تاثیر تورم فزاینده و بحران اقتصاد جهانی بر بازار پلی‌اتیلن چین و شرق آسیا
سینا یوسفی پاسندی، کارشناس صنعت و پتروشیمی در یادداشتی که در ادامه از نظر می گذرد به موضوع تاثیر تورم و بحران اقتصاد جهانی بر بازار پلی‌اتیلن چین و شرق آسیا پرداخته است.

به گزارش بورس فوری،افزایش تورم و نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهانی احتمالا بر رشد تقاضای پلی‌اتیلن چین در نیمه‌دوم سال میلادی تاثیر خواهد گذاشت. در چند ماه اخیر، جو روانی در بازار چین تحت‌تاثیر دو چالش اصلی افزایش هزینه‌های تولید و تقاضای ضعیف، نزولی بوده و این دو مساله باعث محدود شدن مصرف کلی پلی‌اتیلن شده است. اقدامات قرنطینه‌ای چین در سه‌ماه دوم باعث اختلال در تولید پلی‌اتیلن و کاهش تولید محصولات نهایی پلاستیکی شد. انتظار می‌رود با توجه به اضافه‌شدن ۱.۴ میلیون تن ظرفیت داخلی جدید، حاشیه سودهای بازار پلی‌اتیلن چین در نیمه دوم سال میلادی همچنان ضعیف باقی بماند.

براساس داده‌های اداره ملی آمار چین، تولید محصولات نهایی پلاستیکی چین در نیمه‌اول سال ۲۰۲۲ با ۱.۶ درصد کاهش سالانه به ۳۸.۲ میلیون تن رسید. در ماه اوت، تقاضای پلی‌اتیلن داخلی چین به دلیل کاهش تقاضای فصلی و سهمیه‌بندی برق ناشی از افزایش دما در بسیاری از مناطق کشور، ضعیف پیش‌بینی می‌شود. برخی از تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی در استان‌های زیجیانگ و گواندون، تعداد روزهای کاری خود را کم کرده‌ یا نرخ‌های عملیاتی در تاسیسات خود را کاهش داده‌اند.

صادرات محصولات پلاستیکی چین در نیمه اول سال برای مصارف حمل‌ونقل یا بسته‌بندی (محصولاتی که عمدتا از پلی‌اتیلن تولید شده‌اند) ۵.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. با وجود اینکه تولید پلی‌اتیلن چین در ماه‌های ژانویه تا ژوئیه شاهد رشد ۷درصدی بود و به بیش از ۱۳.۶ میلیون تن رسید، اما این رشد کندتر از حد انتظار بود. در نتیجه افزایش قیمت نفتا، تولیدکنندگان پلی‌اتیلن در سال‌جاری شاهد کاهش حاشیه سود، به‌ویژه برای محصول HDPE بودند که همین مساله باعث تعطیلی کارخانه‌ها و کاهش حجم تولید شد.

برآوردهای بازار داخلی پلی‌اتیلن چین پیش‌بینی می‌کند که با توجه به ورود ۴/ ۱میلیون تن ظرفیت جدید، حاشیه سود در نیمه‌دوم سال ضعیف باقی بماند. پتروشیمی لیانیونگانگ کارخانه جدید خود با ظرفیت ۴۰۰‌ هزار تن در سال را در ماه جاری راه‌اندازی می‌کند، در حالی که دو کارخانه جدید پتروشیمی گوانگدونگ پتروچاینا نیز با ظرفیت ترکیبی پلی‌اتیلن یک‌میلیون تن در سال در سه‌ماه چهارم ۲۰۲۲ در مدار تولید قرار خواهند گرفت. به‌رغم نرخ‌های عملیاتی پایین‌تر توسط تولیدکنندگان پلی‌اتیلن چینی در سال‌جاری، انتظار می‌رود تولید داخلی این کشور از ۲۴.۵ میلیون تن فراتر برود که ۹‌ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ بیشتر است. با در نظر گرفتن تقاضای ظاهری و با این فرض که واردات پلی‌اتیلن چین در نیمه دوم سال، بالاتر از ۶.۹ میلیون تن ثبت‌شده در نیمه اول سال خواهد بود، این انتظار وجود دارد که تقاضای امسال ۳‌درصد افزایش داشته باشد.

در آسیای جنوب شرقی و در بحبوحه رکود اقتصاد جهانی، تقاضا آن‌طور که ابتدای سال پیش‌بینی شده بود، بازیابی نشده است. ویتنام، در ماه‌های گذشته به دلیل هجوم محموله‌هایی با قیمت‌های رقابتی که عمدتا از خاورمیانه و کره‌جنوبی بوده، کاهش قابل‌توجهی در خرید داشته است. با توجه به شروع به کار مجدد پتروپالایشگاه پنگرانگ مالزی (PrefChem) در نیمه‌دوم سال ۲۰۲۲ احتمالا شاهد بازگشت مناسب تقاضا در جنوب شرقی آسیا نیز نباشیم؛ زیرا شروع به‌کار این کارخانه ممکن است عرضه بیشتری را به همراه داشته باشد. این انتظار وجود دارد که قیمت پلی‌اتیلن چین در ماه‌های سپتامبر و اکتبر به دلیل بهبود تقاضا افزایش یابد و پنجره آربیتراژ مجددا به روی این کشور باز شود، این در حالی است که سایر بازارها ممکن است در بحبوحه رکود اقتصادی جهانی شاهد ضعف باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

0 نظر:

نظر بدهید