برنامه های شرکت نفت پاسارگاد در بازار سرمایه بررسی شد
مدیر عامل نفت پاسارگاد گفت: طی سال 99 توانستیم به رشد سودی معادل 80 درصد دست پیدا کنیم و سود تلفیقی شرکت قبل از کسر مالیات به حدود ۴۵۰ میلیارد تومان رسید.

به گزارش بورس فوری، مدیر عامل نفت پاسارگاد اظهار کرد: سود خالص شرکت پس از کسر مالیات حدود ۴۱۰ میلیارد تومان شد که مطابق با مصوبه مجمع ۹۰ درصد از سود انباشته شرکت که بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان بوده، بین سهام داران توزیع می شود و برای هر سهم مبلغ ۱۵۵ تومان سود مصوب و در نظر گرفته شد.

حسین نیکخواه مدیر عامل نفت پاسارگاد به موراد و تصمیمات مهم مجمع شرکت اشاره کرد و گفت: مجمع پرباری بود و مجمع امسال از مجامع خوب نفت پاسارگاد به شمار می آید. توانستیم رشد سود تقریبا ۸۰ درصدی را در سال ۹۹ بدست آوریم. سود تلفیقی شرکت قبل از کسر مالیات به حدود ۴۵۰ میلیارد تومان رسید و سود خالص (پس از کسر مالیات) حدود ۴۱۰ میلیارد تومان شد که مطابق با مصوبه ی مجمع ۹۰ درصد از سود انباشته شرکت که بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان بوده، بین سهام داران محترم توزیع می شود و برای هر سهم مبلغ ۱۵۵ تومان سود مصوب و در نظر گرفته شد. امسال علیرغم نوسانات قیمت نفت، نوسانات ارز و پاندمی کرونا شرایط با ثباتی طی کردیم و در سه ماهه نخست امسال سهم بازار شرکت را از ۱۹ درصد به ۲۷ درصد برسانیم که اتفاق مبارکی است.

در مجمع صورت های مالی به تصویب سهامداران رسید. دومین سالی است که شرکت صورت های مالی مطلوب دارد و هیچ بند شرطی در صورت های مالی وجود ندارد. در مجمع اعلام شد که سود سه ماه اول امسال حدود ۱۷۸ میلیارد تومان بوده است. که بنظر می رسد با این روند امسال هم رشد خوبی خواهیم داشت. سال گذشته برای صنعت قیر سال سختی بود، کرونا و افت شدید قیمت نفت در سه ماه اول سال موجب شد تا شرکت با زیان جدی روبرو شود.

در ۹ ماهه بعد به لطف خدا و تلاش همکاران دلسوز شرکت نه تنها زیان سه ماه اول جبران شد که سود خوبی هم نصیب شرکت گردید. ما در سه ماه اول ۹۹ نسبت به سه ماه اول ۹۸ حدود ۲۲۰ هزار تن کاهش تولید تجربه کردیم. به لطف خدا در تا پایان سال بخشی از زیان جبران شد و فروش شرکت به حدود ۴۹۲۰ میلیارد تومان رسید که در نهایت سود قابل توجهی برای شرکت نفت پاسارگاد حاصل شد. 

  • توسعه فروش شرکت:

در شرکت نفت پاسارگاد برای توسعه فروش باید زیرساخت هایی ایجاد گردد که نیازمند تصویب مصوباتی در هلدینگ بالادستی یعنی تاپیکو است. اف اس (FS) آنها تهیه و مکاتبات مربوطه صورت گرفته، لذا امیدواریم در اسرع وقت مجوزات لازم صادر شود، در این صورت در حوزه حمل و نقل زمینی و دریایی و توسعه بنادر اتفاقات مطلوبی رقم خواهد خورد و فرآیند های بازگانی و پروسه های تجاری نفت پاسارگاد تسهیل می شود. همچنین در این بخش ضروری است دفاتر فروش در مقاصد صادراتی نفت پاسارگاد ایجاد کنیم تا بتوانیم ترم فروش را تبدیل به سی آی اف (CIF) یا سی اف آر (CFR) کنیم و بخش عمده ای ازهزینه های دلالی  به رغم ارتباط مستقیم با مصرف کننده حذف شود.

  • مسائل و مشکلاتی که در صنعت قیر وجود دارد:

از مسائلی که در صنعت قیر داریم، الزامی است که قیر صادراتی باید در بورس کالا عرضه شده و با کد بورسی می توان آن را صادر کرد. این موضوع مختص قیر است و در هیچ کالای دیگری چنین شرایطی وجود ندارد. ممکن است برخی مزایا مانند شفافیت معاملات داشته باشد ولی این که شرکت تولید کننده قیر نمیتواند بخودی خود محصولش را صادر نماید و باید کالای خود را در بورس کالا به یک دلال عرضه کند تا ایشان عمل صادرات قیر را انجام دهد، شرکت تولید کننده از حضور و رقابت در بازار منع می شود در نتیجه عرصه تجارت برای جولان شرکت های واسطه ای و دلالان هموارتر می شود. بنابرین ضروری است مسئولین امر در فرآیند این موضوع بازنگری نمایند و در پروسه آن تغییراتی دهند.

مسئله دیگر نفت پاسارگاد موضوع خوراک است. سهمیه خوراک در سال هایی که شرکت از دولت به مردم واگذار شده (در شرایط واگذاری) قیمت گذاری و لحاظ گردیده است. اما متاسفانه در سال های اخیر این سهمیه خوراک محدود و محدود تر شده، بطوری که سهمیه خوراک به شرکت های دیگر تخصیص یافته است لذا امکان تولید را از شرکت نفت پاسارگاد گرفته و به دیگر شرکت ها واگذار شده است، البته پیگیر موضوع هستیم.

همچنین شرکت نفت پاسارگاد پرونده های حقوقی سنواتی قابل توجهی داشت مانند بانک دی، بانک سرمایه و غیره... که با تلاش همکاران مرتفع گردید، احکامی که به نفع شرکت نفت پاسارگاد صادر شد اجرا گردید و مبالغ دریافت شد. چندین پرونده مهم دیگر باقی است که در حال پیگیری هستیم. 

  • برنامه های آتی شرکت:

به لحاظ تولید، شرکت نفت پاسارگاد از توان بالایی برخوردار است، ظرفیت تولید شرکت حدود ۳.۷ میلیون تن در سال است. متاسفانه کمتر از سی درصد این ظرفیت در تولید محقق شده است. در این خصوص مسئله مهم، سهم خوراک نفت پاسارگاد و در حقیقت سهم سهامداران شرکت است که عمدتا عزیزان بازنشته کشور می باشند، این سهم از سهامداران شرکت نفت پاسارگاد سلب شده است. لذا پیگیری معقوله خوراک، می بایست اصلی ترین برنامه آتی و دغدغه مدیران ارشد شرکت نفت پاسارگاد باشد.

موضوع دوم این است که شرایط کسب و کار قیر طی ۸ سال گذشته دستخوش تغییر زیادی شده است، از سال ۹۲ تا کنون بازیگران زیادی وارد این عرصه شدند، این بازیگران در بخش خصوصی محدودیت های ما را ندارند. در عوض نفت پاسارگاد محدودیت های زیادی درهلدینگ های شستا، تاپیکو و غیره دارد. بنابراین لرنامه هایی را در این خصوص پایه ریزی نمودیم. ایجاد و توسعه زیرساخت های بازرگانی برای شرکت نفت پاسارگاد ضروری است در غیر این صورت در فضای رقابتی بازار آسیب های جدی خواهیم دید. در حمل و نقل زمینی مجوز های اولیه صادر شده است و بزودی مجوز نهایی ابلاغ خواهد شد. برای حمل و نقل دریایی پروپوزالی در حال تهیه است و به دنبال دفاتر فروش در خارج از کشور برای مقاصد صادراتی هستیم. بصورت کلان مسئله جدی نفت پاسارگاد خوراک و زیر ساخت های بازرگانی است که بدنبال حل و فصل آن هستیم.

منبع: گزارش خبر

0 نظر:

نظر بدهید