر می رسد اما در عمل  بسیار پیچیده است.

چند درصد از محصولات تولیدی شما صادراتی هستند ؟

از  کل سبد تولید ایرانول حدود ۲۷ درصد صادر می شود.

مقاصد صادراتی محصولات شما کدام کشورها هستند؟

در صنعت روانکار بیش از  ۲۴۰ نوع محصول تولید می شود و با توجه به  نوع محصول،  مقاصد صادراتی متفاوت هستند. این مقاصد از صنعتی ترین کشورهای اروپایی مثل آلمان ،انگلیس اتریش ،ایتالیا گرفته تا کشورهای حوزه خلیج فارس،کشورهای اسیای شرقی ،چین ،هند...  را شامل می شود.

 آیا برنامه ایی برای افزایش صادرات و همچنین افزایش مقاصد صادراتی دارید ؟

ما بیشتر به این فکر هستیم و  برنامه ریزی کرده ایم که  نوع محصولات صادراتی را تغییر  دهیم و محصولات با ارزش افزوده بالاتر را صادر کنیم. البته در کنار آن  به افزایش مقاصد صادراتی هم فکر می­کنیم. روغن­های صنعتی که ایرانول تولید می کند به راحتی قابلیت رقابت کیفی با برندهای مطرح دنیا مثل شِلshellو اکسون موبیل و ..را دارند. اما در سطح بین­المللی، تبلیغات کافی برای شناساندن آنها انجام نداده­ایم. موضوع دیگری که باید به طور جدی در بحث صادرات به آن توجه داشته باشیم، این است که برای تولید و صادرات برخی از محصولات به خصوص روغن موتور به دلیل گران بودن نهاده های اولیه مورد نیاز تولید، قیمت تمام شده صرفه صادراتی ندارد. البته در بخش روغن های صنعتی چون در دنیا قیمت بسیار بالایی دارند و کشورهای امریکایی و اروپایی که خود را پرچمدار تولید و صادرات این روغن ها می­دانند، آن را با قیمت بالایی عرضه می کنند،  روغنهای صنعتی شرکتهای دیگر ایرانی مانند ایرانول نیز فرصت بروز و ظهور دارند.

هم اکنون ایرانول بر  بالا بردن تنوع  محصولات سبد  صادراتی  خود متمرکز است و این موضوع را با جدیت در تولید محصولات نهایی که سود آوری خوبی دارند، پیگیری می کنیم. هدف غایی ما این است که برند ایرانی ایرانول را در خارج از مرزها معرفی کنیم و در صنعت پتروشیمی دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

0 نظر:

نظر بدهید