این رژیم لاغری واسه خانم ها بی فایده است!
در رژیم‌ های غیراصولی و غیرمنطقی که در زمان کوتاهی انجام می‌شود عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد. معمولا انواع رژیم‌های لاغری با سرچ در اینترنت به چشم شما می‌خورد که همگی وعده رسیدن به وزن دلخواه در زمانی کوتاه را به شما می‌دهند، اما اغلب آنها عوارض جبران ناپذیری برای بدن شما دارند.

به گزارش بورس فوری،در این مقاله در مورد رژیم‌ های غیراصولی و عوارض آن با شما دوستان عزیز صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برنامه غذایی اشتباه چگونه است؟

در یک برنامه غذایی اشتباه سبک زندگی شما بهبود پیدا نمی‌کند و متناسب با نیازهای روزانه بدن شما نیست. یک برنامه غذایی اشتباه دارای مواد غذایی محدودی است. معمولا سریع بوده و ورزش را به شما پیشنهاد نمی‌دهد. یک برنامه غذایی اشتباه شما را گرسنه‌تر و بد خلق‌تر می‌کند.

چه خوراکی‌هایی برای رژیم کاهش وزن خوب است؟

برای کاهش وزن علاوه بر نوع خوراکی‌ها کیفیت آنها نیز بسیار مهم است. در یک رژیم کاهش وزن درست و مناسب از تمام گروه‌های مواد غذایی باید استفاده شود. از جمله سبزیجات و میوه‌های تازه، غلات کامل و حبوبات، آجیل‌ها و پروتئین‌های فاقد چربی.

یک رژیم غذایی مناسب باید خوراکی‌های دارای مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان در خود داشته باشد. انواع میوه‌ها از جمله موز، انگور، سیب، گریپ فوروت و سبزیجاتی مثل کرفس، قارچ، اسفناج، حبوبات، انواع آجیل‌ها و چای سبز، شکلات تلخ و پروتئین‌ها در یک رژیم کاهش وزن خوب به چشم می‌خورد.

۱. مصرف درست کربوهیدرات‌ها

کربوهیدرات‌ها آن طور که می‌گویند بد نیستند و البته انواع گوناگونی دارند. سعی کنید کربوهیدرات‌هایی مثل قند و شکر را از برنامه غذایی خود حذف و کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای و پیچیده مصرف کنید.

کربوهیدرات‌ها انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرده و خطر یبوست و کلسترول را کاهش می‌دهند. فراموش نکنید که با کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها، دریافت فیبر نیز کاهش می‌یابد.

۲. مصرف درست فیبرها

کمبود مصرف فیبرها مشکلاتی به همراه دارند. میزان فیبر توصیه شده در طول روز ۲۵ گرم در خانم‌ها و حدود ۳۸ گرم در آقایان می‌باشد. بهتر است فیبر روزانه خود را از مواد غذایی مختلف مثل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و مغزیجات تامین کنید. مصرف فیبر فواید زیادی دارد. فیبر برای حرکات روده، تنظیم قند خون، کلسترول، پروبیتویک‌ها و مبارزه با بیماری‌های مزمن مثل سرطان کولون بسیار مفید است.

۳. مصرف درست ویتامین‌ها

مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای سلامتی بدن بسیار مفید و ضروری هستند. اما در صورتی که به طور صحیح مصرف نشوند برای بدن می‌توانند مضر باشند. همچنین مصرف خودسرانه آن‌ها می‌تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین‌ها صبح و به همراه با یک ماده خوراکی دیگر است. اسید فولیک نیز بهتر است با خوراکی‌هایی مثل کلم، کاهو، اسفناج، مرکبات، حبوبات و غلات سبوس‌دار مصرف شود. پیشنهاد می‌شود ویتامین B12 را همراه شام یا صبحانه یا نهار میل کنید. ویتامین C بهتر است همراه با خوراکی‌های حاوی ویتامین A و D و K و E یا یکی از وعده‌های اصلی مصرف شوند.

۴. مصرف درست پروتئین‌ها

زمانی که مصرف کربوهیدرات‌ها قطع و مصرف پروتئین افزایش می‌یابد، سوخت و ساز و کاهش وزن سریع‌تر اتفاق می‌افتد. مصرف پروتئین‌ها باعث کاهش اشتها و احساس سیری می‌شود. تحقیقات نشان داده است که پروتئین‌ها سیر کننده‌ترین درشت مغذی هستند. یعنی با میزان غذای کمتر مدت طولانی‌تری را سیر می‌مانید.

پروتئین‌ها باعث افزایش قدرت بدنی و بافت عضلانی شده، به سلامت استخوان‌ها، کاهش وسوسه‌های غذایی، کاهش فشارخون و تثبیت وزن کمک فراوانی می‌کنند.

مواد غذایی خام برای کاهش وزن بهتر است یا پخته؟

پخت و پز، غذا را خوشمزه تر می‌کند ولی در ترکیبات آن تغییراتی ایجاد می‌کند. بعضی از ویتامین‌ها هنگام پخت و پز از بین می‌روند. هم خوردن غذای خام برای سلامتی مفید است و هم غذای پخته برای بدن فواید خاصی دارد. بعضی از مواد معدنی و ویتامین A در طول پخت و پز از بین می‌روند و میزان کمی از آن در غذا باقی می‌ماند.

ویتامین‌های محلول در چربی مثل K، E و D کمتر تحت تاثیر پخت و پز از بین می‌روند. پخت و پز غذاها به از بین بردن باکتری‌ها نیز کمک می‌کند. در طول یک رژیم غذایی درست و اصولی پیشنهاد می‌شود هم از غذاهای خام و هم از غذاهای پخته و مغذی استفاده شود.

چه خوراکی‌هایی باعث افزایش وزن می‌شوند؟

بعضی از خوراکی‌ها هستند که باعث افزایش وزن شده و اگر بخواهید لاغر شوید باید از مصرف آنها در طول رژیم خودداری کنید. برخی از آنها عبارتند از:

۱. میوه‌های خشک شده

میوه‌های خشک شده دارای خواص زیادی هستند، ولی به دلیل قند بالای ذخیره شده در آنها انرژی و کالری زیادی را به همراه دارند.

۲. آبمیوه‌های گازدار و نوشیدنی‌های رژیمی

نوشیدنی‌های مصنوعی دارای انواع شیرین کننده‌های غیرطبیعی هستند که علاوه بر چاقی به سلول‌های مغز نیز آسیب می‌زنند.

۳. شیرکاکائو

شیرکاکائوهای صنعتی که دارای شکلات سفید هستند سرشار از قند و چربی بوده و کالری فراوانی را برای بدن به همراه دارند.

۴. سیب زمینی سرخ‌شده

سیب زمینی سرخ‌شده دارای درصد بالایی از چربی و کالری است و به خاطر وجود نمک زیاد در آنها باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود. از جمله مواد غذایی چاق کننده می‌توان به انواع شیرینی‌ها، پیتزا، فست فودها و بستنی‌ها اشاره کرد.

میوه‌های کم‌کالری کدامند؟

بعضی از میوه‌ها با توجه به خواصی که در خود دارند به کاهش وزن شما کمک فراوانی می‌کنند. از جمله این میوه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: موز، گلابی، بلوبری، توت فرنگی، سیب، کیوی، هلو، گریپ فروت، نارگیل، انار، انبه و پرتقال.

میوه‌های پرکالری کدامند؟

بعضی از میوه‌ها به دلیل داشتن کربوهیدرات یا چربی بیشتر تاثیر زیادی در افزایش وزن دارند. از جمله این میوه‌ها خرمالو، آلو خشک، انجیر خشک، کشمش، مویز، گیلاس، خرمالو، هندوانه، طالبی، خربزه هستند.

بهترین زمان مصرف غذا برای کاهش وزن چه موقع است؟

بسیاری از افراد برای کاهش وزن در حال کالری شماری هستند، ولی از اینکه زمان غذا خوردن نیز بسیار مهم است غافل هستند. ساعت غذا خوردن تاثیر زیادی بر روی بدن، میزان دریافت انرژی و میزان جذب کالری مواد غذایی دارد.

زمان غذا خوردن بر روی تنظیم زمان متابولیسم بدن و خواب با کیفیت تأثیر زیادی دارد. بهترین زمان مصرف صبحانه برای کاهش وزن بهتر است یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب و حدوداً در ساعت ۷ صبح باشد. میان وعده صبح بهتر است حدود ساعت ۱۰ صبح مصرف شود و وعده ناهار حدود ساعت ۱۲ تا ۱۳ بهتر است استفاده شود.

مصرف میان وعده عصر در ساعت حدود ۴ بعد از ظهر باعث تنظیم میزان قند خون می‌شود و شام هرچه در اوایل شب مصرف شود، بهتر است. میان وعده قبل از خواب نیز بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب بهتر است مصرف شود. این میان وعده بهتر است سبک بوده و شامل خوراکی سبکی مثل میوه باشد.

کدام وعده‌های غذایی مهم‌تر است؟

در یک رژیم غذایی اصولی و مناسب تمامی وعده‌ها مهم هستند ولی معمولا گفته می‌شود که صبحانه از وعده‌های اصلی و مهم‌تر از بقیه است. تاثیر حذف این وعده بر روی خلق و خو، حافظه و ایجاد اختلال در هورمون‌ها بسیار مشهود است.

حذف وعده صبحانه باعث چاقی و افزایش وزن شده و همچنین باعث گرسنگی کاذب در طول روز می‌شود. مخصوصاً سفارش می‌شود که وعده صبحانه را با یک غذای پروتئینی همراه کنید تا در طول روز از پرخوری در امان بمانید.

وعده‌های غذایی نامنظم چگونه موجب افزایش وزن می‌شود؟

شیوه و سبک زندگی در این روزها مخصوصاً در شهرهای بزرگ نظم وعده‌های غذایی روزانه ما را بر هم زده و باعث شده که بعضی از وعده‌های اصلی را حذف یا جابجا کنیم. البته این را باید در خاطر داشته باشیم حذف یک وعده غذایی و حتی میان وعده‌ها به تنهایی باعث لاغری و کاهش وزن ما نمی‌شوند بلکه سبب دریافت کالری اضافی در وعده‌های بعدی خواهند شد.

روش‌های غلط برای مصرف خوراکی‌ها

در عادات تغذیه ما روش‌های نادرست نیز دیده می‌شوند که ارمغان آن برای ما انواع بیماری‌های قلبی- عروقی، گوارشی و همچنین افزایش وزن می‌باشد. از جمله این روش‌های غلط به دو مورد اشاره می‌کنیم:

۱. مصرف باقالا پلو با ماهی: این غذا ترکیبی از چند ماده غذایی سرد است به خصوص اگر در کنار این غذا ترشی، سالاد یا ماست مصرف شود. در صورتی که چنین غذاهایی مصرف کردید پیشنهاد می‌کنیم از مواد غذایی گرم مثل زنجبیل، سیاه دانه، فلفل سیاه، آویشن و خرما استفاده کنید.

۲. خوردن لبنیات مثل دوغ و ماست همراه با مواد گوشتی: مصرف لبنیات با گوشت، مخصوصا گوشت قرمز باعث عدم جذب آهن به دلیل وجود کلسیم در لبنیات می‌شود.

عوارض رژیم‌ های غیراصولی کدامند؟

رژیم‌های غذایی نامناسب به بدن آسیب‌های فراوان و شاید جبران ناپذیری بزند. پیروی از این رژیم شاید در کوتاه مدت باعث خوشحالی فرد شود ولی اثرات منفی و عوارض طولانی مدت آن خطرناک و آسیب‌زا است. ازجمله این عوارض به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

۱. عوارض رژیم های غیر اصولی؛ سوء تغذیه

تغذیه ناکافی و نادرست که در طول رژیم های غیراصولی رخ می‌دهد باعث سوء تغذیه می‌شود.

۲. عوارض رژیم های غیر اصولی؛ کمبود ویتامین‌ها

زمانی که غذاهای خود را بیش از حد محدود کنید، ویتامین‌ها و ریز مغذی‌های مورد نیاز به بدن شما نمی‌رسد. این مورد باعث سوءتغذیه در افراد می‌شود.

۳. عوارض رژیم های غیر اصولی؛ ریزش مو

از عوارض رژیم‌های غیر اصولی و نادرست به ریزش مو می‌توان اشاره کرد. به این دلیل که در یک رژیم غذایی نادرست مواد غذایی مورد نیاز بدن تامین نمی شود و بیشتر بافت‌های بدن کارآیی درست خود را از دست می‌دهند.

۴. عوارض رژیم های غیر اصولی؛ شل شدن عضلات

افتادگی و شل شدن عضلات از جمله عوارض رژیم‌ های غیراصولی می‌باشد. کاهش وزن سریع و نامناسب، این خطر را برای افراد دارد. وقتی که سوخت و انرژی مورد نیاز عضلات از طریق صحیح تامین نشود باعث از دست دادن بافت‌های عضلانی می‌شود.

۵. عوارض رژیم های غیر اصولی؛ یبوست

یکی دیگر از عوارض استفاده از رژیم غذایی نادرست یبوست در افراد می‌باشد. یبوست به این دلیل که غذاهای حاوی فیبر در طول رژیم مصرف نمی‌شوند، اتفاق می‌افتد. فیبرها در پوسته خارجی غلات، سبزیجات و میوه‌ها وجود دارند که عدم مصرف آنها باعث ایجاد یبوست می‌شود.

نتیجه‌گیری

حال که با رژیم های غیراصولی آشنا شدید و دانستید که کدام مواد غذایی به کاهش یا افزایش وزن شما منجر می‌شوند، بهترین کار این است که یک سبک تغذیه‌ای سالم را در پیش بگیرید تا هم از تناسب اندام خود لذت ببرید و هم بدنتان دچار آسیب نشود.

منبع: برنافیت

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

0 نظر:

نظر بدهید