عوامل موثر بر چشم انداز قیمت نفت
در حال حاضر قیمت نفت برای معامله‌گران بورس و بازارهای بین‌الملل بسیار مهم است. برای اینکه بتوانیم قیمت نفت را بسنجیم باید نگاهی به آینده داشته باشیم.

به گزارش بورس فوری، در این خصوص نکته بسیار مهم این است که آمریکا و اتحادیه اروپا تصمیم جدی برای تحریم نفت روسیه گرفته‌اند و از طرفی دیگر روسیه مجبور است نفت خود را با تخفیف‌های بالایی به چین و هند بفروشد.

فروش نفت روسیه به این دو کشور باعث کاهش فروش نفت ایران شده و این نکته بسیار منفی است که جنگ روسیه و اوکراین برای ما در بر داشته است. از سوی دیگر چند هفته‌ای بود که چین با بحران کرونا روبه‌رو بود و شهرهای بزرگی همچون شانگهای را قرنطینه کرده بود. با توجه ‌به اینکه در زمان قرنطینه بسیاری از فعالیت‌ های اصلی اقتصادی تعطیلی می شوند، طبیعی بود قیمت نفت با کاهش روبه‌رو باشد پس با رفع قرنطینه شهرهای بزرگ مجدد نفت با تقاضا مواجه خواهد شد.

به طور کلی اگر برجام به نتیجه نرسیده و توافقات شکل نگیرد و عربستان هم میزان عرضه را افزایش ندهد، نفت قادر خواهد بود قیمتی بیش از ۱۳۲ دلار در کوتاه ‌مدت داشته باشد؛ اما اگر نگاهی بلندمدت به نفت داشته باشیم متوجه خواهیم شد چشم‌انداز فعلی دنیا تیره و تاریک است و از سوی دیگر تا رسیدن به زمستان مدت‌ زمان زیادی باقی نمانده پس به طور کل برای سال ۲۰۲۲ ما برای نفت برنت قیمت زیر ۹۵ دلار متصور نیستیم.

در این میان باید توجه داشت که بسیاری از چاه‌ های نفت موجود در آمریکا و روسیه دارای هزینه استخراج بالایی هستند و زمانی هزینه‌های استخراج مقرون‌ به‌ صرفه است که قیمت نفت در سطح بالایی قرار داشته باشد. پس اگرچه تلاش‌ هایی برای عرضه بیشتر و کاهش قیمت نفت انجام می شود، اما قدرت‌ های نظامی جهان ترجیح می دهند قیمت نفت در محدوده فعلی باقی بماند.

همان طور که اشاره شد نکته دیگر با اهمیت در خصوص نفت به موضوع برجام باز می گردد. پیش از این پیش بینی می شد که ایران و آمریکا در زمان بسیار سریع با یکدیگر به توافق برسند، اما چشم انداز برجام طوری است که سرمایه گذاران امکان تحقق برجام را تا سال ۲۰۲۳ منتفی می‌دانند؛ بنابراین با توجه به وضعیت فعلی تصمیم های عربستان در خصوص افزایش عرضه و یا بازگشت غیر منتظر ایران به برجام از اهمیت برخوردار است.

 

*نوید رجایی/ کارشناس اقتصادی

 

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoor

0 نظر:

نظر بدهید