معادله آرای سرگردان در انتخابات 1400
آخرین نظرسنجی ها از شمار بالای آرای سرگردان رای دهندگان احتمالی حکایت دارد؛ آرایی که در نتیجه انتخابات می تواند موثر باشد ؛ اگر آرای رای‌دهندگان مشابه الگوی نظرسنجی‌ها باشد نماینده اصولگرا همچنان شانس اول را دارد.

به گزارش بورس فوری،نظر سنجی های اخیر مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران یا همان « ایسپا»  و پیمایش ملی «کیو آنالیتیکس»حاکی از پیشتازی بی چون و چرای  سید ابراهیم رئیسی است. اما این نظر سنجی روی دیگری هم دارد و   این است که 48 درصد کسانی که گفته اند حتما  یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت خواهند کرد، تصریح کرده اند که هنوز نامزد خود را انتخاب نکرده اند! ایسپا در آخرین نظرسنجی خود (5 تا 7 خرداد) که پس از اعلام صلاحیت کاندیداها انجام گرفته، می نویسد:« از کسانی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند پرسیده شده است «اجازه دهید اسامی همه نامزدهای نهایی را بخوانم و شما بفرمایید در صورت شرکت در انتخابات به کدام یک رأی خواهید داد؟» از میان افرادی که گفته‌اند قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد، 43.9 درصد ابراهیم رئیسی، 3.7 درصد محسن رضایی، 1.8 درصد سعید جلیلی، یک درصد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، یک درصدعبدالناصر همتی، 0.4 درصدمحسن مهرعلیزاده و 0.2 درصد علیرضا زاکانی را برگزیده‌اند(البته این رقم ها احتمالا طی چند روز گذشته تغییراتی کرده است). ۴۸ درصد از افرادی که تصمیم دارند به طور قطع یا احتمال زیاد در انتخابات شرکت کنند، هنوز از بین افراد حاضر در لیست نمی‌دانند به کدام گزینه رأی خواهند داد و هیچ کدام را انتخاب نکرده‌اند.» این یعنی جمعیت مردد و سرگردان برای شرکت در انتخابات نقش بسیار مهمی در این دوره از انتخابات ایفا می‌کنند. نظرسنجی‌های ایسپا نشان داده اگر آنان تصمیم قطعی به شرکت در انتخابات بگیرند، رسیدن به حدنصاب مورد نیاز برای نامزد اول اصولگرایان سخت‌تر نیز می‌شود.  اما اگر آرای سرگردان مشابه الگوی رای دهندگان در نظرسنجی ها به صندوق ریخته شود همچنان شانس سیدابراهیم رئیسی برای پیروزی در انتخابات بالاست. یافته‌های سومین پیمایش ملی «کیو» نیز که  در تاریخ 5 تا  7خرداد انجام شده است، نشان می‌دهد  ۵۶درصد از کسانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند یا هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند، ابراهیم رئیسی را برای ریاست جمهوری مناسب می‌دانند. در حالی که سایر نامزدها رقمی کمتر از ۳ درصد را به خود اختصاص داده‌اند،اما 2/35 درصد از این گروه هنوز فردی را به عنوان گزینه مناسب ریاست جمهوری تشخیص نداده‌اند.  دراین بین نامزدهای انتخاباتی به خوبی  اهمیت این موضوع را درک کرده و تمام تلاش خود را برای جذب این آرای سرگردان به کار بسته اند و وهر روز وعده های متنوعی به مردم می دهند که در ادامه به آخرین و جذاب ترین شعار های انتخاباتی هفت کاندیدای این دوره انتخابات نگاهی انداخته ایم:
  
رئیسی؛  از نصف شدن هزینه درمان تا اینترنت رایگان برای دهک های پایین
رئیسی در تازه ترین وعده انتخاباتی خود به سراغ اینترنت رفت و از رایگان شدن آن برای دهک های پایین جامعه سخن گفت:« امروزه فضای مجازی و اینترنت تبدیل به یک حق مردم شده است؛ حداقل استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین باید رایگان شود. واقعا یک سوال وجود دارد که چرا با گسترش استفاده از فضای مجازی، زیر ساخت‌های مورد نیاز برای آن تهیه نشده است. چرا نگذاریم مردم در این فضای مجازی اشتغال داشته باشند.»  این نامزد انتخاباتی همچنین  در بازدید اخیر خود از شهرک صنعتی عباس آباد تهران به موضوع قطعی مکرر برق واکنش نشان داد و با بیان این که معضل قطعی برق  موجب اخلال در فعالیت‌های تولیدی شده است، افزود:« اگر قانون برنامه اجرا می‌شد، امروز واحدهای تولیدی با قطعی چند ساعته برق مواجه نمی‌شدند و تولید تعطیل نمی‌شد و شاهد این میزان خسارت نبودیم.»  رئیس فعلی قوه قضاییه پیشتر نیز وعده داده بود که هزینه خدمات درمانی را نصف می‌کنم و همچنین اعلام کرده بود که می داند ارز 4200 به جیب چه کسانی رفته است.  از سوی دیگر اخباری ضد و نقیض از ستاد انتخاباتی رئیسی به گوش می رسد، چندی قبل خبر ریاست علیرضا افشار کاندیدای رد صلاحیت شده این دوره انتخابات، بر ستاد انتخاباتی رئیسی تکذیب و روز گذشته نیز اعلام شد که مجتبی امینی تهیه کننده گاندو رئیس بخش هنرمندان ستاد رئیسی نبوده و نیست. شاید همین مسائل باعث شد که  ستاد سید ابراهیم رئیسی، در نهایت مهدی دوستی رئیس ستاد انتخاباتی سعید محمد را به عنوان سخنگوی این ستاد معرفی کند.
  
  همتی؛  از حقوق زنان تا دفاعیات همسرش از او
عبدالناصر همتی رئیس قبلی بانک مرکزی، با حضور در بخش گفت وگوی ویژه خبری گفت: بعضی معتقدند حتی اسم کوچک خانم ها را هم در خانه نگویید. چه معنا دارد به دختر خانمی که لیسانس گرفته و زحمت کشیده پیامک بدهیم که حجابت را در خودرو رعایت نکردی. حرمت همه را حفظ و رعایت کنیم و یکی از مهم ترین حق زنان، اشتغال است.اما بیش از آن که سخنان خود همتی دیده و شنیده شود، اظهارات همسر او دکتر سپیده شبستری مورد توجه قرار گرفت. همتی، همسرش سپیده شبستری را به عنوان نماینده‌اش قبل از مصاحبه در برنامه ویژه خبری‌ به صداو سیما فرستاد  تا به سوالات مجری در باره زندگی شخصی‌اش پاسخ دهد.همسر همتی از تلاش های مرحوم هاشمی رفسنجانی برای ریاست همتی بر بانک مرکزی سخن گفت:« حجت الاسلام علی اکبر هاشمی رفسنجانی در دوره اول روحانی دو بار  پیشنهاد کرده بود که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی شود که مورد قبول روحانی قرار نگرفت و در نهایت بعد از این که با این وضعیت تورم رو به رو شدیم، همسرم را به عنوان رئیس بانک مرکزی انتخاب کردند.» وی همچنین از عملکرد همسرش در خصوص ارز 4200 دفاع کرد:« دکتر همتی از ابتدا مخالف ارز 4200 تومانی بود و اجازه نداد این ارز برای کالاهای غیرضروری اختصاص یابد.» خانم شبستری همچنین اظهار کرد که ورزش تخصصی همتی کاراته است و او دان 6 کمربند مشکی این رشته ورزشی را دارد. در این بین حضور سپیده شبستری  در پیش برنامه گفت و گوی ویژه خبری به عنوان نماینده همتی  با واکنش مثبت بسیاری از کاربران فضای مجازی همراه شد، کاربری در این باره نوشت:«آیا « بانوی اول » بر سپهر سیاسی ایران، نقش خواهد بست؟» کاربر دیگری هم با اشاره به تسلط همسر همتی در این مصاحبه نوشت:« سپیده شبستری واقعا باهوش بود و مسلط حرف زد و   شاید اولین بار بود که همسر یک کاندیدا را به نام و چهره شناختیم. خیلی خوب حرف زد.» گفتنی است تصویب اف ای تی اف و رشد اقتصادی سالانه 5 درصد از دیگر وعده های این نامزد انتخاباتی بود.
  
مهر علیزاده در جست وجوی حمایت اصلاح طلبان
«کنترل تورم طی سه تا چهار ماه» یکی از شعارهای محسن مهر علیزاده کاندیدای اصلاح طلب این دوره از انتخابات است . این کاندیدا  علاوه بر وعده های انتخاباتی ،  در تلاش است که با توئیت های خود حمایت اصلاح طلبان را به دست بیاورد. مهر علیزاده که پیشتر در واکنش به بازدید سید ابراهیم رئیسی از بیمارستان میلاد و گفت وگوی این نامزد با کادر درمان این بیمارستان توئیتی جنجالی زده بود، در جدیدترین توئیت خود با هشتگ دولت سوم خاتمی از کاندیدای پرچم دار اصولگرایی خواست که از ریاست قوه قضاییه انصراف بدهد:« چگونه به خود اجازه می دهند برای نامزدهای ریاست‌جمهوری خط و نشان کشیده و خط_قرمز تعریف کنند؟ جناب قاضی‌القضات اگر نگرانند در این رقابت نابرابر،نقد ایشان تعرض به قوه‌قضاییه تعبیرشود، بهتر است یا از ریاست قوه استعفا کنند یا از نامزدی ریاست‌جمهوری.» تا این جای کار مهر علیزاده در جلب حمایت اصلاح طلبان ناموفق بوده به طوری که طی نامه ای به بهزاد نبوی رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح طلبی خواستار حضور در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات شد:« استدعا دارد فرصتی را جهت حضور و ارائه برنامه‌های این جانب در جلسه مجمع عمومی آن جبهه محترم تعیین فرمایید.» این تلاش های مهر علیزاده درحالی است که به نظر می رسد کارگزارانی ها به جمع بندی نهایی بر حمایت از همتی رسیده اند و چهره های راست اصلاح طلبی در تلاش هستند که ناسا را به حمایت از همتی متقاعد کنند.مهرعلیزاده در جدیدترین وعده انتخاباتی خود نیز اعلام کرد که از ماه دوم رئیس‎جمهور شدنم، یارانه پنج دهک کم‎درآمد را پنج برابر می‎کنم .
  
 بسته غذایی، برنامه جدید قاضی زاده
بازار وعده های  انتخاباتی بیش از همه با شعار های انتخاباتی سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی داغِ داغ شد. این نامزد انتخاباتی در ابتدا از وام 500 میلیونی به هر زوج جوان گفت: «  وقتی رئیس جمهور شدم با اولویت، دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر خواهم کرد. هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن خود از این صندوق دریافت خواهند کرد.»  البته در خصوص منابع این وام کلان نیز گفت که بعد توضیح خواهد داد. او همچنین با بیان این که وقت جراحی های بزرگ در کشور رسیده است، از شعار دیگر خود ، حل مشکل سربازی اجباری با 30 هزار میلیارد تومان رونمایی کرد. شعارهای انتخاباتی این نماینده مجلس به همین جا ختم نشد و قاضی زاده وعده داد که در دولت خود به هر ایرانی بسته غذایی  300 هزار تومانی خواهد داد و در عرض چهار سال تورم را به زیر 5 درصد می رساند.  او در اظهارات اخیر خود در این باره گفته است:« برنامه‌ریزی جدی داریم با ۵۱ پروژه، تورم را طی چهار سال به زیر ۵ درصد برسانیم که این برنامه‌ریزی را در کتاب اعتماد با جدول زمان بندی به چاپ رسانده‌ایم. در دنیا تجارب خوبی در این زمینه وجود دارد به عنوان مثال کشور ترکیه که تورم ۷۰ درصدی را تجربه می‌کرد، توانست با برنامه ریزی، تورم را به ۲ درصد برساند.»
  
زاکانی و مبارزه با دانه درشت ها 
علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  در آخرین اظهار نظر انتخاباتی خود به سراغ موضوع قاچاق رفت و گفت :«باید در شهر به دنبال قاچاقچی باشیم، کولبران قاچاقچی نیستند، قاچاقچیان واقعی را باید در پس پرده سراغ گرفت.»وی همچنین از تغییر ملموس وضعیت کشور در سال اول دولت خود خبرداد:«  بی حمیتی‌ها و بی ارادگی‌ها در تنظیم بازار رفع می‌شود. در سال نخست (پس از تشکیل دولت)، مردم تغییر را کاملا ملموس خواهند دید.»   او  پیش از این در توئیتی اعلام کرد که شخصا ضامن مردم خواهد بود: «‏‏‏یکی از ریشه‌های مشکل اقتصاد و معیشت مردم، ضعف و فساد در سیستم بانکی است که برای مردم و تولید کننده‌های خرد، ضمانت‌های سنگین می‌گیرد ولی در خدمت رانت‌خواران و گردن کلفت‌هاست.» نماینده مردم قم همچنین از کارنامه موفق خود در مبارزه با مفاسد و دانه درشت ها  سخن گفته  و با بیان این که در نهایت جبهه انقلاب با یک نامزد در انتخابات ورود خواهد کرد، تاکید کرده بود که برنامه او از سایر نامزدها بهتر است.
  
 برنامه های مختلف جلیلی برای حل مشکلات 
انتقاد جلیلی از فیلترینگ توئیتر بیش از سایر وعده های انتخاباتی او مورد توجه قرار گرفت. در این بین او مکرر از برنامه های خود در حوزه های مختلف می گوید، از این که 7 میلیون مرزنشین را تبدیل به صادر کننده کند یا می توان نظام توزیع فوق هوشمند در سبد مطلوب غذایی ایجاد کرد. او پیشتر نیز با بیان این که ساخت مسکن ربطی به تحریم ها ندارد، از ارتباط مستقیم ساخت مسکن با ایجاد اشتغال سخن گفت. این نامزد انتخاباتی همچنین در رشته توئیت هایی ، درکنار تشریح برنامه های انتخاباتی اش  تفاوت اصلی خود با دیگر نامزدهای انتخاباتی را در داشتن دولت سایه اعلام کرد:« در هشت سال گذشته با عنوان «دولت سایه» با جوانان، دانشجویان، کارشناسان و مدیرانِ با تجربه سعی کردیم که مسائل کشور را سایه‌ به‌ سایه دنبال و مانند یک دولت روی موضوعات مختلف مطالعه و بررسی کنیم و مسائل را بیابیم.» این عضو شورای عالی امنیت ملی در آخرین اظهارات خود گریزی به موضوع کولبران می زند و می گوید:« مبارزه با قاچاق، فقط برخورد با کولبرها نیست. مافیایی که اقدام به قاچاق می‌کند حتی از مبادی رسمی که در برخی مواقع اسم قاچاق هم ندارد، کالاهایی را وارد می‌کند و به تولید لطمه می‌زند. باید کاری کرد که قاچاق برای قاچاقچیان پرهزینه شود، اگر سود قاچاق از جریمه آن بیشتر باشد حتماً نمی‌توان با آن مقابله کرد.یکی از مهم ترین برنامه‌های ما برای مبارزه با قاچاق کالا این است که فقط در مبادی با آن مقابله نمی‌کنیم بلکه در مقاصد هم باید وارد عمل شویم. » این کاندیدای انتخاباتی همچنین با انتقاد از عملکرد نظام سلامت در طول این سال ها گفت که 10 برابر دیگر کشورها هزینه ولی یک دهم آن را استفاده کردیم:« در گزارشی از وزارت بهداشت که مربوط به دهه 80 بود، مقایسه‌ای صورت گرفته بود بین میزان هزینه‌کرد حوزه درمان و دارو در ایران با یک کشور اروپایی؛ ما ۱۰ برابر هزینه کرده بودیم و یک دهم خدمات کشور دیگر را ارائه داده بودیم. اگر بنا بر مدیریت سلامت به جای مدیریت بیماری باشد، هم هزینه‌ها کمتر و هم خدمات بهتر خواهد شد.»جلیلی همچنین گفت: سال ۹۲ کلید در نیاوردم و وعده ۱۰۰ روزه ندادم، هشت سال کشور با کلید لبخند به دنیا قفل شد .
   
برنامه های دلاری و یارانه ای رضایی
« بورس فعال خواهد شد»، « صندوق جبران   زیان مال باختگان بورس تشکیل می دهیم»، « تمام سرمایه های زیر 100 میلیون تومان را بیمه خواهیم کرد» و« سفره دولت و مردم یکی خواهد شد»؛  این ها بخشی از وعده های جدید محسن رضایی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. وی همچنین با اشاره به این که باید مبارزه با فساد را از خانواده خودمان شروع کنیم، گریزی به رقیب انتخاباتی خود زد و گفت:« روز اولی که آقای رئیسی وارد قوه قضاییه شد گفتم چون با دولت رقیب بودید از دولت شروع نکنید، از خود قوه قضاییه شروع کنید.»  دبیر تشخیص مصلحت نظام پیشتر از یارانه 450 هزار تومانی سخن گفته و اعلام کرده بود که ریال را بعد از دلار و یورو برترین پول منطقه می‌کنیم. کاندیدای ادوار انتخابات ریاست جمهوری همچنین  تأکید کرده که دولتش ، «دولت اقدام و تحول» است و خانه داری را شغل می‌دانیم و به بانوان خانه‌دار، حقوق خواهیم داد. 

نطق تند پزشکیان و انتقاد سید حسن خمینی از رد صلاحیت ها 
واکنش ها به رد صلاحیت های گسترده شورای نگهبان ادامه دارد  .در تازه ترین انتقادها، پزشکیان نماینده مردم تبریز که پیش از این در خصوص عملکرد شورای نگهبان سکوت کرده بود،  روز گذشته در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس  از شورای نگهبان خواست که دلایل رد صلاحیت اش را شفاف اعلام کند:« از شورای نگهبان تشکر می‌کنم که این‌بار را از روی دوش من برداشت. شورای نگهبان به صورت شفاف علت رد صلاحیتم را اعلام کند.» این نامزد رد صلاحیت شده با بیان این که شورای نگهبان باید شاخص‌های بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند، افزود: «برونداد رد صلاحیت‌های اخیر این بود که فقط یک جناح می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کند.ایران مال همه است،مال یک جناح یا گروه نیست.» اما سید حسن خمینی نیز که پیش از این  واکنش صریحی به این نهاد داشت ، روز گذشته در سخنانی  با بیان این‌که نمی‌شود برای مردم تصمیم‌گیری کرد، افزود:« شما حق رأی دارید، من هم حق دارم آن کسی را که دلم می‌خواهد انتخاب کنم. هر کدام که اکثریت را کسب کردیم محل اطاعت است. نمی‌شود تو برای من منتخب کنی و بگویی به این رأی بده!» وی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد :« در سخنان دوستان باید قدری انصاف هم باشد.» وی تصریح کرد: «آزادی یعنی همان مقدار که شما حق داری صحبت کنی، من هم حق دارم؛ یا همان قدر که شما حق داری رای دهی من هم حق دارم. یعنی همان اندازه که شما حق داری نماینده خود را انتخاب کنی، من هم حق دارم کسی را که دلم می خواهد انتخاب کنم. من نیز حق دارم آنی را که دلم می خواهد، انتخاب کنم. البته هر کدام مورد اقبال اکثریت واقع شد محل اطاعت است. نمی شود تو برای من منتخب معرفی کنی و بگویی بیا و به این رأی بده!  همان طور که نمی توانم من برای تو این کار را بکنم.» 

0 نظر:

نظر بدهید