حقوق صاحبان سهام (Shareholders equity)
حقوق صاحبان سهام که از آن با عنوان ارزش ویژه نیز یاد می شود بیانگر این است که مالکیت کسب و کارها چه اندازه است. در واقع می توان گفت که حقوق صاحبان سهام نوعی مالکیت در دارایی یک شرکت محسوب می شود. این حقوق ارزشی از شرکت است که به شخصی حقیقی یا حقوقی تعلق دارد.

به گزارش بورس فوری، به طور کلی در صورت منحل شدن یک شرکت بعد از این که تمام بدهی های شرکت از طریق دارایی آن منحل شد از باقی مانده دارایی شرکت حقوق صاحبان سهام و همچنین به اندازه سهم به سهامداران پرداخت می شود.

افزایش و یا کاهش این حقوق به انجام فعالیت های سودآور بستگی دارد در صورتی که اشتباهات تجاری نیز در شرکت رخ دهد کاهش حقوق را به همراه خواهد داشت.

همچنین زمانی این حقوق افزایش خواهد یافت که شرکت سود سالانه که از فروش محصولات شرکت حاصل شده است را به سهامداران شرکت پرداخت نکند. اما نکته حائز اهمیت این است که شما در چه شرکتی سرمایه گذاری کرده اید و این که اوراق بهاداری که از نوع بورس دریافت می کنید دارای اهمیت بسیار زیادی است.

حقوق صاحبان سهام شامل چه مواردی می باشد؟

اندوخته های قانونی

سهام خزانه

افزایش سرمایه

سود و زیان انباشته شده

صرف سهام

سرمایه قانونی

اندوخته

در واقع سرمایه قانونی سود سهامی است که در پایان دوره مالی در بین سهامداران توزیع نشده و در اختیار شرکت می ماند همچنین این سود بخشی از حقوق صاحبان سهام نیز می باشد.

در واقع این سودی که با عنوان اندوخته شناخته شده است جزئی از سود واحد تجاری می باشد که گاهی بنا به دلایلی از جمله: تصمیم مجمع عمومی صاحبان سهام در یک شرکت حمایت کردن از منافع بستانکاران و همچنین الزامات قانونی یا این که به علت ایجاد منابع لازم برای توسعه و پیشرفت شرکت در بین سرمایه گذاران توزیع نمی شود.

سرمایه قانونی

در واقع بخشی از این حقوق برای ایجاد شرکت به واسطه خریداری ملک و ماشین آلات و… به سرمایه برای شرکت مد نظر تبدیل می شود.

اندوخته قانونی

به طور کلی اندوخته قانونی با اندوخته کمی تفاوت دارد. بنابر قانون تجارت چیزی که برای اندوخته قانونی شرکت در نظر گرفته می شود یک بیستم از سود خالص هر سال می باشد. البته که محاسبه کردن اندوخته قانونی دارای جزئیات فراوانی است که باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرید.

افزایش سرمایه

افزایش سرمایه یکی از راه های تامین مالی شرکت ها است همچنین روش های دیگری نیز وجود دارد. برخی مواقع دلیل اقدام به این کار می تواند به خاطر افزایش وجه نقد شرکت گاهی مزیت های که برای شرکت افزایش سرمایه کند و گاهی برای اصلاح ساختار مالی باشد.

یکی از اجزای این حقوق افزایش سرمایه به حساب می آید چرا که افزایش سرمایه توسط سهامداران جدید و قدیمی انجام می پذیرد.

حقوق صاحبان سهام چه هدفی دارند؟

معمولا برخی از اهداف آن ها شامل موارد زیر می شود:

مشخص کردن منابع شرکت سهامی

مشخص کردن سود سهامی که قابل توزیع باشد.

مشخص کردن سرمایه قانونی و ثبت شده

منافعی که برای حقوق صاحبان سهام وجود دارد میزان سرمایه گذاری و خریدی است که از سهام انجام داده اند. برای این که سهامداران بتوانند در بازار مالی کسب درآمد کنند دانستن چنین اطلاعاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی لازم می باشد.

حساب های مرتبط با حقوق صاحبان سهام

در ارتباط با این حقوق حساب های مختلف زیادی موجود است. در حقوق صاحبان سهم این حساب ها بسیار اثرگذار می باشند در صورتی که این حساب ها در سمت چپ ترازنامه قرار داشته باشند موجب کاهش مانده حقوق صاحبان سهام می شوند و در صورتی که در سمت راست ترازنامه قرار داشته باشند موجب افزایش مانده این حقوق می شوند که این امر به نفع سهامداران است.

حساب استعفا (ماهیت کاهش حقوق صاحبان سهام)

دلیل کاهش این حقوق می تواند این باشد که حساب در ترازنامه ماهیتی بدهکار دارد همچنین زمانی که یکی از مالکان سهام قصد استعفا از شرکت را داشته باشد این شرکت است که موظف به پرداخت دارایی او است.

حساب درآمد (ماهیت افزایش حقوق صاحبان سهام)

روش های زیادی برای درآمد وجود دارد از جمله: کمیسیون دریافت شده از مشتریان از طریق فروش و بهره دریافتی. در هر حال درآمد یعنی هر پولی که از فروش محصولات یا خدمات حاصل شود و در ترازنامه ماهیت بستانکار دارد که این امر موجب می شود این حقوق افزایش یابد.

هزینه ها

برای تولید درآمد احتیاج به مخارجی احساس می شود که به آن مخارج هزینه گفته می شود که دارای انواعی است از جمله:

خدمات پس از فروش

اجاره برای محل کار

حقوق و دستمزد

می توان گفت هزینه در ثبت های حسابداری دارای ماهیت بدهکار است که موجب می شود حقوق صاحبان سهم کاهش یابد.

سود یا زیان عملیاتی

سود یا زیان عملیاتی یعنی اختلاف بین هزینه های عملیاتی و درآمدها که نتیجه خالص فعالیت هایی مستمر و اصلی است که توان شرکت را نشان می دهد.

سود و زیان فعالیت های عادی

فعالیت های عادی یعنی فعالیت های تکرار شونده و معمول و همچنین فعالیت های مرتبط با آن که در واحد تجاری و برای پیشبرد فعالیت های بالا صورت می پذیرد. چنین فعالیت های به دو قسمت عملیاتی و غیر عملیاتی تقسیم می شوند.

هزینه های غیر عملیاتی- درآمدهای غیر عملیاتی+ سود یا زیان عملیاتی= سود و یا زیان فعالیت های عادی.

حقوق صاحبان سهام در معادله حسابداری چه جایگاهی دارند؟

همانطور که در متن گفته شد در صورتی که یک شرکت منحل شود حقوق صاحبان سهم بعد از کسر بدهی از دارایی های آن باقی مانده آن به دست صاحبان سهام می رسد. بنابراین این حقوق دارای رابطه و جایگاهی هستند که به این شکل می باشد؛

حقوق صاحبان سهام + بدهی های که شرکت دارد= دارایی های شرکت

طبق این معادله واضح است که در صورت کسر بدهی های شرکت از دارایی ها حقوق صاحبان سهام است که باقی می ماند مثل معادله زیر:

بدهی های موجود در شرکت- دارایی های شرکت= حقوق صاحبان سهام.

0 نظر:

نظر بدهید