افزایش سرمایه چیست ؟
افزایش سرمایه یکی از روش‌هایی است که شرکت‌ها در راستای رفع نیاز خود به تأمین مالی انجام می‌دهند.

به گزارش بورس فوری، افزایش سرمایه یکی از اصطلاحاتی است که در میان اخبار مرتبط با بازار سهام به وفور دیده می‌شود.

در این مطلب، مفهوم این اصطلاح، انواع آن و برخی از نکات لازم در خصوص هر کدام از روش‌های انجام افزایش سرمایه، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شرکت‌ها برای دستیابی به اهدافی نظیر تداوم، رشد و توسعه فعالیت‌ها، حضور بیشتر در بازارهای داخلی و خارجی و دلایل متعدد دیگر، نیازمند تأمین منابع مالی هستند. برای تأمین مالی شرکت‌ها، روش‌های متفاوتی وجود دارد که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش سرمایه، دریافت تسهیلات بانکی و انتشار اوراق بدهی اشاره کرد.

از میان روش‌هایی که گفته شد، دریافت تسهیلات بانکی و انتشار اوراق بدهی، مبتنی بر استقراض هستند؛ یعنی شرکت‌ها برای استفاده از این روش‌ها مجبورند زیر بار بدهی و پرداخت بهره بروند. با توجه به لزوم پرداخت بهره در صورت استقراض، بکارگیری روش‌هایی مانند افزایش سرمایه که از طریق بازار سهام انجام می‌شود، هزینه‌های بنگاه را به شکل چشمگیری می‌دهد.

افزایش سرمایه یکی از روش‌هایی است که شرکت‌ها در راستای رفع نیاز خود به تأمین مالی انجام می‌دهند.

می‌دانیم که هر شرکت در زمان ثبت، سرمایه اولیه‌ای دارد که تمام آن توسط سهامداران فراهم شده است. حال در صورتی‌ که شرکت برای توسعه فعالیت‌های خود نیازمند سرمایه بیشتر باشد، باید یکی از روش‌های موجود برای تأمین مالی را استفاده کند. افزایش سرمایه بهترین روش برای انجام این کار است.

فرایند افزایش سرمایه

پس از تصمیم هیئت مدیره شرکت مبنی بر افزایش سرمایه، لازم است مدارک و مستندات مورد نیاز تهیه و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شود. در صورت تأیید سازمان بورس، هیئت مدیره باید برای تصویب افزایش سرمایه، با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده از سهامداران نظرخواهی کند. بنابراین حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری، نسبت به انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده در سامانه کدال اقدام می‌کند. مطابق همه مجامع، دو روز کاری قبل از برگزاری، نماد سهم در بازار متوقف می‌شود. همچنین پس از برگزاری، گزارش تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده در سامانه کدال قرار می‌گیرد. گفتنی است افزایش سرمایه تنها شامل حال کسانی می‌شود که در روز برگزاری مجمع جزء سهامداران شرکت باشند. برای آشنایی با سایت کدال و نحوه جستجوی اطلاعیه‌های مختلف در این سایت مقاله «آشنایی با کدال» را مطالعه کنید.

0 نظر:

نظر بدهید