آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۹۳)/ سهام خزانه چیست؟
در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

سهام خزانه چیست و چه کاربردی در بورس ایران دارد؟

در ادبیات بین الملل و جهان مالی موضوعی تحت عنوانِ سهام خزانه وجود دارد که مدیریت آن تنها در دست شرکت سهامی است و جهت تحقق یافتن اهداف شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌ها از سهام خزانه برای تضمین نقد شوندگی و کنترل قیمتِ سهام خود بهره برده و آن را در راستای تحقق بخشیدن به این مقصود، مورد داد و ستد قرار می‌دهند.

به بیان ساده‌تر، سهام خزانه به بخشی از سهام شرکت‌ها گفته می‌شود که توسط خود شرکت خریداری شده باشد. در ادامه این مقاله کمی بیشتر از این سهام خواهیم گفت و شما را با کاربردهای متعدد آن آشنا خواهیم کرد.

سهام خزانه در کشور های مختلف

موضوع خرید سهام شرکت‌ها توسط خودشان از گذشته‌های دور وجود داشته و در اکثر بازارهای مالی دنیا در جریان بوده. در بعضی از کشورها مثل آمریکا از ابتدا این فرآیند تحت قوانینِ خاصی مجاز بوده‌اند. بعضی کشورهای دیگر هم مثل انگلستان و استرالیا در ابتدا این کار را ممنوع کرده بودند و بعد از گذشت چند سال مجوز خرید این سهام را صادر کردند. در بعضی موارد مثل چین این فرآیند را فقط در مواردی که خرید سهام جهت ابطال آن‌ها و کاهش سرمایه شرکت اتفاق می‌افتد، مجاز اعلام کرده‌اند. در مجموع اکثر کشورهای دنیا به نحوی از این فرآیند برای کنترل بازار استفاده می‌کنند؛ هر چند که قوانین استفاده از آن‌ها سخت گیرانه تنظیم شده و کنترل زیادی بر شکل گیری این فرآیند و نظارت بر شرکت‌ها تعریف شده است.

آیا سهام خزانه در ایران قانونی است؟

در ابتدا براساس «ماده ۱۹۸ قانون تجارت» استفاده از سهام خزانه برای شرکت‌ها ممنوع بود و هیچ شرکتی مجاز به خرید سهام خود نبود چرا که شرکت‌ها از اطلاعات داخلی خودشان آگاهی داشته و می‌توانستند با استفاده از این مزیت، سهام خود را در پایین‌ترین قیمت خریده و در اوج بفروشند و برای دیگران خسارت سازی کنند؛ اما با تصویب «بند ب ماده الحاقی ۲۶ لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی»، این کار برای شرکت‌های پذیرفته شده در بازارهای بورس و خارج از بورس مجاز شمرده شد. حالا این ابزار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در زمان افت قیمت، از نقد شوندگی سهام خود حمایت کرده و جلوی افت بی‌رویه قیمت را بگیرند.علاوه بر آن به کمک این طرح، شرکت‌ها این فرصت را پیدا خواهند کرد تا در زمان‌های بحرانی، از تصاحب شدن سهام خود به وسیله دیگران جلوگیری نمایند.

منبع: سیگنال

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید