عمیق‌تر شدن بازار سرمایه با صندوق املاک و مستغلات
صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، ابزار مالی معاملاتی است که باعث تنوع در بازار سرمایه می‎شود و این موضوع نیز عمق‌بخشی در بازار را به همراه دارد.

به گزارش بورس فوری، یک کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق گفت: در نام‌گذاری "صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات" گرچه با صندوق‌ها و نمونه‌های پیش از خود، تشابه اسمی دارد، اما این صندوق‌ها در کارکرد و موضوعاتی همچون تقسیم سود، کارمزد و مدل نظارت با یکدیگر تفاوت دارند.

حسن بان در ادامه با اشاره به اینکه این‌گونه صندوق‌ها، بدون ربسک تلقی می‌شوند، افزود: این صندوق ها از محل اجاره و افزایش ارزش قیمت املاک به واسطه موضوعاتی چون تورم، یونیت‌هایی را منتشر می‌کنند؛ از این‌رو، عملکرد این گونه صندوق‌ها نسبت به انواع پیشین خود، از لحاظ حسابرسی و بازرسی، مدیریت پروژه، مدیریت ریسک و مدیریت زمان پروژه، ساده‌تر است.

او اقدام سازمان بورس در راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات را به فال نیک گرفت و خاطرنشان کرد: این اقدام شایسته سازمان، برای بازار پول نیز منافع بسیاری را به همراه دارد، زیرا بازار پول از املاک بسیاری برخوردار است و حتی اگر بانک، دارایی‌های ملکی خود را به صندوق‌های خصوصی یا حتی صندوق بازنشستگی پرسنل خود اجاره دهد، باعث سبک تر شدن ترازنامه بانک‌ها شده و بانک‌ها نیز بهتر می‌توانند وظیفه اصلی خود که همان گردش پول است را محقق کنند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اگر چه صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات یک ابزار ساده‌ به نظر می‌آید، اما همین ابزار ساده می‌تواند عملکرد و کارایی بالایی داشته باشد، به ویژه اگر بتواند از معافیت مالیاتی برخوردار شود و از هزینه سربار اداری خود بکاهد.

او به نقش صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در عمق‌بخشی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: عمق‎ بخشی به بازار به معنای این است که افراد حقیقی بیشتری به شیوه مستقیم یا غیرمستقیم جذب بازار شوند. همچنین تراکنش‌های بازار عمق بیشتری پیدا کنند و ابزارها و نهادهای مالی بیشتر و متنوع‌تری برای بازار سرمایه تعریف شود. بنابراین، صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با توجه به اینکه یک ابزار مالی است ، به تنوع‎بخشی بیشتر بازار و درنتیجه به تعمیق بیشتر آن می‌انجامد.

بان با بیان اینکه صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات می‌تواند آن بخش خاص از سرمایه گذاران که ریسک‌پذیر نیستند را با حاشیه سود کمتر پوشش دهد، اظهار کرد: مدیران صندوق‌های بورسی از نوع ETFها و همچنین fundها می‌توانند از یونیت‌های این صندوق‌ها استفاده و مدیریت پایدارتری را در صندوق‎های خود ایجاد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ، با ارائه پیشنهادهایی به منظور کاراتر و عملیاتی‌تر شدن صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، توضیح داد: اگر چه صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با تاخیر در ایران راه‌اندازی شده است، اما توجه به موضوعاتی همچون معافیت مالیاتی به کارایی بیشتر این صندوق می‌انجامد. همچنین بهتر است در این صندوق تنها به املاک مسکونی و اموال مازاد دولت توجه نشود؛ اگر چه فروش املاک مازاد دولت در این طرح خوب است، اما اگر این اموال مرغوب نباشد، صندوق‌ها را با شکست مواجه می‌کند.

0 نظر:

نظر بدهید