مطهری در نشست خبری: امیدوارم تائید صلاحیت شوم/ به نفع کسی در انتخابات کنار نمی‌روم
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه من به طور مستقل وارد عرصه انتخابات شدم و نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان هم به من توجهی نداشته است، گفت: بنده تصمیم ندارم به نفع کسی کنار بروم.

به گزارش بورس فوری، علی مطهری پس از ثبت‌نام در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران،گفت: ما در شرایط ویژه‌ای هستیم و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و به نظر بنده، میزان مشارکت مردم در این انتخابات، پیام بسیار مهمی برای دنیا و پیام رسایی برای اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و حتی کشورهای همسایه و چین و روسیه دارد.

وی بیان کرد: میزان مشارکت مردم در این انتخابات در رفع سریع‌تر تحریم‌ها و احیای برجام قطعاً مؤثر خواهد بود و علاوه بر این، در بهبود وضع زندگی مردم و معیشت آنان هم اثر خواهد داشت.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: افراد فکر نکنند که شرکت یا عدم شرکت آنان در انتخابات فرقی نمی‌کند و فایده‌ای نخواهد داشت و کاری، اصلاح نخواهد شد. باید بگویم که حضور آنان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

مطهری افزود: ممکن است که به همه مطالبتمان نرسیم اما می‌توانیم به ۷۰ تا ۸۰ درصد از خواسته‌ها و آرزوهایمان برسیم، بنابراین امیدواریم مشارکت گسترده‌ای از طرف مردم عزیزمان داشته باشیم. مردم ما هر وقت احساس کنند انقلاب اسلامی نیازمند کمک و حضور آنان است، وارد می‌شوند.

مستقل وارد عرصه انتخابات شده‌ام

وی در واکنش به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه شما در لیست ۱۴ نفره نهاد اجماع‌ساز حضور نداشتید، آیا پیش از حضور در ستاد انتخابات، با این نهاد صحبت کردید؟ اظهار داشت: از آنجایی که بنده به طور مستقل وارد رقابت انتخاباتی شدم، طبعاً سازوکار اجماع‌ساز توجهی به بنده نداشتند.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: سازوکار آنان به این صورت است که باید ۱۰ حزب اصلاح‌طلب، فردی را به عنوان کاندیدای خود معرفی کرده باشند تا اسم وی را جزو افراد مورد نظر خود قرار دهند و چون بنده خودم هیچ اقدامی نکردم، طبیعی است که در لیست ۱۴ نفره نیستم.

به نفع کسی در انتخابات کنار نمی‌روم

مطهری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در نهایت شما حاضرید که به نفع گزینه نهایی اصلاح‌طلبان کناره‌گیری کنید؟ گفت: اینکه در آستانه انتخابات وضعیت چگونه شود، به رأی کاندیداها بستگی دارد و قاعدتاً آن فردی که رأی بیشتری دارد، دیگران باید به وی کمک کنند که پیروز شود و فردی از طرف مقابل در انتخابات پیروز نشود.

وی ادامه داد: اینها محاسباتی است که طبعاً در همه انتخابات انجام می‌شود اما بنده فعلاً تصمیمی برای آنکه به نفع کسی کنار بروم، ندارم؛ آمده‌ام، رقابت می‌کنم و ان‌شاءالله تا آخر هم می‌مانم.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مسئله آزادی بیان، عدالت اجتماعی و استقلال فرهنگی از آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده که در برخی از قسمت‌ها ما واقعاً کوتاهی کرده‌ایم، کاستی‌هایی داریم و باید همه این ایرادات برطرف شود.

مطهری با بیان اینکه بنده فکر می‌کنم در حوزه زنان مشکل اساسی نداریم، اظهار داشت: برای مثال ورود بانوان به استادیوم‌های ورزشی به جز شنا و کشتی مشکلی ندارد و ما متأسفانه این موضوع را به یک مشکل تبدیل کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: ورود بانوان به استادیوم‌های فوتبال و والیبال و مانند اینها با یکسری تمهیدات هیچ مشکلی ندارد، قابل حل است و بی‌جهت این موضوع را طولانی کردیم. همچنین دوچرخه‌سواری بانوان اصلاً موضوعیتی ندارد و هیچ مرجع تقلیدی نمی‌تواند بگوید که دوچرخه‌سواری بانوان ممنوع است و صرف اینکه پوشش خود را رعایت کند، هیچ ممنوعیتی نمی‌تواند داشته باشد.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: ما نباید بی‌جهت مسئله زنان را بزرگ کنیم و حتی مسئله حجاب و پوشش اسلامی هم مشکل امروز ما نیست و اکثریت قاطع مردم ما از روی انتخاب و اعتقادشان، این مسئله را رعایت می‌کنند اما عده‌ای هم هستند که به طور نسبی حجاب را رعایت می‌کنند و ممکن است پوشش کاملی هم نداشته باشند و حکومت هم کاری با آنها ندارد و بی‌جهت نباید به این‌گونه مسائل دامن بزنیم.

اطلاعی از کاندیداتوری«علی لاریجانی» ندارم

مطهری در واکنش به سئوالی مبنی بر اینکه آیا خبر دارید که علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری حضور می‌یابد یا خیر؟ گفت: بنده حدود ۲۰ روز است که با وی به صورت حضوری و تلفنی صحبت نکردم و واقعاً اطلاع ندارم که وی می‌خواهد در انتخابات بیاید یا نیاد.

وی بیان کرد: بالاخره لاریجانی هم یک فرد سیاسی و مانند همه سیاسی‌ها پیچیده است و معلوم نمی‌شود که می‌خواهد در عرصه انتخابات حضور یابد یا خیر.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سئوال دیگری مبنی بر اینکه اگر علی لاریجانی در عرصه انتخابات حضور یابد، آیا به نفع وی کناره‌گیری می‌کنید؟ اظهار داشت: اگر لاریجانی در انتخابات حضور یابد، مانند مابقی کاندیداها است و بنده بدون اطلاع وی وارد صحنه انتخابات شدم، بنابراین ورود یا عدم ورود لاریجانی هیچ تأثیری در روش بنده نخواهد داشت.

مطهری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا با لاریجانی قهر هستید که مدتی است با هم صحبت نکردید؟ گفت: خیر، به دلیل ماه رمضان و کرونا فرصت نکردیم که به صورت حضوری یکدیگر را ببینیم.

وی در واکنش به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا عید فطر را به لاریجانی تبریک گفتید؟ افزود: خیر، اتفاقاً وی صبح امروز به بنده تبریک گفت و من هم هنوز تبریک نگفته‌ام. بنده در راه بودم و پیغامی از طرف خودش و همشیره‌ام ارسال کرد و برگردم حتماً خدمتشان می‌رسیم و صحبت خواهیم کرد تا ببینیم بالاخره چه برنامه‌ای دارد.

معتقد به یک دولت ائتلافی هستم 

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا کابینه خود را مشخص کرده‌اید؟ اظهار داشت: بنده به طور کلی معتقدم کابینه باید شامل افراد متخصص، باتجربه و باتقوا باشد و فرقی ندارد که این افراد در گروه اصلاح‌طلب یا در میان اصولگرایان و خارج از این دو گروه باشد.

مطهری جمهوری ادامه داد: باید بگردیم و افراد اصلح را انتخاب کنیم و همه باید در قدرت مشارکت داشته باشند و اینکه یک گروهی می‌آیند و گروه مقابل را بیرون می‌اندازند، کار بسیار زشت و متأسفانه در کشور ما رایج بوده است.

وی گفت: برای معاون اولی دولت خود برخی از گزینه‌هایی را که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری هستند، مناسب می‌دانم و برای وزارت هم افرادی در نظر دارم. بنده معتقد به یک دولت ائتلافی هستم و هیچ تعصب گروهی ندارم.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در کابینه خود از وزیر اهل تسنن یا زن استفاده خواهید کرد؟، گفت: هیچ فردی نمی‌تواند از الان قول دهد که مثلاً سه وزیر اهل تسنن و پنج وزیر زن در کابینه خود قرار خواهد داد و این ادعا درست نیست. ما باید ببینیم چه کسانی صالح هستند و از بین آنان باید فرد اصلح را انتخاب کنیم و ممکن است خانم یا اهل تسنن باشد.

مطهری اظهار داشت: بنده معتقدم حتی اگر برای یک پستی، یک مرد و یک زن امتیاز مساوی داشته باشند، برای اینکه انتخاب زن پیام ویژه‌ای دارد، باید آن زن را انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: درباره اهل سنت همین موضوع صدق می‌کند و اگر امتیاز دو نفر که یکی شیعه و دیگری سنی است، یکسان باشد از آنجایی که فرصت برای اهل سنت کم است، باید اهل سنت را انتخاب کنیم، این کار پیام خوبی برای دنیای اسلام دارد و پاسخ خوبی به اتهاماتی است که به ما می‌زنند و ما را بعضاً متهم به فرقه‌گرایی و تعصب شیعی می‌کنند.

با فیلترینگ فضای مجازی مخالفم

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره دیدگاه‌های خود پیرامون بحث فضای مجازی و فیلترینگ، گفت: فضای مجازی قطعاً یک فرصت بسیار خوبی برای ما است البته آسیب‌هایی هم دارد و باید با آسیب‌های آن مقابله و از فرصت‌های آن به خوبی استفاده کنیم. این در حالی است که همه پدیده‌های جدید، فرصت و در مقابل تهدیدهایی دارند و تیغ دو دَم هستند.

مطهری با بیان اینکه این پدیده‌ها هم آثار مثبت و هم آثار منفی دارند، تصریح کرد: تا جایی که امکان دارد باید با آثار منفی این پدیده‌ها مبارزه کنیم. برای مثال اگر امکان فنی برای جلوگیری از گسترش امور غیراخلاقی در فضای مجازی وجود داشته باشد، باید این کار را انجام دهیم.

وی تأکید کرد: بنده به شدت با فیلترینگ فضای مجازی برای اظهارنظرها مخالف هستم. اینکه یک شبکه اجتماعی را به دلیل آنکه نظرات مختلف را منعکس می‌کند، فیلتر کنیم کار بسیار غلطی است و همه باید آزاد باشند و حرف خودشان را بزنند و حتی ضد انقلاب و طرفداران رژیم گذشته و کارکنان بی‌بی‌سی و منافقین هم می‌توانند آزادانه حرف خودشان را بزنند.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: خط قرمز ما اقدام مسلحانه و ایجاد آشوب و بلوا است و اگر کسی وارد این حوزه شود، قطعاً حکومت با وی برخورد می‌کند اما اظهارنظر تا بی‌نهایت آزاد است.

امیدوارم تائید صلاحیت شوم

مطهری در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه اگر تایید صلاحیت نشوید واکنش شما چه خواهد بود، گفت: امیدوارم این اتفاق نیفتد و شورای نگهبان تغییری در رویه خود دهد و اظهارنظر را دلیلی بر عدم التزام عملی به نظام تلقی نکند. 

وی بیان کرد: حتی اگر کسی در جایی نظری مخالف نظر نظر رسمی نظام و مخالف مقام معظم رهبری داشته باشد، این به معنای عدم التزام عملی به نظام نیست. 

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: رهبر معظم انقلاب خودشان چندین بار تاکید فرمودند که ممکن است کسی نظری مخالف بنده داشته باشد و باید بتواند حرفش را بزند. 

مطهری افزود: بالاخره اگر مبنا قانون اساسی و صحبت‌های ایشان است، شورای نگهبان باید به این روش عمل کند و کاسه داغ تر از آش نباشد. 

وی تاکید کرد: انشاءالله این اتفاق ردصلاحیت نیفتد و اگر دوستان به این کار خود اصرار داشته باشند و مرا ردصلاحیت کنند، به هر حال ما باید تابع قانون باشیم و کاری هم از ما بر نمی آید و باید برویم و در خانه بنشینیم.

0 نظر:

نظر بدهید