دلیل اقبال به سهام بانک ملت «وبملت» چیست؟
چند روزی است که تقاضا برای سهام بانک ملت افزایش پیدا کرده و این سهم طی سه روز بازدهی ۷ درصدی را نصیب سهامداران خود کرده است. نگاهی به صورت های مالی فصل بهار نشان می‌دهد که دلیل این اقبال شرایط مناسب درآمدی این بانک است؛ اگر بانک ملت بتواند روند کنونی خود را ادامه دهد،‌ تکرار چنین عملکردی برای فصول آینده هم دور از انتظار نیست.

به گزارش بورس فوری، چند روزی است که اقبال به سهام بانک ملت افزایش پیدا کرده است و از روز چهارشنبه ۲۸ تیر تا دیروز یکم مرداد ماه بازدهی ۷ درصدی را ثبت کرده است. دلیل افزایش تقاضا برای این سهام را می تواند در گزارش فصلی جستجو کرد. بر اساس گزارش فصل بهار، سود خالص بانک ملت در این فصل برابر با ۸هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان بوده است که هر چند نسبت به زمستان کاهشی بوده اما در مقایسه با فصل بهار سال گذشته افزایش بیش از ۳۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

دلیل اقبال به سهام بانک ملت «وبملت» چیست؟

همانگونه که از نمودار بالا مشخص است طی دو فصل گذشته،‌ روند سود سازی این بانک با جهش قابل توجهی همراه شده است و طی دو فصل گذشته مجموع سود خالص این بانک به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به بیان دیگر این بانک در دو فصل زمستان سال گذشته و بهار امسال توانسته بیش از مجموع یازده فصل پیش از آن سود بسازد. مجموع سود بانک ملت از بهار سال ۱۳۹۸ تا پاییز سال گذشته کم تر از ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین سود به ازای هر سهم بر اساس آخرین سرمایه در بهار امسال برابر با ۳۳۷ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش ۳۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

دلیل اقبال به سهام بانک ملت «وبملت» چیست؟

نکته مهم در صورت های مالی فصل بهار بانک ملت این است که بیش‌ترین درآمد خالص این بانک ناشی از خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری و همچنین خالص درآمد کارمزد بوده است. به بیان دیگر این احتمال وجود دارد که این بانک بتواندبه روند سودسازی خود در فصول آینده هم ادامه دهد و در صورت اضافه شدن سود سرمایه گذاری‌ ها حتی سودهای بالاتری را هم ثبت کند.

01

نگاهی به روند درآمدهای حاصل از تسهیلات دهی بانک ملت نشان می‎‌دهد که در حالی درآمد حاصل از تسهیلات اعطلایی این بانک در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد که سهم سود سپرده گذاران(به عنوان هزینه اصلی منابع بانکی) عملاً بدون تغییر مانده است. همچنین درآمد حاصل از تسهیلات بانک ملت در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته در حالی افزایش ۸۳ درصدی را تجربه می‌کند که این رقم برای سهم سود سپرده گذاران برابر با ۵۰ درصد بوده است. در صورتی که این بانک بتواند روند کنونی را ادامه دهد به نظر می‌رسد حفظ سودسازی این سهم برای فصول آینده دور از انتظار نباشد.

04

0 نظر:

نظر بدهید