آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۷۷)/چگونه بهترین کارگزاری را انتخاب کنیم؟
در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

 

کارگزاری بورس چیست و چگونه بهترین کارگزاری را انتخاب کنیم؟

 معمولا تازه واردان به بازار بورس، برای پیدا کردن یک کارگزاری بورس مناسب سوالات زیادی دارند و نیاز دارند تا درباره خدمات کارگزاری بیشتر بدانند همین موضوع باعث می شود وقت زیادی از آن ها گرفته شود و با تاخیر فعالیت سرمایه گذاری خود را شروع کنند. این مقاله کمک می کند تا درباره کارگزاری بورس بیشتر بدانید و بتوانید بهترین کارگزاری را انتخاب کنید.

کارگزاری بورس چیست و کارگزار (Broker) در بورس کیست؟

سرمایه‌گذاری در بورس و خرید و فروش سهام با پول انجام می‌شود( که برای سود آوری بیشتر نیاز به آموزش بورس دارید) اما نه به این صورت که هر سرمایه گذار بتواند سهام را مستقیما خودش بخرد و از حساب بانکی شخصی‌اش پرداخت کند. بلکه واسطه‌ای به اسم کارگزاری وجود دارد که می‌تواند این بستر امن را برای مبادلات فراهم آورد.

 کارگزاری‌ها شرکت‌هایی هستند که پل ارتباطی میان سرمایه‌گذاران و شرکت بورس و اوراق بهادار را ایجاد می‌کنند. هر شخص برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس نیاز دارد که ابتدا به سراغ یک کارگزاری رفته و از طریق آن اقدام به خرید و فروش سهام و سرمایه‌گذاری در بورس کند.

هر شرکتی هم نمی‌تواند همینطور الکی برای اینکه کارگزاری شود اقدام کند و ابتدا باید مجوزهای لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کند. بعد از آن می‌تواند فعالیت‌هایی را در جهت ارائه خدمات به مشتریان بورس و بازارهای خارجی انجام دهد.

چطور در کارگزاری ثبت نام کنیم؟

گام اول : دریافت کد سجام

برای ثبت نام در کارگزاری لازم است که حتما کد احراز هویت سجام داشته باشیم. گرفتن کد سجام عملیات آسانی است. با مراجعه حضوری به یک دفتر پیشخوان دولت و یا از طریق سایت صدور سجام (Sejam.ir) می شود این کد را دریافت کرد. بعضی از اپلیکیشن های مالی نیز این خدمت را دارند. کد سجام یک شناسه احراز هویت است و برای هر فرد تنها یکبار صادر می شود.

بعد از ثبت نام کد سجام، باید احراز هویت سجام انجام شود. احراز هویت به صورت حضوری انجام می شود یعنی برای تطبیق اطلاعات و تکمیل ثبت نام باید به دفتر یک کارگزاری و یا یک شعبه دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.

گام دوم : ثبت نام در کارگزاری

بعضی از دفاتر پیشخوان دولت عملیات ثبت نام در کارگزاری ها را انجام می دهند با توجه به شلوغی کارگزاری ها ممکن است وقت زیادی برای تکمیل این مرحله لازم باشد ولی حتما نیاز نیست که به دفاتر کارگزاری مراجعه شود چون تمام مراحل ثبت نام در دفاتر پیشخوان نیز قابل انجام است.

گام سوم : تکمیل ثبت نام

برای ثبت نام در کارگزاری لازم است یک سری از مدارک شناسایی را همراه داشته باشید. این مدارک شامل اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی می شود.

نکته قابل توجه این است که می توان برای احراز هویت سجام و ثبت نام در کارگزاری هم زمان به کارگزاری یا دفتر پیشخوان مراجعه کرد و نیازی به دو بار مراجعه جداگانه نیست.

منبع: سیگنال

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید