«ریپو»‌ راهی برای تعادل در بازارها
نظر به خلا ساختاری موجود در نظام تامین مالی کشور، علی‌القاعده هر روش و ابتکار موجود در این خصوص مورد اقبال و استفاده فعالان حوزه اقتصاد قرار خواهد گرفت.

به گزارش بورس فوری، ابزار repo به عنوان یک روش نوآورانه از این واقعیت مستثنی نبوده کمااینکه به عنوان یک روش موثر جهت کنترل خلا نقدینگی بانک‌ها و حفظ نرخ بهره در سطوح مقبول مورد استفاده سیستم بانکی و بازار پول است.

به اعتقاد نگارنده اهمیت اجرایی شدن این روش در بازار سرمایه به دلایل خاصی که در ذیل مورد اشاره قرار خواهد گرفت، بسیار بیشتر از شرایط و ضوابط حاکم بر بازار پول است.

همانگونه که بر همگان عیان است، بازار سرمایه طی نه ماه اخیر با شرایط سخت و طاقت‌فرسایی مواجه بوده که به دلیل تقلیل تبعات آن به ناچار از منابع خود شرکت‌ها تحت عنوان بازارگردانی و خرید سهام خزانه جهت حمایت از بازار استفاده شده است.

این موضوع علیرغم ظاهر موجه خود جهت حمایت از بازار کاملا در تضاد و تناقض با روح حاکم بر بازار سرمایه که همانا حمایت از تولید از بستر هدایت نقدینگی است، بوده که با لحاظ شرایط حاد سرمایه در گردش شرکت‌ها در شرایط بغرنج فعلی اقتصاد، تبعات تصمیماتی از این دست برای بنگاه‌ها عیان است.

با توضیحات فوق اجرایی‌سازی بسترهای نوین تامین مالی شرکت‌ها از محل وثیقه کردن سهام و اوراق‌بهادار موجود در پرتفوی آنها امری ضروری بوده که این مهم از محل ابزار ریپو قابل عملیاتی‌سازی است.

با درنظر گرفتن حجم قابل توجه سهام خریداری شده از سوی شرکت‌ها در قالب سهام خزانه و بازارگردانی، اجرایی‌سازی فرآیند فروش و بازخرید این سهام در قالب ریپو به عنوان یک راهکار مناسب جهت تامین مالی بنگاه‌ها از یک سو و تجهیز منابع جهت ادامه موثرتر فرآیند بازارگردانی شرکت‌ها است.

تجربه نسبتا مناسب و موفق اجرایی شدن این روش در بازار پول که مهم‌ترین تاثیر آن حفظ تعادل بین بازارهای دارایی مختلف بوده است، به عنوان یک تجربه و چراغ راه در جهت اجرایی سازی آن در بازار سرمایه است.

  • سیاوش وکیلی - کارشناس بازار سرمایه

0 نظر:

نظر بدهید