اجاره بها در دو سال دو برابر شد / دو فوریت کنترل اجاره بها؛ طرحی به نفع مستاجران؟
با وجود اینکه مصوبه افزایش سقف اجاره بها تاثیری در کنترل اجاره بها نداشت، اما مجلس دوباره از طرحی مانند آن رونمایی کرده است؛ اما آیا این سیاست در کنترل اجاره بها موثر خواهد بود؟

به گزارش بورس فوری،حدود سه هفته پیش بود که طرح دو فوریتی کنترل بازار اجاره بهای مسکن توسط مجلس تصویب شد؛ بر این اساس از این به بعد برای اجاره بها سقف خواهیم داشت و مالکان مجاز هستند تا سقف تعیین‌شده اجاره‌بها را افزایش دهند؛ طرحی که به ظاهر طرحی مثبت جهت کنترل اجاره بها به نظر می‌رسد؛ اما آیا در واقعیت نیز همین است و این طرح دو فوریتی می‌تواند بر هزینه اجاره بهای خانوارها تاثیر داشته باشد؟

برای پاسخ به این سوال بیایید به دو سال پیش برگردیم؛ سال۹۹ و شیوع کرونا؛ در آن زمان ستاد ملی کرونا برای حمایت و جلوگیری از آسیب‌دیدن اقشار به خاطر کرونا، دستورالعملی را تصویب کرد؛ بر اساس این مصوبه، مقرر شد صاحب‌خانه‌ها اجازه نداشته باشند تا اجاره را بیش از ۲۵درصد افزایش دهند.

این مصوبه تا به امروز هم ادامه دارد و هنوز هم صاحب‌خانه‌ای حق افزایش بیش از ۲۵درصدی اجاره‌بها را ندارد؛ همچنین این رقم در شهرستان‌ها بین ۱۵ تا ۲۰درصد است؛ و حال تنها تفاوت طرح مجلس دو فوریتی بودن آن است و به نظر نمی‌رسد حتی ضمانت اجرای خاصی برای طرح وجود داشته باشد.

حالا اگر بخواهیم دقیق‌تر نگاهی به مصوبه سقف افزایش ۲۵درصدی اجاره بها داشته باشیم، بهتر است نگاهی به اعداد و ارقام اجاره بهایی که توسط بانک مرکزی منتشر شده است، داشته باشیم؛ از خرداد۹۹ تاکنون هزینه اجاره بهای مسکن در تهران بیش از ۹۵درصد افزایش داشته است. این در حالی است که سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران برای هر سال فقط ۲۵درصد بوده است.

از سویی دیگر نیز مشاهدات میدانی و صحبت‌های مردم در این دو سال حاکی از آن است که مصوبه سقف افزایش اجاره بها نتوانسته در کنترل اجاره بها تاثیری داشته باشد و حال مشخص نیست این طرح دو فوریتی جدید چه مزیتی نسبت به مصوبه قبلی دارد؟ آیا نتیجه این طرح چیزی جز غیرشفاف شدن معاملات و شکل‌گیری بازار غیررسمی خواهد شد؟

0 نظر:

نظر بدهید