مدیران نهادهای مالی در خصوص بورس چه می‌گویند؟
دلیل بنیادی برای ریزش شاخص بورس وجود ندارد و مطلقا ریسکی پیش روی بازار سرمایه کشور نیست. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، سیگنال‌های اقتصادی داخلی و بین‌المللی همگی از رشد شاخص حکایت دارند. همچنین تکنیکالیست‌ها می‌گویند روند کف‌سازی شاخص تکمیل شده و چراغ سبز بورس باید روشن ‌شود.

به گزارش بورس فوری،به نقل از مدار اقتصادی، این روزها با ادامه روند کاهشی، شاخص کل بورس تهران تا سطح ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار واحد پایین آمد. مدیران بازارسرمایه کشور اما می‌گویند در حال حاضر، قیمت ها بسیار ارزنده است و بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه‌گذاری محسوب می شود، از همین رو، عرضه سهام بدترین تصمیم در شرایط فعلی است؛ چراکه دلیل بنیادی برای ریزش شاخص بورس وجود ندارد و مطلقا ریسکی پیش روی بازارسرمایه کشور نیست. به گفته کارشناسان بازارسرمایه، سیگنال‌های اقتصادی داخلی و بین المللی همگی از رشد شاخص تا پایان سال حکایت می‌کنند. همچنین تکنیکالیست‌ها می‌گویند روند کف‌سازی شاخص تکمیل شده و چراغ سبز بورس باید روشن ‌شود.

بازار سهام در اوج ارزندگی

ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس ریزش‌های اخیر شاخص بورس که منجر به خروج نقدینگی از بازار سرمایه شد را غیرعادی توصیف کرد و به مدار اقتصادی گفت: ریزش‌های اخیر، دور از انتظار بود و تقریبا همه را شوکه کرد.

وی افزود: این اتفاق ناخوشایند در روزهایی حادث شد که اعتماد سهامداران حقیقی جلب شده بود و پول و نقدینگی با حجم بالایی وارد بورس می‌شد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس، به ارزندگی بالای قیمت سهام نیز اشاره و اظهار کرد: بازار سهام حتی در روزهای صعودی اخیر نیز به دلیل عقب‌ماندگی زیادی که نسبت به بازارهای موازی و رقیب دارد، ارزشمند بود. البته به دلیل ریزش‌های اخیر، ارزندگی بازار سهام افزایش چشمگیر یافته است.

شهرآبادی، ادامه داد: در صورت بازگشت روند صعودی به بازار سرمایه که به نظر من از فردا این روند شکل خواهد گرفت، نقدینگی‌هایی که به تازگی از بورس خارج شده‌اند، دوباره راهی بازار سرمایه می‌شوند.

وی همچنین، بهترین راهکار برای بازگشت بازار به روند عادی را افزایش دامنه نوسان دانست و گفت: اتفاقا با افزایش دامنه نوسان، در صورت تشکیل صف‌های سنگین، طی یکی دو روز به تقاضای موجود در بازار جواب داده ‌می‌شود.

این تحلیلگر بورس و بازارهای مالی، افزود: متولیان بازار باید از راهکارهای علمی برای مدیریت بازار استفاده ‌کنند و از دخالت‌ در بازار بپرهیزند.

با وجود اصلاح شاخص، خریداران متعددی در بازار حاضر هستند

مهدی ساسانی، مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی، بازار سهام را دارای ارزندگی مناسب دانست، گفت: با توجه به سودسازی‌هایی که بسیاری از شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ انجام دادند و مجامعی که پیش رو دارند، بازار سهام ارزندگی بالایی دارد. با محاسبه نسبت قیمت‌ها بر اساس نرخ دلار در سال ۹۹ و سال ۱۴۰۲، مشاهده می‌شود که بسیاری از شرکت‌ها توانسته‌اند ارزندگی سهام خود را حفظ کنند. اما اتفاقات اخیر که پس از یک دوره صعودی خوب، رخ داد و نگرانی‌هایی را برای برخی از سرمایه‌گذاران ایجاد کرد، باعث شد تا اصلاح شاخص، شدید باشد.

وی افزود: مشخص است با وجود اصلاح شاخص، هنوز خریداران متعددی در بازار وجود دارند و ارزش معاملات تاکنون، عدد معقولی را ثبت کرده است. اگر بازار از این روند فاصله بگیرد، می‌توان روزهای خوبی را برای بازار انتظار داشت.

این تحلیلگر بورس با بیان اینکه باید حقوقی‌ها به همان میزان از فروشی که در روزهای مثبت انجام دادند، حالا و در روزهای منفی، خرید کنند، افزود: حقوقی‌ها و دو صندوق بزرگ بازار متناسب با فروشی که داشتند، باید در سمت خرید حاضر شوند تا بازار به حالت عادی و تعادل برگردد و از اضطراب بازار جلوگیری شود.

روند شاخص ناشی از پارامترهای بنیادی و مولفه‌های مثبت است

سیاوش وکیلی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر ارزندگی بورس پس از ریزش‌های اخیر شاخص، تصریح کرد: با توجه به روند منفی شاخص بورس در روزهای گذشته، هیچ‌گونه تغییر معناداری در پارامترهای اقتصادی کشور رخ نداده و تمامی مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سهام مانند سودآوری، ارزش جایگزینی و غیره که برای ارزندگی سهام وجود دارد، ارزش خود را حفظ کرده است.

این فعال با سابقه بازارسرمایه افزود: دلایل حرکتی که در کل بازار شکل گرفته و شاخص روزانه افت‌های سنگینی را ثبت می‌کند را باید در مسایلی مانند ترس سرمایه‌گذاران حقیقی نسبت به کاهش ارزش دارایی‌های‌شان جست‌وجو کرد و رسانه‌ها باید به صورت تخصصی به این موضوع بپردازند.

این تحلیلگر و فعال بورس، ادامه داد: بازار سرمایه به دلیل این‌که خبر محور است، واکنش سریعی نسبت به روندهای موجود نشان می‌دهد اما اتفاق بنیادی خاصی که در مسیر نماگرهای بازار تغییر ایجاد کند، مشاهده نمی‌شود و بازار ارزندگی دارد.

وی به برخی اخبار منتشر شده با موضوع بازارسرمایه، اشاره و اظهار کرد: شایعاتی مبنی بر دخالت متولیان بازارسرمایه در روند شاخص و دستکاری بازار از نظر ذاتی و ماهیتی قابل قبول نیست. یعنی این حجم از هماهنگی که در یک روز و با اقدامی هماهنگ، موجب تغییر جهت بازار شود را نمی‌توان پذیرفت و اصلا امکان‌پذیر نیست.

وکیلی، ادامه داد: البته متولیان بازار باید در زمانی که شاخص روند نزولی شارپی به خود گرفته بود، واکنش سریع نشان می دادند و از طریق رسانه ها و ابزارهایی مانند صندوق تثبیت و توسعه، در سمت مناسب قرار می‌گرفتند تا این جریان کاهنده و منفی ادامه دار نباشد، اما متاسفانه متولیان بورس واکنش سریع و مقتضی را در زمان لازم نداشتند.

او در پایان تاکید کرد: با همه اتفاقات اخیر و انتشار اخبار درست و غلط، شاخص، فرآیند اصلاح را تکمیل کرده و قطعا تغییر مسیر می‌دهد.

ذات بازار مثبت است، شاخص به مسیر صعودی و متعادل بازمی‌گردد

سید مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان، اظهار کرد: بازار سهام ۱۰۰درصد ارزندگی دارد و ارزش دلاری بازار حتی نسبت به آغاز به کار دولت سیزدهم، بسیار پایین‌تر است. در آن زمان ارزش دلاری بازار سرمایه ۴۵۰ میلیارد دلار بود در حالی که اکنون حدود ۱۷۰ میلیارد دلار است، بنابراین بورس حتما ارزندگی بالایی دارد.

این تحلیلگر بازارسرمایه، ادامه داد: درحال حاضر حقوقی‌ها در صف خرید هستند و حقیقی‌ها در صف عرضه و این روند خوبی برای بورس نیست. با این حال به دلیل این‌که ذات بازار مثبت است، شاخص به مسیر صعودی و متعادل باز می‌گردد.

نسبت های P/E فوروارد (آینده نگر) بازار مطلوب است

مجتبی دیبا، تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه، گفت: بازارسهام از دید شاخص دلاری بسیار ارزنده است. شاخص بورس این روزها نسبت به میانگین تعادلی که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار برآورد می شود در محدوه ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیارد دلار در حال معامله شدن است و همین امر می تواند سنجش مناسبی برای ارزندگی بازار باشد.

او به نسبت های P/E فوروارد (آینده نگر) بازار هم اشاره کرد و افزود: با توجه به در پیش بودن مجامع اکثر شرکت های بزرگ بازار، می توان در انتظار نسبت P/E فوروارد مطلوبی برای بازار بود. این در حالی است که هم اکنون P/E ttm هم در محدوده ۱۰ تا ۱۰.۵ مرتبه است، اما نسبت به محدوده تعادلی آن که ۱۲.۵ مرتبه است، فاصله زیادی دارد و همین موضوع مهری بر ارزندگی بازار است.

این تحلیل گر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در چنین شرایطی سفته بازی معمولا یک نگاه بارز می شود، گفت: از همین رو صندوق ها باید فعال تر شوند تا بتوان سرمایه گذاران را در بازار نگه داشت و ترس ها را کاهش داد.

دیبا در پایان تصریح کرد: در عین حال، توسعه ابزارهای مالی می تواند نیازهای بازار را پاسخ دهد. برای مثال دوطرفه کردن بازار که مدت هاست در خصوص آن صحبت می شود، می تواند ریسک سرمایه گذاری را تا حد زیادی کاهش دهد.

او به راهکارهایی برای برون رفت از روزهای ریزشی بازار اشاره و تصریح کرد: ریزساختارهای بازار نیاز به سازوکار جدید دارد. در این بین باید به یک نکته کلان اقتصادی نیز اشاره کرد. قیمت‌گذاری دستوری به ویژه در حوزه خودرو می تواند بر بازار سرمایه فشار آورد.

کلیت بازار سهام صعودی است

اکبر حامدی میخوش، مدیرعامل کارگزاری بورسیران با اشاره به این که برخی‌ها از حبابی شدن بازار سهام دم می زنند و شرایط فعلی بورس را با سال ۹۹ برابر می‌دانند، گفت: شرایط سال ۱۴۰۲ با شرایط سال ۱۳۹۹ به طور کامل تفاوت دارد، به عنوان نمونه در سال ۹۹ نسبت P.E کلیت بازار سرمایه در منطقه ۳۸ واحد قرار داشت، اما در حال حاضر p/e forward بازار سهام در محدوده ۱۵ واحد قرار دارد. همچنین فروش شرکت‌های بورسی بیشتر شده و شاهد افزایش درآمد آنها هستیم. از سوی دیگر هیچ یک از بازارهای موازی بازار سهام توان جذب نقدینگی ندارند. بازارسرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی عقب مانده و بازارهای خودرو، مسکن، دلار و طلا بازدهی زیادی داشته اند، ضمن این که برخی از این بازارها با حباب قیمتی مواجه شده اند.

وی افزود: در حال حاضر شرایط برای خرید سهام فراهم است و پول هوشمند نیز به سمت خرید سهام حرکت می‌کند.

اکبر حامدی میخوش به فعالان بازار سهام توصیه کرد: نباید در شرایط فعلی به دنبال نوسان گیری باشیم، زیرا که کلیت بازار سهام صعودی است و سرمایه گذاری در سهام بنیادی و دوری از نوسان گیری می تواند ضرر سال های گذشته را جبران کند.

بازار از نظر بنیادی با هیچ مشکلی مواجه نیست

میثم فدایی واحد، مدیرعامل شرکت تامین‌ سرمایه دماوند گفت: بازار از نظر بنیادی با هیچ مشکلی مواجه نیست ضمن اینکه شرکت‌ها به لحاظ سودآوری در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

وی توصیه کرد؛ متولیان در صورت دغدغه‌های تاریخی، از ابزارهایی مانند عرضه‌اولیه و افزایش‌سرمایه شرکت ها بهره برداری کنند و گفت: ریزساختارهای ایجاد شده در بازارسرمایه از تکرار تجربیات تلخ سال ۹۹ جلوگیری می‌کند و آسیب‌هایی که به بازار وارد شد، قطعا تکرار نمی‌شود. چرخه اصلاح شاخص تکمیل شده و باید منتظر تغییر جهت آن بود.

سهامداران به بازار باز می‌گردند

همایون دارابی، مدیرعامل شرکت سبدگرادان داریوش با اشاره به اینکه بازار سهام در این روزها نوسان شدیدی را تجربه کرد، گفت: شاخص هم اکنون در محدوده مرداد ماه سال ۱۳۹۹ قرار دارد و عملا رشدی را در شاخص نمی بینیم. در حالی که بازارهای موازی نسبت به دلار رشد بسیار بالایی را تجربه کرده‌اند.

او ادامه داد: با وجودی که تعداد زیادی شرکت در این سال ها به بازار سرمایه وارد شده اند اما ارزش بازار هم اکنون در حدود ۱۷۰ میلیارد دلار است و اصلا قابل مقایسه با بازار ۲۵۰ میلیارد دلاری سال ۹۹ نیست.

دارابی با تاکید بر اینکه بازارسرمایه گران نیست و حباب هم ندارد، ادامه داد: بخش زیادی از بازار دچار هیجان و احساس شده است و از همین رو شاهد ریزش قیمت ها طی روزهای اخیر بودیم.

او با اشاره به فصل مجامع، تصریح کرد: با توجه به برگزاری مجامع تا پایان تیرماه، شرکت ها بازدهی قابل ملاحظه ای را در قالب سود نقدی به سهام داران خود می دهند. هرچه قیمت سهام شرکت ها کمتر باشد، نسبت سود نقدی به قیمت سهام بالاتر می رود و ارزندگی سهام هم افزایش می یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه شمار زیادی از شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی و شرکت هایی که سود نقدی قابل ملاحظه ای دارند، به ویژه شرکت های معدنی و فولادی، به راحتی امکان تکرار گزارش های فروردین ماه را دارند، گفت: از نظر سود نقدی هم شرکت ها در وضعیت مناسبی قرار دارند و بازار به زودی و با توجه به تورم درک می کند که بازار سرمایه فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری است. از همین رو مجددا شاهد خرید سهام و برگشت سرمایه گذاران به این بازار خواهیم بود.

0 نظر:

نظر بدهید