تورم و نقدینگی در دولت سیزدهم کاهشی شد
با مدیریت کل‌های پولی توسط بانک مرکزی در دولت سیزدهم، نرخ رشد نقدینگی که در پایان شهریورماه ۱۴۰۰ به رقم ۴۰.۵ درصد رسیده بود در روند نزولی قابل توجه، این متغیر در پایان سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۱.۱ درصد و در پایان سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۴.۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش بورس فوری، افزایش تورم و ادعای چاپ پول در دولت سیزدهم از جمله مواردی است که طی دو روز گذشته در مناظره های انتخاباتی از سوی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری به دفعات مطرح شده است.

بانک مرکزی البته دیروز در اطلاعیه‌ای ادعای چاپ پول در دولت شهید رئیسی را نادرست خواند و تأکید کرد: متأسفانه در برنامه مناظره شب گذشته کاندیداهای مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، یکی از کاندیداهای محترم، با نمایش تحولات مانده متغیر نقدینگی تصویری غلط از عملکرد دولت سیزدهم در زمینه کنترل متغیرهای پولی ارائه نموده است.

علی‌ای‌حال، فارغ از روش نادرست و مغالطه‌آمیز این کاندیدای محترم در نحوه ارائه متغیرهای پولی، رجوع به ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های 1398 الی 1400 و مقایسه آن با ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های 1401 و 1402 می‌تواند معیار مناسبی برای قضاوت در خصوص مدیریت کل‌های پولی در دولت سیزدهم باشد.

بانک مرکزی امروز هم در گزارشی جداگانه مجددا به توضیحاتی درباره وضعیت تورم و نقدینگی در دولت سیزدهم پرداخت و اعلام کرد: متخصصان حوزه اقتصادی به خوبی واقفند که حجم نقدینگی یک متغیر انباره (جمع) بوده و همواره سطح آن افزایش می‌یابد. لیکن مولفه مهم در تحلیل متغیرهای کلان پولی (نظیر نقدینگی) توجه به تحولات رشد آنها در یک دوره زمانی است.

بر همین اساس، رجوع به ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های 1398 الی 1400 و مقایسه آن با ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های 1401 و 1402 می‌تواند معیار مناسبی برای قضاوت در خصوص مدیریت کل‌های پولی در دولت سیزدهم باشد.

 

0 نظر:

نظر بدهید