اهمیت مولدسازی دارایی‌های دولت
بازار سرمایه به دلیل رویکرد کاملاً شفاف، علمی و تخصصی، بستر بسیار مناسبی برای مولدسازی دارایی‌های دولت است و می‌تواند در موضوع ارزشگذاری دارایی‌ها و اموال نیز کارساز باشد.

به گزارش بورس فوری،سید جواد درواری در یادداشتی برای در خصوص اهمیت مولدسازی دارایی های دولت نوشت:
مولدسازی در لغت به معنی بهره‌ور کردن است و در اقتصاد نیز به بهره‌ور کردن دارایی‌ها و هر اقدامی که بهره‌وری را افزایش دهد، اطلاق می‌شود. به بیانی دیگر، بهره‌وری یعنی به دست آوردن حداکثر منافع ممکن با استفاده بهینه از منابع.
در طرح مولدسازی دولت، اموال و دارایی‌های بدون استفاده یا دارایی‌هایی که ارزش‌افزوده یا بهره‌وری پایینی دارند و سال‌ها رها شده‌اند، شناسایی می‌شود تا با فروش و واگذاری آن‌ها، دارایی‌ها و اموال راکد به‌صورت بهینه استفاده‌شده و به اصلاح مولد باشند. هدف اصلی این طرح کمک به تولید و اشتغال در کشور است. از دیگر اهداف مولدسازی دارایی‌های دولت، کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری اموال مازاد دولتی، افزایش عرضه زمین، ملک، ساختمان در اقتصاد و تعدیل قیمت‌ها، کاهش دارایی منجمد دولت به نفع پویایی اقتصاد، بهره‌وری و کارایی بیشتر از دارایی‌های ثابت دولت، افزایش نقدینگی شرکت‌ها و تأمین غیر تورمی کسری بودجه، تأمین فرصت فراگیر مصون ماندن مردم از تورم دارایی‌های ثابت، گسترش مالکیت عموم مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد از این دارایی‌ها است.
راه‌های مختلفی برای مولدسازی و درآمدزایی دارایی‌های دولت وجود دارد. ساده‌ترین روش، فروش دارایی‌ها است که درآمد پایداری را برای دولت به وجود نمی‌آورد و اموال دولتی برای استفاده نسل‌های آینده باقی نمی‌ماند. راه دیگر مشارکت با بخش خصوصی است و دولت می‌تواند بدون انتقال مالکیت دارایی به بخش خصوصی از آن درآمدی پایدار داشته باشد.
تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا انتشار اوراق بهادار بر پایه دارایی‌ها بدون انتقال مالکیت دارایی وجود دارد که هم درآمد باثباتی را برای دولت به وجود می‌آورد و هم سرمایه‌گذاران از هر طیف را جذب می‌کند. استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه یک مزیت بسیار مهم دارد و آن‌هم شفافیت است که در شرایط فعلی کشور از دغدغه‌های عموم جامعه است. بازار سرمایه به دلیل رویکرد کاملاً شفاف، علمی و تخصصی، بستر بسیار مناسبی برای مولدسازی دارایی‌های دولت است. همچنین می‌تواند در موضوع ارزشگذاری دارایی‌ها و اموال نیز کارساز باشد.
امید می‌رود دولت در اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های خود، همه جوانب را بسنجد و با دید بلندمدت و در راستای منافع حال و آینده و توسعه پایدار کشور اقدام کند./سنا 

0 نظر:

نظر بدهید