صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت (Fixed Income) چیست؟
میزان سرمایه هر یک از ما محدود است و به همین دلیل امکان سرمایه‌گذاری در کارهای بزرگ را نداریم. برای استفاده از مزایای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نیاز به سرمایه زیاد و مدیریت سرمایه است. برای رفع این نیاز صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت خودشان را آغاز کرده‌اند تا با جمع شدن سرمایه‌های کوچک بتوان سرمایه‌ای بزرگ تشکیل داد. در این مطلب می‌خواهیم شما را با مفهوم صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت آشنا کنیم.

به گزارش بورس فوری، میزان سرمایه هر یک از ما محدود است و به همین دلیل امکان سرمایه‌گذاری در کارهای بزرگ را نداریم. برای استفاده از مزایای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نیاز به سرمایه زیاد و مدیریت سرمایه است. برای رفع این نیاز صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت خودشان را آغاز کرده‌اند تا با جمع شدن سرمایه‌های کوچک بتوان سرمایه‌ای بزرگ تشکیل داد. در این مطلب می‌خواهیم شما را با مفهوم صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت آشنا کنیم.

تعریف صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت نوعی از صندوق های سرمایه گذاری است که همه افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در آن بصورت دوره‌ای سود دریافت کنند. سیاست سوددهی صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت معمولا پرداخت سود بصورت یک ماهه یا سه ماهه است و اگر به غیر از این باشد این موارد در امید نامه صندوق ذکر می‌شود.

برای انتخاب بهترین صندوق با درآمد ثابت باید به کارنامه صندوق در سال‌های قبل و میزان بازدهی آن توجه کرد. میزان سود سالیانه صندوق‌ها معمولا از قبل پیش بینی می‌شود این پیش بینی صددرصد دقیق نیست و در عمل ممکن است کمی بیشتر و یا کمتر سودآوری داشته باشد.

صندوق‌های با درآمد ثابت نسبت به دیگر صندوق‌ها ریسک کمتری دارند و میزان سود آن‌ها در مقایسه با دیگر انواع صندوق، کمتر است. بنابراین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت را می‌توان به عنوان یکی از روش‌های مطمئن سرمایه‌ گذاری به حساب آورد.

نحوه عملکرد صندوق‌ های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

متداول‌ترین شیوه دسته‌بندی صندوق‌های سرمایه گذاری بر مبنای ترکیب دارایی صندوق‌ها است. که بر این اساس صندوق‌های سرمایه گذاری به سه دسته صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم می‌شوند.

سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، حداقل ریسک را دارد؛ چون این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری حداقل 70 درصد و حداکثر 95 درصد از سرمایه خود را روی اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. لازم به ذکر است سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار از امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است؛ زیرا بانک‌ها پشتوانه پرداخت این اوراق هستند و سود آنها مشخص است و سود آن در زمان تعیین شده پرداخت می‌شود. باقی مانده سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به میزان حداقل 5 درصد و حداکثر 30 درصد در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌شود.

اوراق با درآمد ثابت سهام
70 الی 95 درصد 5 الی 30 درصد

نمودار زیر نشان‌دهنده ترکیب دارایی نمونه‌ای از صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است:

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت (Fixed Income) چیست؟

برای مشارکت در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چقدر سرمایه لازم است؟

برای شروع باید با مفهوم واحد سرمایه‌گذاری و یا یونیت (Unit) که کوچکترین جز سرمایه‌گذاری در یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است، آشنا شویم. هر واحد سرمایه‌گذاری قابل خرید و فروش (صدور و ابطال) است و ویژگی‌های مشابهی با سهام درشرکت‌ها دارد.

یعنی ممکن است ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری در بازه‌های مختلف تغییر کند. برای استفاده از مزایای صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت باید حداقل یک واحد سرمایه‌گذاری تهیه کرد. معمولا قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بادرآمد ثابت غیر قابل معامله در آموزش بورس حدود 100 هزارتومان است.

مزایای صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟

مزایای صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت عبارتند از:

  • ریسک کم
  • حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم
  • پرداخت سودی ثابت که معمولا بیشتر از سود پرداختی توسط بانک‌ها است

سرمایه‌گذاری همیشه همراه با ریسک و هیجان است و برای افراد با ریسک‌پذیری پایین کار بسیار سختی است.  صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کمترین ریسک ممکن را دارد و سودی بیشتر از سپرده‌های بانکی نصیب سرمایه‌گذار می‌کند.

همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اکثرا ضامن نقدشوندگی و جبران خسارت احتمالی دارند و معمولا بانک‌ها، بیمه‌ها و یا نهاد‌های سرمایه‌گذاری بزرگ از آن‌ها حمایت می‌کنند.

بعضی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکانات ویژه‌ای برای سپرده‌گذاران در نظر می‌گیرند به عنوان مثال اعطا تسهیلات بسته به میزان مبلغ سرمایه‌گذاری. همچنین سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت می‌تواند به عنوان ضامن در سایر فعالیت‌های مالی محسوب شود.

با توجه امیدنامه هر کدام از صندوق‌ها سیاست متفاوتی را اتخاذ می‌کنند و میزان و شرایط سوددهی  متفاوتی دارند. سوددهی صندوق‌ها می‌تواند ماهیانه، سه‌ ماهه، شش‌ ماهه و یا سالیانه باشد. در صورتی که این تقسیم سود به صورت سالیانه انجام شود میزان افزایش سرمایه بیشتر از حالت تقسیم سود ماهانه است.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

تعریف صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

همه افراد بالای 18 سال می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت صندوق اقدام کنند. برای این کار می‌توان به دفاتر صندوق سرمایه‌گذاری مراجعه و واحد سرمایه‌گذاری تهیه کرد.

همچنین برخی از صندوق‌های با درآمد ثابت امکان خرید و فروش واحدها بصورت آنلاین را برای افراد فراهم کرده‌اند که از طریق سایت صندوق می‌شود واحد سرمایه‌گذاری خرید.

هر سهامدار صندوق می‌تواند هر زمان که بخواهد سرمایه‌ خود را از صندوق خارج کند اما باید دقت داشته باشد که نسبت به زمانی که سهام را خریداری کرده است ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری در چه وضعیتی قرار داد چون ارزش هر واحد بسته به شرایط لحظه‌ای بازار ممکن است کاهش و یا افزایش پیدا کند اما در نهایت به پیش‌بینی انجام شده نزدیک می‌شود.

در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنیم؟

در حال حاضر 194 صندوق سرمایه‌گذاری با شرایط و انواع مختلف (سهامی، بازارگردانی، مختلط و..) در بازار کشور فعال هستند که از این تعداد 73 صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت فعالیت می‌کنند.

هر فردی با توجه به نیازها و شرایط خود می‌تواند با مطالعه و مقایسه نمودارها و تحلیل‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق مناسب خود را بیابد. همان‌گونه که پیش از این ذکر شد، برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری باید کارنامه‌ی صندوق را بررسی کنید.

نتیجه‌گیری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نوعی سرمایه‌گذاری کم ریسک است که سودی بیشتر از سپرده‌های بانکی دارد. افراد برای بهره‌مندی از مزایا این صندوق‌ها می‌توانند با مطالعه سابقه آن‌ها در گذشته صندوق مورد نظر خود را انتخاب کنند.

منبع: سیگنال

0 نظر:

نظر بدهید