نتایج نظر سنجی از کارفرمایان و کارگران درباره دستمزد 1403
مرکز افکارسنجی «سرمایه» در آستانه تعیین مزد کارگران توسط شورای عالی کار، نظرسنجی ای با هدف بررسی نظرات کارفرمایان و کارگران درباره افزایش حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۳ انجام داده که برخی از نتایج آن در ادامه مشاهده نمایید.

به گزارش بورس فوری، کارفرمایان در پاسخ به این پرسش که شما برای بهبود وضعیت معیشت موافق کدام یک از موارد هستید، به این نحو پاسخ داده اند: 81.9 درصد موافق کنترل قیمت‌ها، 13.4 درصد موافق افزایش دستمزد و 4.7 درصد هر دو مورد.
در طرف دیگر، در پاسخ به همین پرسش، 21.8 درصد از کارگران و کارمندان بیان کردند که برای بهبود وضعیت معیشت باید دستمزدها افزایش یابد، 70.5 درصد معتقد بودند که قیمت‌ها کنترل شود و 7.7 درصد نیز سایر موارد را برای بهبود وضعیت معیشتی بیان کرده‌اند.

افزایش بیشتر دستمزد در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک؟
کارفرمایان در پاسخ به این سوال که موافق افزایش بیشتر دستمزد در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک هستید؟ به این شکل پاسخ داده اند: 31.2 درصد اصلاً، 29.2 درصد زیاد، 18.1 درصد خیلی‌زیاد، 13.4 درصد کم و 8.1 درصد خیلی کم.
از طرف دیگر نتیجه این پرسش از بین کارمندان و کارگران به این شکل جمع بندی شده که 19.8 درصد از کارگران و کارمندان اصلاً با افزایش دستمزد در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک موافق نبوده، 8.2 درصد خیلی کم، 12.2 درصد کم، 30.2 درصد زیاد و 29.6 درصد به میزان خیلی زیاد با افزایش دستمزد در شهرهای بزرگ موافق بوده‌اند.

آستانه دستمزد برای ترک شغل
به گزارش ایرنا، در پاسخ به این سوال که افزایش دستمزد از چه درصدی کمتر باشد شغل فعلی خود را ترک می‌کنید به این صورت پاسخ داده اند: ۸ درصد پاسخگویان گفته‌اند اگر ۱۰ درصد کمتر باشد شغل خود را ترک می‌کنند. 23.2 درصد شغل خود را ترک می‌کنند اگر افزایش دستمزد بین ۱۱ تا ۲۰ درصد باشد. 22.9 درصد نیز با افزایش ۲۱ تا ۳۰ درصدی به ترک شغل خود فکر خواهند کرد.
12.1 درصد با افزایش ۳۱ تا ۴۰ درصدی دستمزد، 14.4 درصد با افزایش ۴۱ تا ۵۰ درصدی دستمزد و 5.7 درصد نیز با افزایش ۵۱ تا ۶۰ درصدی شغل خود را ترک خواهند کرد. 13.7 درصد نیز بیان داشته اند به‌هیچ‌وجه شغل خود را ترک نخواهند کرد.

 پیش بینی افزایش دستمزد
یافته‌های نهایی این تحقیق درباره پیش‌بینی افزایش دستمزد حاکی از این است که 10.2 درصد از پاسخگویان افزایش یک تا ۱۰ درصدی، 38.7 درصد افزایش ۱۱ تا ۲۰ درصدی، 27.7 درصد افزایش ۲۱ تا ۳۰ درصدی، 9.8 درصد افزایش ۳۱ تا ۴۰ درصدی، 7.1 درصد افزایش ۴۱ تا ۵۹ درصدی، 3.5 درصد افزایش بیش از ۵۰ درصدی را برای رشد دستمزد سال آینده حدس زده اند و ۳ درصد نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

دستمزد چند درصد از هزینه زندگی را پوشش می دهد؟
در انتهای این پژوهش از کارمندان و کارگران خواسته شده به این سوال پاسخ دهند که دستمزد و حقوق حاصل از شغل اصلی آن‌ها چند درصد از هزینه‌های زندگی‌شان را پوشش می‌دهد؟ 7.8 درصد گفته‌اند دستمزدشان به‌صورت کامل کفاف زندگی را می‌دهد. 12.2 درصد معتقد هستند ۸۰ درصد از هزینه‌های خانواده با حقوق‌شان پوشش داده می‌شود، 21.2 درصد عنوان کرده اند ۶۰ درصد هزینه‌ها و 58.8 درصد گفته‌اند کمتر از ۵۰ درصد از هزینه‌های زندگی‌شان را پوشش می‌دهد.

داشتن شغل دوم، اضافه‌کاری، قناعت‌کردن، همسر شاغل، کمک خانواده و گرفتن وام و قرض به ترتیب روش‌هایی هستند که برای تأمین کامل هزینه‌های زندگی توسط افراد انجام می‌شود.

0 نظر:

نظر بدهید