تحلیل ویژه نماد سپ/ دستور حمله برای بازپس گیری کانال صعودی میان مدت صادر شد؟
دنیای فردا، دنیای فناوری اطلاعات و پیشرفت های تکنولوژی لقب گرفته و روز به روز نقش انسان در مشاغل مختلف کمتر شده و شبکه های هوشمند جای آن را خواهند گرفت.

به گزارش بورس فوری،  یکی از مواردی که حتی در کشور ایران نسبت به صنایع و مشاغل مختلف پیشرفت چشمگیری داشته پرداخت های الکترونیک و یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می کند، شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) است که با هدف ارائه راهکارهای نوین پرداخت الکترونیک و با تمرکز بر دو حوزه خدمات کارت و ایجاد شبکه فراگیر پذیرندگان کارت در تیرماه سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد.این شرکت موافقت اصولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در سال ۱۳۸۳ و مجوز قطعی فعالیت خود را در مهرماه ۱۳۸۴ از سوی این مرجع دریافت کرد.

معرفی شرکت سپ

اگر امروز در زمانی که کرونا فراگیر شده و شبکه حمل و نقل عمومی در پایتخت و کلانشهرهای ایران جوابگو نیست( حتی کشور شبکه بزرگراهی کاملی نداشته و ظرفیت توسعه شبکه بزرگراهی کشور تنها ۲۵ درصد است و شبکه ریلی نیز به هیچ وجه امکان رقابت با شبکه ریلی در جهان را نداشته و از توسعه نیافتگی رنج می برد)، شبکه های پرداخت الکترونیکی وجود نداشت کار شهروند ایرانی بسیار سخت و دشوار شده و فراگیری ویروس کرونا بیشتر می شد، در زمان حاضر بانکداری و تجارت با فرآیند ۲۰ سال پیش امکان پذیر نبوده و به هیچ وجه به صرفه نبود و زیاندهی شبکه بانکداری کشور بسیار بیشتر از میزان فعلی و بهره وری به شدت کاهش می یافت.

فناوری اما این بار به کمک کشور آمد، شبکه پرداخت الکترونیک تقریبا شهروندان ایران را از حضور در بانکها بی نیاز کرده و اگر توسعه این شبکه ادامه یابد، نیاز به حضور در باجه ها به شدت کاهش یافته و بهره وری و سوددهی شبکه بانکی کشور به شدت افزایش خواهد یافت.

یکی از شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کند، شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) است که با هدف ارائه راهکارهای نوین پرداخت الکترونیک و با تمرکز بر دو حوزه خدمات کارت و ایجاد شبکه فراگیر پذیرندگان کارت در تیرماه سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد. این شرکت موافقت اصولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در سال ۱۳۸۳ و مجوز قطعی فعالیت خود را در مهرماه ۱۳۸۴ از سوی این مرجع دریافت کرد.

فعالیت سپ در حوزه پرداخت‌های اینترنتی از فروردین‌ماه سال ۱۳۸۳ آغاز شد و این شرکت به‌عنوان اولین ارائه‌دهنده خدمات پرداخت اینترنتی در نظام بانکی کشور، ابزارهای پرداخت غیرحضوری را در اختیار متقاضیان قرار داد.

این مجموعه با استفاده از نیروی انسانی متخصص، فناوری‌های امنیتی روز دنیا و بهره‌گیری از ابزارهای نوین پرداخت مانند کارت، کارت‌خوان، درگاه اینترنتی و تلفن همراه توانسته است با ارائه خدمات باکیفیت و مطمئن، رضایت مشتریان و پیمانکاران خود را جلب کرده و سهم مناسبی از بازارهای خرد و کلان تجارت الکترونیک در کشور را به خود اختصاص دهد.


بیشتر بخوانید:


سپ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و روبه‌رشدترین شرکت‌های گروه مالی سامان، در حال حاضر در رتبه ۲۳ در میان ۱۵۰ شرکت بزرگ ارائه‌کننده خدمات پرداخت دنیا از دیدگاه نشریه معتبر نیلسون ریپورت ایستاده است.

سپ در سال ۱۳۹۷ موفق شد ۱۰درصد از سهام خود را در بازار بورس و اوراق بهادار تهران عرضه کند که با استقبال چشمگیر فعالان بازار سرمایه روبه‌رو شد. تلاش‌های تیم مدیریتی و اجرایی شرکت پرداخت الکترونیک سامان منجر به نصب بیش از ۸۵۰ هزار دستگاه کارت‌خوان، ارائه سرویس به بیش از ۳۵ هزار پذیرنده اینترنتی، بیش از ۴ میلیون دانلود اپلیکیشن ۷۲۴ و بیش از ۴۰۰ هزار کارت فعال شده است.

تحلیل بنیادی سپ

شرکت سپ یکی از شرکت های عضو گروه رایانه است، PبهE این نماد ۳۸.۹۷ بوده که دو برابر بالاتر از میانگین هم گروهی های خود است، اما PبهE نمی تواند در شرکت های دانش بنیان میزان خوبی باشد زیرا این شرکت ها با یک نوآوری و یک فعالیت و خدمت جدید می توانند سودسازی خود را چندین برابر کنند و اصولا این شرکت ها بخش زیادی از درآمد خود صرف تحقیق و توسعه برای آینده کرده و PبهE شرکت های رایانه ای در بازار بورس آمریکا نیز بالاتر از صنایع دیگر است.

EPS نماد سپ ۷۷۷ بوده که میزان بسیار خوبی است، این نماد جزو نمادهای کوچک و متوسط بازار سرمایه است اما ضریب نقدشوندگی ۹۹ درصدی دارد که بسیار قابل توجه است. به عنوان مثال ارزش بازار سپ ۴ برابر کمتر از نماد خودرو بوده و اما نقدشوندگی آن ۹ درصد بیشتر از نماد خودرو است.

نکته قابل تامل این نماد این است که ۹۵ درصد سهامداران عمده این شرکت حقوقی ها هستند و همین عامل باعث شده که نقدشوندگی سهم بسیار بالا رود.

سپ نسبت به بسیاری از نمادهای کوچک و متوسط بازدهی بهتری داشته و توانسته سقف تاریخی خود در مرداد ماه را پس بگیرد، حتی نمادهای شاخص سازی مانند شستا، فولاد، فملی، شپنا، شتران و شبریز نتوانسته اند سقف تاریخی خود در معاملات سال گذشته را پس بگیرند و بسیاری از سهامداران نمادهای شاخص ساز در ضرر هستند.

سپ یکی از کاندیداهای نمادهایی است که می توانند بعد از هر توافق با دنیا و کاهش نرخ ارز نیز رشد صعودی داشته باشد، این نماد از دو جهت افزایش خدمات و افزایش تکنولوژی می تواند سودسازی بیشتری را انجام داده که اولی در شرایط تحریمی امکان پذیر بوده و دومی نیز در شرایط برجام، پس این نماد ریسک برجام را نیز ندارد.

نماد سپ در آخرین گزارش بر روی سامانه کدال که مربوط به دوره ۹ ماه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، است گزارش نسبتا خوبی را ارائه کرده ، اما دو بخش از آیتم های سودسازی این نماد به صورت فوق العاده افزایش یافته است، سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی- اقلام متفرقه با افزایش ۱۳۱۴ درصدی همراه است و سود غیرعملیاتی پایه هر سهم نیز افزایش ۶۹۰ درصدی داشته است.

تحلیل تکنیکال

طبق تصویر زیر سپ در یک کانال صعودی قرار داشته و سه هفته ای است که از این کانال خارج شده اما در معاملات هفته قبل و این هفته باز هم قصد بازپس گیری کانال میان مدت صعودی را دارد.

تحلیل ویژه نماد سپ/ دستور حمله برای بازپس گیری کانال صعودی میان مدت صادر شد؟

سپ اکنون در داخل یک کانال نوسانی مستطیل قرار گرفته و باید دید آیا می تواند از سد مقاومت خط روند کانال عبور کرده و باز هم در این کانال قدم بردارد؟

تحلیل ویژه نماد سپ/ دستور حمله برای بازپس گیری کانال صعودی میان مدت صادر شد؟

با وجود ریزش سراسری نمادهای بورسی اما سپ در معاملات شنبه به مقدار بسیار کمی منفی شد و قیمت پایانی این نماد تنها منفی ۰.۱۳ بود که بسیار ناچیز است، سپ در معاملات هفته گذشته و امروز در نقطه پیوت لاین S۲ حمایت شده و به سمت بالا پرتاب شد و باید دید آیا در معاملات این هفته هم می تواند صعودی شود یا خیر؟

سپ بسیار سعی کرده که ناحیه فعلی را حفظ کند و اندیکاتور مک دی نیز واگرایی مثبت را در تایم فریم روزانه نشان می دهد و باید دید آیا سپ می تواند با سبز شدن بازار و روند مثبت کلی بورس ، باز هم کانال صعودی میان مدت خود را باز پس گیرد یا خیر؟

منبع: صدای بورس 

0 نظر:

نظر بدهید