تحلیل بنیادی نماد «حکشتی»
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» باسرمایه فعلی ثبت شده ۲۱۵۶۰ میلیارد ریال تاسیس گردید.

به گزارش بورس فوری، این نماد به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ بورس تهران در بازاردوم بورس در گروه حمل ونقل، انبارداری و ارتباطات قرار دارد. با توجه به حوزه فعالیت حکشتی افزایش نرخ دلار باعث افزایش درآمدهای شرکت خواهد شد و همچنین توافقات احتمالی و کمرنگ شدن بیماری کرونا باعث افزایش فعالیت‌ها و درآمدهای شرکت خواهد بود. در ادامه به جزئیات بیشتری از این نماد می‌پردازیم.

 صنعت حمل و نقل دریایی به عنوان صنعتی بزرگ و بین‌المللی از عوامل مهمی همچون رکود در بازارهای جهانی، وجود مازاد ظرفیت، افزایش قیمت سوخت و شرایط تحریم‌ها اثرپذیری مستقیم دارد. یکی از مهم‌ترین نگرانی در رابطه با این صنعت مسئله ایمنی و بیمه است؛ با وجود تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران شرایط صنعت کشتیرانی در ایران هر روز پیچیده‌تر ازگذشته می‌شود در ادامه نگاهی تحلیلی به بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی ایران خواهیم داشت.

معرفی شرکت

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد "حکشتی"  باسرمایه فعلی ثبت شده ۲۱۵۶۰ میلیارد ریال تاسیس گردید و فعالیت حمل ونقل دریایی خود را در سال ۱۳۴۷ با به کارگیری دو فروند کشتی کوچک در حوزه خلیج فارس و چهار فروند کشتی اقیانوس پیما آغاز کرد. این نماد به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ بورس تهران در بازاردوم بورس در گروه حمل ونقل، انبارداری و ارتباطات قرار دارد. با توجه به حوزه فعالیت حکشتی افزایش نرخ دلار باعث افزایش در آمد های شرکت خواهد شد و همچنین توافقات احتمالی و کمرنگ شدن بیماری کرونا باعث افزایش فعالیت ها و درآمد های شرکت خواهد بود.در حال حاضر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حدود نیم قرن فعالیت درخشان در صنعت جهانی حمل ونقل دریایی و با دارا بودن شبکه بین المللی مطمئن و توانایی ارائه خدمات متنوع حمل ونقل، به عنوان یک شریک جهانی شایسته برای صاحبان کالا و مشتریان خود شناخته می شود.گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی اسران اقدام به سازماندهی ساختار شرکت بر مبنای هلدینگ نمود.هم اکنون این گروه به عنوان بزرگ ترین هلدینگ حمل و نقل کشور با بهرمندی از شبکه گسترده دفاتر نمایندگی در سراسر جهان،توانایی ارائه کلیه خدمات حمل و نقل دریایی به طیف وسیعی از مشتریان را دارا می باشد.

1

موضوع فعالیت

  • خرید، اداره، راهبری، اجاره، استیجاره و فروش هر نوع کشتی و شناور برای هر منظور اعم از حمل ونقل بار و مسافر، سوخت رسانی و نظایر آن.
  • تصدی هرگونه فعالیت مکمل از قبیل احداث، اداره یا اجاره و استیجاره تأسیسات بندری، سازه های دریایی و تأسیسات مربوط به ساخت و تعمیر کشتی ها و شناورها و انواع پایانه های باری و مسافری.
  • قبول نمایندگی از، و اعطای نمایندگی به کلیه شرکت ها، مؤ سسات و ا شخاص حقیقی و حقوقی در سراسر دنیا.
  • انواع سرمایه گذاری و انجام کلیه اقدامات مرتبط در امر ساخت کشتی و شناور و تولید کلیه ملحقات مربوط به کشتی و شناور و صنایع مرتبط کشتیرانی، به طور مستقل یا با مشارکت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل یا خارج از کشور.
  • تأســیس و تعطیل شعب و نمایندگی ها، دفاتر و شرکت ها و مؤسسات سرمایه پذیر در چارچوب اساسنامه که برای حفظ و توسعه فعالیت های شرکت ضروری باشد.
  • سرمایه گذاری در سایر شرکت ها و مؤسسات تابعه و وابسته که فعالیت های آن‌ها به نحوی از انحاء مکمل فعالیت های شرکت باشد، در داخل و خارج از کشور ایران.

 سهامداران

مجموع سهام حکشتی 21.560 میلیارد برگه سهم است که صندوق بازنشستگی کشوری با تعداد 5 میلیارد سهم 25 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ، شرکت سرمایه گذاری استانی(سهام عدالت) سهام دولت و سایر سهامداران به ترتیب  دارای 24% ، 23% ، 17% و 10 درصد از مالکیت این شرکت هستند.

صورت خلاصه سرمایه گذاریها به تفکیک گروه صنعت

در بررسی صورت وضعیت پرتفوی حکشتی در تاریخ 31/01/1401 حمل و نقل آبی تنها صنعتی است که در آن سرمایه گذاری شده است . در جدول مجموع سرمایه گذاری ها تنها یک شرکت بورسی با نام کشتیرانی دریای خزر موجود است. بهای تمام شده این شرکت 62 میلیارد تومان بوده که به ارزش بازار یک هزار میلیارد تومانی رسیده است. بخش عمده پرتفوی در بخش غیر بورسی است که در ادامه بررسی می‌شود.

صورت وضعیت پورتفوی شرکت های خارج از بورس

بهای تمام شده کل سرمایه گذاری های این شرکت یک هزارمیلیاردتومان است که تنها 6 درصد به مبلغ 62 میلیارد تومان مربوط به شرکت بورسی کشتیرانی دریایی خزر است. 94 درصد از وزن پرتفوی این شرکت به شرکت های غیر بورسی مانند خدمات رفاهی کشتیرای جمهوری اسلامی ایران، اختصاصی بازارگردانی سپهر بازار سرمایه، کشتیرانی جنوب خط ایران، کشتیرانی والفجر، سرمایه گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ترتیب با 35% ، 14% ، 11% ، 10% ، 10% از مالکیت شرکت حکشتی را در اختیار دارند.

2

مهم ترین بخش پرتفوی حکشتی پرتفوی غیر بورسی این شرکت است که در تصویر زیر  قابل مشاهده است. خدمات رفاهی کشتیرای جمهوری اسلامی ایران با مالکیت 38 درصدی بزرگ‌ترین سهامدار حکشتی محسوب می‌شود.

3

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

0 نظر:

نظر بدهید