صف‌ وام ازدواج به فرزندآوری رسید
بانک‌ها در فروردین ماه سال جاری ۱۳ هزار و ۸۰۰ فقره وام فرزندآوری به ارزش ۷۷۵ میلیارد تومان پرداخت کردند اما همچنان ۴۱۷ هزار نفر در صف دریافت این وام قرار دارند.

به گزارش بورس فوبانک مرکزی به تازگی با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار پرداخت وام فرزندآوری در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. آماری که بر اساس آن به نظر می‌رسد با وجود تاکیدهای مکرر دولت و بانک مرکزی بر پرداخت وام‌های خرد و به‌ویژه وام فرزندآوری، بانک‌های خصوصی همچنان میلی به پرداخت این وام‌ها ندارند و صف وام فرزندآوری در این بانک‌ها روز به روز طولانی‌تر می‌شود. این در حالی است که متقاضیان وام ازدواج نیز مدت‌هاست در انتظار دریافت تسهیلات خود هستند و حالا به نظر می‌رسد که صف‌های طولانی وام ازدواج به وام فرزندآوری نیز سرایت کرده است.

۴۱۷ هزار نفر در صف وام فرزندآوری
بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، در فروردین ماه سال جاری در مجموع ۱۳ هزار و ۸۰۰ فقره وام فرزندآوری از سوی ۲۴ بانک کشور پرداخته شده که ارزش این وام‌ها در مجموع به ۷۷۵ میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است پرونده ۴۱۷ هزار و ۸۶۵ نفر از واجدان شرایط دریافت وام فرزندآوری، همچنان روی میز بانک‌ها خاک می‌خورد.

البته طبق آماری که اخیرا رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده، از ابتدای امسال تا ۲۳ اردیبهشت ماه، ۴۴ هزار فقره وام فرزندآوری به مبلغ دو هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

بی‌میلی بانک‌های خصوصی به پرداخت وام فرزندآوری
بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که از میان ۱۳ هزار و ۸۰۰ فقره وام فرزندآوری که در فروردین ماه امسال پرداخت شده است، بانک‌های خصوصی کمتر از ۲ هزار فقره وام را پرداخت کرده‌اند و سهم اندکی در اعطای این تسهیلات دارند.
بر این اساس بانک اقتصاد نوین در فروردین ماه امسال زیر بار پرداخت وام فرزندآوری نرفت و با وجود اینکه سه هزار و ۴۸۶ نفر در صف دریافت وام فرزندآوری از این بانک بودند، تنها یک فقره وام پرداخت کرد.
دیگر بانک‌های خصوصی نیز وضعیت بهتری نداشتند؛ به طوری که بانک خاورمیانه ۲ فقره، بانک سامان سه فقره، بانک کارآفرین ۶ فقره، بانک دی هفت فقره و بانک پاسارگاد ۱۰ فقره وام فرزندآوری پرداخت کردند.

کدام بانک‌ها بیشترین وام را پرداخت کردند؟
از سوی دیگر اما بانک ملی با پرداخت ۱۴۴ هزار و ۸۲۰ فقره وام به ارزش ۲۷۹ میلیارد تومان، بیشترین سهم از پرداخت تسهیلات فرزندآوری را به خود اختصاص داد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تعداد متقاضیان وام فرزندآوری از این بانک، بیش از هر بانک دیگری بوده و همچنان ۹۱ هزار و ۲۳۷ نفر در صف دریافت وام از این بانک قرار دارند. بانک‌های رفاه کارگران، ملت و قرض‌الحسنه مهر ایران نیز بیشترین وام فرزندآوری را پرداخت کردند.

۲۰۰ سال در صف دریافت وام فرزندآوری
نکته قابل توجه دیگر در این گزارش، آن است که بر اساس محاسبات اکوایران و با فرض اینکه بانک‌ها با همین روند تسهیلات فرزندآوری اعطا کنند، می‌توان گفت که چند روز طول می‌کشد که آخرین نفر در صف وام بانک‌ها، به این تسهیلات دست پیدا کند.
بر این اساس و با در نظر گرفتن این فروض، بیش از ۲۰۰ سال طول می‌کشد که آخرین نفر در صف وام فرزندآوری بانک اقتصاد نوین به وام خود برسد! این مدت برای بانک سامان ۲۲ سال و بانک صادرات بیش از ۶ سال است.

ری،

0 نظر:

نظر بدهید