آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۹۱)/ منظور از معاملات بلوکی در بورس چیست؟
در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

منظور از معاملات بلوکی در بورس چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که در بخش آموزش بورس به معرفی و ارائه توضیحات درباره آن پرداخته می‌شود، معاملات بلوکی است؛ اما از آن جایی که کم پیش می‌آید یک سرمایه گذار معمولی با معاملات بلوکی سر و کار داشته باشد، احتمالا خیلی‌ها اطلاعات چندانی در باب این موضوع نداشته باشند و ندانند منظور از معاملات بلوکی چیست و در چه شرایطی اعمال می‌شود. به همین علت قصد داریم در ادامه این مطلب، کمی بیشتر از معاملات بلوکی حرف بزنیم و از چگونگی تاثیرش بر بازار بورس بگوییم.

معاملات بلوکی‌، چگونه معاملاتی هستند؟

به طور کلی در بازار بورس و اوراق بهادار سه نوع معامله انجام می‌شود؛ معاملات خرد، عمده و بلوکی.

 معمولا در معاملات عمده و بلوکی، حجم گسترده‌تری از سهام یک شرکت، با قیمتی توافق شده مورد معامله قرار می‌گیرد. تفاوتی که معاملات بلوکی را از معاملات عمده متمایز می‌کند، نبود محدودیت برای حجم معاملات است. در واقع، به معاملاتی که در آن‌ها قوانین مرتبط با محدودیتِ حجمی و قیمتی رعایت نمی‌شود، معاملات بلوکی می‌گویند.

یکی از دلایلی که معاملات به صورت بلوکی صورت می‌پذیرند، پیش‌گیری از تغییر روند معاملاتی در سایر معاملات عادی بازار است. زمانی که بخش بزرگی از سهام یک شرکت یا اوراق بهادار مشارکت مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، معامله بلوکی انجام شده است. این معاملات که با عنوان «سفارشات بلوکی» هم شناخته می‌شوند معمولا بین سرمایه گذاران حقوقی صورت می‌پذیرد.

آیا معاملات بلوکی باعث رشد و تغییر قیمت سهام می‌شوند؟

همان‌طور که گفتیم در بازار بلوکی قانون و محدودیتی برای حجم و قیمت معاملات وجود ندارد؛ به همین علت برای صورت گرفتن یک معامله بلوکی، خریدار و فروشنده با یکدیگر بر سر حجم و قیمتی به توافق خواهند کرد. از آن جایی که حجم و قیمت معاملات بلوکی بزرگ‌تر از معاملات عادی هستند و ممکن است تاثیر بسیاری بر قیمت سهام عادی داشته باشند، خارج از بازار بورس و فرابورس، مورد معامله قرار می‎گیرند. با این وجود، با انجام یک معامله بلوکی یا انتشار خبر عرضه آن، سهامداران انتظار دارند که قیمت آن سهم با رشد قیمتی رو به رو شود. همین موضوع ممکن است باعث بالا رفتن تقاضای سهام و رشد قیمت آن بشود. معمولا زمانی که آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از تابلو بازار منتشر می‌شود، آن سهم با موجی از تقاضای خرید مواجه خواهد شد.

حداقل حجم و قیمت معاملات بلوکی چقدر است؟

در ایران بازارهای مشخصی برای انجامِ این معاملات در نظر گرفته شده است که به آن‌ها «بازار بلوکی» می‌گویند. حداقل‌های معاملات بلوکی را هیئت مدیره بورس تعیین و تصویب کرده و با اعمال هر تغییر اطلاع رسانی خواهند کرد. در حال حاضر حداقل‌های مقرر شده در بازار بلوکی به شرح زیر است:

معاملات بلوکی در بازار بورس

زمانی که حجم معاملات سهام، حق تقدم یا اوراق بهادار مشارکت، حداقل ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار عادی باشد، این معاملات را معامله بلوکی نامیده و در بازار بلوکی داد و ستد خواهند کرد. ارزش معاملات صورت گرفته در بازار بلوکی باید حداقل ۲ میلیارد تومان باشد.

منبع: سیگنال

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید