کاهش بهای تمام شده در صنعت خودرو در گرو کاهش تورم
در حالی خودروسازان زیان انباشته و بدهی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی را به ثبت رسانده اند که تلاش برای کاهش بهای تمام شده قیمت خودرو که پیش از این از سوی خودروسازان در قالب نهضتی دنبال می شد، این روزها در ردیف یکی از برنامه های وزیر پیشنهادی صمت قرار گرفته است.

به گزارش بورس فوری،کاهش هزینه تولید در صنایع از جمله صنعت خودرو از دیرباز یکی از اهداف و دغدغه های مدیران دولتی بوده و بر همین اساس وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز یکی از برنامه های خود تا پایان سال ۱۴۰۱ را کاهش ۲۰ درصدی بهای تمام شده خودرو عنوان کرده است.

این هدفگذاری در حالی انجام می شود که نهاده های تولید در صنعت خودرو که ناشی از تورم ایجاد شده است در کنار سایر هزینه ها دستیابی به این هدف را با اما و اگرهایی روبرو می کند.

پیش از این نیز خودروسازان تحت عنوان برنامه های نهضت کاهش قیمت تمام شده نسبت به اجرایی کردن برنامه های از پیش تدوبن شده در این زمینه اقدام کرده بودند که شواهد گویای عدم کارآمدی آن ها در این صنعت بوده از این رو این پرسش مطرح می شود که راهکارها و راهبردهای موثر و اثرگذار کاهش بهای تمام شده در صنعت خودرو چیست؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که با اقدامات اجرایی دولت سیزدهم در بهترین شرایط در سال ۱۴۰۲ تورم به حدود ۱۸ درصد خواهد رسید، می گوید: تا به امروز پیش بینی کاهش تورمی نداشته ایم و در چنین شرایطی صحبت از کاهش بهای تمام شده محصولات منطقی به نظر نمی رسد چرا که با وجود کاهش تورم باز هم تورمی برای افزایش قیمت ها وجود دارد براین اساس فرضیه کاهش قیمت تمام شده با ابهاماتی روبرو می شود.

وی می افزاید: اگر وزیر اقتصاد، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس کل بانک مرکزی نسبت به بهبود اوضاع به هم ریخته اقتصادی اقدام کرده و در کنار آن تحریم ها رفع و مشکل FATF حل شود قیمت خودروها در دو سال آینده ۳۰ درصد نسبت به امروز افزایش را تجربه خواهند کرد.

زاوه ادامه می دهد: بنابراین هرچند صحبت از کاهش هزینه تولید و لجستیک در شرایط کنونی با تعطیلی برخی از سایت های استانی امکانپذیر خواهد بود اما لازم است اصلاح ساختار مالی خودروسازان انجام شود تا عدد بالایی از هزینه ها کاهش یابد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به قیمت مس و فولاد به ریال و افزایش آن ها اظهار می کند: به نظر می رسد با این قیمت ها در سال ۱۴۰۱ با شاخص حال حاضر قیمت ها رشد ۴۰ درصدی را تجربه کنند که این رقم با فرض کاهش  ۲۰ درصدی تورم خواهد بود.

زاوه یادآور می شود: کاهش بهای تمام شده تولید جز با عزم جدی کاهش تورم محقق نخواهد شد.

بدون شک تحقق اهدافی از این دست نیازمند همکاری دستگاه های اقتصادی دولت و تلاش در جهت کاهش تورم خواهد بود در غیر این صورت نه تنها اهداف پیش بینی شده محقق نمی شود بلکه با ادامه روند فعلی در مدت مشابه سال آینده شاهد رشد بیشتر قیمت تمام شده خودرو خواهیم بود.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید