واکنش جلیلی به وعده بعضی کاندیداها برای انتخاب چند وزیر زن
سعید جلیلی گفت: اینکه شعار دهیم چند وزیر زن خواهیم داشت که مشکلات زنان حل نمی شود، باید بعد از ۴ سال کارنامه ارائه دهیم و بگوییم چه کار کردیم.

به گزارش بورس فوری، سعید جلیلی گفت: اینکه شعار دهیم چند وزیر زن خواهیم داشت که مشکلات زنان حل نمی شود، باید بعد از ۴ سال کارنامه ارائه دهیم و بگوییم چه کار کردیم.
 
سعید جلیلی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نشست با دختران رای اولی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در حوزه بانوان اهمیت دارد، اعتقاد و باور بر این است که این نیمی از جمعیت می‌تواند چه نقشی در سرنوشت ما داشته باشد، اگر این موضوع خوب فهمیده شود شاید بتوان برای بعد هم برنامه ریزی‌های بهتری انجام داد.

وی افزود: باور داریم اگر جامعه‌ای می‌خواهد اصلاح شود ضرورت دارد ماموریت‌های ویژه برای بانوان تعریف شود؛ چرا که این اصلاح بدون حضور زنان نمی‌شود، یکی از ظلم‌های بزرگی که به جمعیت بانوان می‌شود این است که وقتی صحبت از بانوان می‌شود گروهی یک نگاه جنسیتی به بانوان دارند، قرآن کریم وقتی از هر نوع کمال صحبت می‌کند فرقی میان بانوان و آقایان قائل نیست.

جلیلی تصریح کرد: قرآن را باید مبنا قرار دهیم، لازمه حیات طیبه انجام عمل صالح است پس باید برای آن برنامه داشته باشیم؛ وظیفه حکومت است که بستر سازی را انجام دهد که بانوان نقش مهمی را ایفا کنند. در کشور‌هایی که امروز ادعای حقوق زن می‌کنند سابقه رای دادن زنان در آنها کم تر از ۱۰۰ است، اما در اندیشه دینی ما زنان چه جایگاهی دارند؟ در قرآن به صراحت بیان شده که خانم‌ها با پیامبر بیعت می‌کردند جالب است که آنان مدعی حقوق زن می‌شوند و ما متهم حقوق زنان می‌شویم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نگاه‌هایی برای فعالیت زنان وجود دارد، یک نگاه این است که می خواهد این فرصت (زنان) را محدود کند و نگاه دیگر این است که می‌خواهند به زنان نگاه ابزاری داشته باشند. هر دو این نگاه‌ها غلط است. اسلام ناب برای ما از نقش بانوان را بیان کرده است، خداوند وقتی می‌خواهد برای ما مثال فرد با ایمان را بزند، یک خانم را مثال می‌زند.

جلیلی افزود: محیط اجتماعی نمی‌تواند تعیین کننده نقش بانوان باشد، همسر فرعون را خداوند مثال زده است که در بدترین محیط اجتماعی مثل کاخ فرعون نمونه یک مومن است. حتی قرآن دو زن را مثال زده که همسران پیامبر بودند و در محیط اجتماعی زندگی پیامبر بودند، اما این اختیار را داشتند و در مسیر غلط رفتند. باور کنیم اگر می‌خواهیم برنامه ریزی داشته باشیم، بانوان باید یک رویکرد فعال داشته باشند.

وی تصریح کرد: زمانی که معاون وزارت خارجه بودم به نروژ رفته بودیم و در جلسه‌ای درباره بانوان صحبت می‌کردیم. یک دیپلمات خانم نروژی گفت که زمانی که در ایران بودم مباحث اسلام را در خصوص زنان مطالعه کردم و فهمیدم چه اندیشه ویژه ای نسبت به بانوان در اسلام وجود دارد، در انقلاب دیدیم نقش زنان چه قدر حائز اهمیت بود، در دفاع مقدس مگر نقش زنان را ندیدیم؟ اگر حرکت زنان نبود، چنان حماسه بزرگی در دفاع مقدس شکل نمی‌گرفت، کتاب دختر شینا، گلستان یازدهم و... را بخوانید.

جلیلی بیان کرد: در عرصه علمی نیز همین طور است، برخی از موقعیت‌های زنان و برخی از موقعیت‌ها مردان پیش رو هستند و فرقی ندارد، وقتی موضوع حجاب مطرح می‌شود یعنی چه؟ یعنی ضرورت حضور زن در جامعه، صحبت از لباس اجتماعی با تدابیری است که خداوند تعریف کرده، تا زمانی که زنان می‌خواهند در جامعه حضور داشته باشند کسانی با نگاه سو به زنان رفتار نکنند. نقش خودتان را شما بانوان بازنمایی کنید تجربه‌های موفقی که در این سال‌ها داشتیم و آن نقش مثبت اگر مجدد بازنمایی شود باعث می‌شود جامعه به سمت کمال برود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: نقش های حماسی و ارزش گذاری که زنان ما ایفا کردند متاسفانه بازنمایی نمی شود.

وی گفت:  باور داریم که نیمی از جمعیت ما بانوان هستند، باید از همان اول برنامه ریزی داشته باشیم و از همان ابتدا برنامه را اجرا کنیم تا زنان بتوانند تقش تاثیر گذار خود را داشته باشد.

جلیلی ادامه داد: مدارس نقش مهمی دارند، وضعیت مدارس باید به وضع مطلوب ارتقا یابد و هر دانش آموزی متناسب با شرایط خود رشد کند و در حوزه های مختلف مهارت کسب و رشد کند. ۱۲ سال از عمر فرزندان مردم در اختیار نظام آموزشی است و باید برنامه ریزی درستی در این خصوص شود. مدرسه الگو را تعریف کردیم، یعنی یک مدرسه در مقطع دبستان، دبیرستان و... چه ویژگی هایی باید داشته باشد و برای پسران و دختران هم به تفکیک مشخص شده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: می‌دانیم که دولت وظایفی دارد، اما خود روستاییان می‌توانند که سند تحول روستای خودشان را ایجاد و ظرفیت های روستا خود را بررسی کنند، بانوان هم باید سند پیشرفت خود را بنویسند، بعد از آن سند باید عمل شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی سندهای مختلفی نوشته و به هیچ کدام عمل نکرده، باید برای تمام بانوان جامعه برنامه داشته باشیم، زنان روستایی هم حقوقی دارند که باید برنامه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: وقتی خانمی علاوه بر کار بیرون نقش سرپرست خانوار را بر عهده دارد، باید بیشتر حمایت شود، اینکه شعار دهیم چند تا وزیر زن خواهیم داشت که مشکلات زنان حل نمی شود، باید بعد از ۴ سال کارنامه ارائه دهیم و بگوییم چه کار کردیم.

جلیلی بیان کرد: در عرصه کرونا شهدای زیادی داشتیم و بسیاری از زنان شهید شدند؛ چه قدر از این زنان حمایت کردیم؟ هر زمان زنانی که جمع شدند و کارهای جدی کردند می‌بینیم که چه نقش آفرینی خوبی داشته اند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر بخواهیم می توانیم از این ۵۰ درصد جامعه که زنان هستند غافل نشویم، باید از کودکی بر روی آنان متمرکز شویم تا بتوانند نقش خوبی را در بزرگسالی ایفا کنند و این آموزش و تعلیم و تربیت می‌خواهد. نقطه کمال این است که به آموزش و پرورش نگاه ویژه ای شود، برای آموزش و پرورش باید برنامه ریزی متناسب داشته باشیم.

وی ادامه داد: بانوان در کنار درس خواندن باید نقش مادریشان تقویت شود که هر کدام جایگاه خود را دارد. این حرف ها باید به برنامه و بعد از آن به عمل تبدیل شود، اگر ما صحبت از جهش ایران می‌کنیم این جهش برنامه، باور و اراده می خواهد. یکی از آن ها در همین عرصه است که باور داشته باشیم که نیمی از جمعیت ما در این جهش می‌توانند نقش داشته باشند و برای آن برنامه ریزی کرده و آن برنامه را عملیاتی کنیم.

0 نظر:

نظر بدهید