ضرورت تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از کانال بازار سرمایه
مناسب‌ترین و سالم‌ترین چرخه برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از کانال بازار سرمایه می‌گذرد و اگر بسترها برای این موضوع مهم، فراهم شود، اقتصاد کشور در مسیر درست قرار می‌گیرد.

به گزارش بورس فوری،مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در یادداشتی درباره «ضرورت تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از کانال بازار سرمایه» نوشت:

تامین مالی به فرایند تامین منابع مالی لازم برای فعالیت‌های تجاری از جمله سرمایه‌گذاری، توسعه کسب‌وکار، خرید تجهیزات و... گفته می‌شود. هدف از تأمین مالی، سرمایه‌گذاری، سودآوری، کاهش ریسک و برطرف کردن نیازهای اقتصادی و اجتماعی شرکت و بنگاه اســت.

منابع مالی مناسب یکی از ارکان اصلی موفقیت شرکت‌ها است و شرکت‌هایی که از منابع مالی مناسبی برخوردار هستند عملکرد بهتری دارند.

تصمیمات مربوط به تامین مالی شرکت‌ها، یکی از مهمترین تصمیماتی است که مدیران واحدهای اقتصادی اتخاذ می‌کنند. این نوع تصمیم‌گیری‌ها مربوط به ساختار سرمایه و تعیین و انتخاب بهترین شیوه تامین مالی است.

به نظر می‌رسد، سالم‌ترین و مناسب‌ترین راه برای تامین مالی شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های تولیدی از طریق مشارکت‌های عمومی و مردمی باشد چرا که مزیت آن برای شرکت‌ها کسب یک درآمد ثابت و یا سرمایه ثابت و قابل اطمینان است که به کاهش تورم کمک می‌کند.بازار سرمایه اما نقش مهم‌تری در گردآوری منابع پس‌اندازی و تأمین نیازهای سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی دارد و نسبت به بازار پول بسیار گسترده‌تر بوده و از تنوع ابزاری بیشتری برخوردار است. در صورتی که پس اندازهای مردم به سمت تولید حرکت کند به طور حتم به افزایش تولید کمک کرده و دیگر به سمت دلالی و بازارهای سوداگری پیش نخواهد رفت. بنابراین، اگر این سیکل در اقتصاد کشور برقرار و پس‌اندازهای مردم از کانال بازار سرمایه به بخش تولید برود، اشتغال در کشور ایجاد شده و کاهش تورم اتفاق خواهد افتاد.

به بیانی دیگر، می‌توان گفت، مناسب‌ترین و سالم‌ترین چرخه برای تامین مالی واحدهای تولیدی از کانال بازار سرمایه می‌گذرد و اگر بسترها برای این موضوع مهم، فراهم شود، اقتصاد کشور در مسیر درست قرار می‌گیرد. این درحالی است که حیطه فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه نیز تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه است.

0 نظر:

نظر بدهید