برای نوسانات تاثیرگذار در بازارها آماده باشیم
تحلیل این روزهای بازار سرمایه بدون در نظر گرفتن مولفه‌های تاثیرگذار بر اقتصاد ایران و بازار سرمایه و شرایط اقتصادی و سیاسی خاص کشور در این برهه، ممکن نیست.

به گزارش بورس فوری،محرک اصلی بازار سهام، همواره قیمت دلار و پارامترهای موثر بر قیمت کامودیتی هاست و با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد بازار را صنایع دلاری و صادراتی (کامودیتی) در برگرفته، به نظر می رسد تحلیلی منصفانه و بدور از خطا، تحلیلی است که بتواند وزن موارد ذکر شده در تحلیل را درک و آن را تعمیم دهد؛ همچنین به نظر می‌رسد طی ماه های اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱، سرمایه‌گذاران وزن تغییر قیمت دلار را همراه با انتظارات تورمی افزایش داده‌اند.

ارزنده بودن بازارسرمایه در شرایط کنونی بر کسی پوشیده نیست، به خصوص اگر با تحلیل درست در نمادها و صنایع مختلف به این ارزندگی رسیده باشیم؛ در نظر داشته باشید که احتمال می‌رود با توجه به شرایط پیش رو با به ثمر رسیدن مذاکرات برجامی و احیای برجام بر این ارزندگی اضافه شود نیز دور از ذهن نیست.

همچنین بحث تورم جهانی و احتمال تداوم آن نیز تاثیر خودش را بر قیمت کامودیتی‌ها نشان داده و چون در بازارسرمایه بسیاری از نمادهای اصلی بر پایه کامودیتی هستند، از تورم جهانی و رشد قیمت‌های جهانی منتفع خواهند؛ بنابراین قیمت‌های جهانی مناسب، نرخ دلار، رشد سایر بازارها، تورم، حذف ارز ۴۲۰۰ و سایر موارد حکایت از این دارند که بازار سرمایه در ادامه سال ۱۴۰۱ مستعد رشد است؛ البته شاید این رشد سریع و عجول نباشد، اما روند حرکتی منطقی‌ای را با توجه به شواهد می‌تواند در برگیرد.

درک این واقعیت مهم است که اگر بازار سرمایه از قیمت‌های دستوری نجات یابد و با آزادسازی قیمت‌ها علاوه به کمک موثر به روند سودسازی شرکت‌ها، کمک بزرگی به تخصیص بهینه منابع خواهد شد؛ ضمن اینکه شفافیت قیمت‌ها نیز یکی از خواسته‌های مهم فعالان بازار سرمایه است تا بازار از تصمیمات غیرمنطقی درباره تعیین قیمت‌ها در امان باشد.

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ دارای یک حباب منفی بود و وقتی به بسیاری از صنایع و شرکت‌هایی که سودهای با کیفیتی ارایه می‌کردند، توجه می کردیم ارزندگی بسیاری از شرکت ها قابل مشاهده بود؛ اما در ابتدای سال ۱۴۰۱ بازار یک جهش بسیار خوب را تجربه کرد و عمده این مسئله به دو خبر باز می‌گشت که یک خبر مربوط به صنعت خودرویی‌ و خبر بعدی در خصوص انتظارات تورمی مردم بود. به طوری که عموم فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه دیگر احساس می‌کردند قیمت سهام به یک جایی رسیده که قیمت ها بسیار مناسب و ارزنده هستند.

لازم به ذکر است، چشم‌انداز بازار سرمایه در ادامه سال جاری به دلیل تنوع وقایع بسیار تاثیرگذار مانند بحران در اقتصاد کل جهان ازجمله کاهش رشد اقتصادی جهان، تورم افسار گسیخته در سراسر دنیا، چالش‌های ریکاوری کووید ۱۹، بحران اوکراین و از طرفی موضوعات مربوط به اقتصاد ایران مانند بلاتکلیفی و فرسایشی شدن مذاکرات احیا برجام و افزایش ابهامات در این رابطه و سایر موارد باعث می‌شود که یک تحلیلگر بسیار دست به عصا تحلیل کند و سعی کند با توجه به شدت تغییرات مرتبا تحلیل‌های خود را بروزرسانی کند؛ اگرچه در روزهای اخیر خبرهایی از آغاز رسمی مذاکرات برجامی آن هم در قطر به گوش می‌رسد که می تواند همه بازارهای مالی جهان را با نوساناتی مواجه کند.

در صورت احیای قرارداد برجام صنایع خودرویی، بانکی، حمل ‌و نقل و ... کشور شرایط خوبی پیدا خواهد کرد و اگر قرارداد برجام به سرانجام برسد، بازار می‌تواند به شکل بهتری مسیر صعودی خود را طی کند. امیدوارم با تعیین تکلیف مذاکرات برجام و حل و فصل آن اقتصاد ایران بتواند به ریل تعادلی خود بازگشته و تصمیمات اقتصادی برای همه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران شفاف و سهل‌تر شده و همچنین دولت نیز بتواند از طریق افزایش صادرات نفت کسری بودجه خود را جبران کند.

در گذشته به دلیل اینکه دولت عملا راهی برای کسب درآمد نداشت، از طریق فروش اوراق مشارکت و افزایش نرخ گاز، برق و آب و سایر موارد دیگر به سود سازی شرکت‌های بازار سرمایه فشار می‌آورد؛ حالا اما امیدوارم دولت در سال جاری بتواند صادرات نفت مطلوبی داشته باشد تا کسری بودجه جبران شود؛ زیرا این موضوع کمک می‌کند بازار سرمایه شرایط پایدارتری را تجربه کند.

*آرش شهریاری - سرپرست و معامله‌گر کارگزاری بانک صنعت و معدن شعبه مشهد

0 نظر:

نظر بدهید