حباب ۷ میلیونی سکه تخلیه می‌شود
رئیس سابق اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: برای تحلیل بازار طلا در ۴۰۳ باید منتظر پایان تعطیلات باشیم؛ ۱۵ فروردین شاید بشود برای مقاطع کوتاه‌مدت سمت و سوی بازار را پیش بینی کرد.

به گزارش بورس فوری، سکه‌های حراج‌شده بانک مرکزی بعد از تعطیلات وارد بازار می‌شود و این حباب بزرگ حداقل ٧ میلیون تومانی را تخلیه می‌کند.
کشتی‌آرای اظهار کرد: من تحولات بازار طلا را برای خودم مرور کردم و دیدم ابتدای سال گذشته هیچ تصوری از این‌که انس طلا در بازار جهانی از ۲هزار و ۲۰۰ دلار عبور می‌کند، نداشتم.
او به وقوع جنگ بین فلسطینیان و اسرائیل اشاره کرد و ادامه داد: شما دورنمایی از وضعیت دنیا دارید و می‌توانید بگویید مثلا سرنوشت این جنگ چه خواهد شد؟

کشتی‌آرای تاثیرپذیری شدید بازار طلا از تحولات جهانی را یادآوری کرد و گفت: الان نااطمینانی در بازار جهانی بسیار زیاد است و برای مثال سرنوشت جنگ در منطقه، یعنی خاتمه یافتن سریع‌تر یا تشدید آن بر این بازار موثر است و بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی درستی از سمت و سوی بازار طلا در ۴۰۳ ارائه کرد.
رئیس سابق اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران به مصاحبه سال گذشته خود با انصاف نیوز اشاره کرد و ادامه داد: در آن مقطع با تحلیل چند متغیر مانند شاخص‌های اقتصاد جهانی و وضعیت بازارهای بین‌المللی نفت، می‌شد روند بازار طلا را پیش‌بینی کرد اما اکنون چنین نیست و متغیرهای گوناگونی وجود دارد که بر قیمت جهانی طلا تاثیر می‌گذارد.آقای کشتی‌آرای در مورد بازار طلا و سکه در داخل ایران گفت: در یک‌سال گذشته قیمت جهانی طلا ۱۰ درصد رشد داشته است. قیمت طلا در ایران نیز ۲۴ درصد رشد کرده اما قیمت سکه ۳۰ درصد رشد داشته است! این ۶ درصد اختلافی که بین رشد قیمت طلا و رشد قیمت سکه در کشور وجود دارد، حبابی است که در قیمت سکه ایجاد شده.
او ادامه داد: تصور می‌شد با واگذاری سکه در حراج بانک مرکزی، این حباب تا حدود زیادی تخلیه می‌شود اما می‌بینیم حباب سکه به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است!
کشتی‌آرای دلیل تخلیه نشدن حباب ۷ میلیون تومانی سکه را زمان نامناسب حراج مرکز مبادله ارز و طلا دانست و گفت: بانک مرکزی اقدام خود را انجام داد اما این سکه‌ها وارد بازار نشد و نتوانست بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد.
او در پاسخ به این پرسش خبرنگار انصاف نیوز درباره صحت فروش ربع سکه با دلار ۹۵ هزار تومانی توسط بانک مرکزی گفت: کسی که نخستین‌بار این مطلب را بیان کرده، در محاسبه خود دچار اشتباه شده است. او حباب قیمت سکه را بر قیمت سکه تقسیم کرده و به دلار ۹۵ هزار تومانی رسیده است. یعنی با فرض غلط، به عدد و رقم اشتباه رسیدند.

کشتی‌آرای بار دیگر تاکید کرد زمان برگزاری حراج سکه نامناسب بوده است. او گفت: اگر این حراج در آذرماه برگزار شده بود، حتما بر قیمت‌ها موثر بود اما وقتی سکه‌های فروش‌رفته، سه روز مانده به پایان سال تحویل می‌شود یعنی مهلت ورود به بازار را نداشته و در نتیجه تاثیری هم در تخلیه حباب قیمت نداشته است.

رئیس سابق اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران، قیمت ۱۴ میلیون تومانی ربع سکه و قیمت ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی سکه تمام را مسخره خواند و گفت: تجربه چهل پنجاه ساله من می‌گوید قیمت سکه در هفته پایانی سال معمولا افزایش می‌یابد چون تقاضا افزایش می‌یابد اما قیمت‌های حال حاضر سکه قیمت‌های واقعی نیست.

کشتی‌آرای در پایان گفت: برای تحلیل بازار طلا در ۴۰۳ باید منتظر پایان تعطیلات باشیم؛ ۱۵ فروردین شاید بشود برای مقاطع کوتاه‌مدت سمت و سوی بازار را پیش بینی کرد. به نظر من، سکه‌های حراج‌شده بانک مرکزی بعد از تعطیلات وارد بازار می‌شود و این حباب بزرگ حداقل ٧ میلیون تومانی را تخلیه می‌کند.

0 نظر:

نظر بدهید