وال استریت نقره‌داغ شد
گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده ژانویه ۲۰۲۴ بدترین روز را از سپتامبر ۲۰۲۲ تاکنون برای وال استریت رقم زد.

به گزارش بورس فوری، با انتشار آمار نرخ تورم ماه ژانویه که بالاتر از حد انتظار بود، شاخص‌های اصلی بورس آمریکا با افت شدیدی مواجه شدند. بر این اساس، در پایان معاملات سه‌شنبه ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) شاخص داو جونز با ۱.۳۵ درصد معادل ۵۲۴ واحد افت روبه‌رو شد. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ هم با ۱.۳۷ درصد معادل ۶۸ واحد کاهش همراه شد. همچنین شاخص نزدک به میزان ۱.۸ درصد یا ۲۸۶ واحد افت را ثبت کرد. این در حالی است که شاخص بی‌ثباتی VIX در ابتدا ۱۵ درصد افزایش یافت اما در پایان با افتی ۰.۱۵ درصدی روبه‌رو شد.

همچنین، در ماه ژانویه، نرخ تورم آمریکا کمتر از حد انتظار کاهش یافت و بر مبنای سالانه به ۳.۱ درصد رسید.

رفت و برگشت اروپایی‌ها

بر اساس این گزارش، بورس‌های اروپایی نیز معاملات روز سه‌شنبه را با افت دسته‌جمعی شاخص‌های اصلی به پایان بردند اما امروز سراسر سبزپوش شدند.

به گزارش مارکت‌واچ، در پایان معاملات سه‌شنبه، شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن ۰.۸۱ درصد افت کرد. دکس آلمان ۰.۹۲ درصد و سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه نیز ۰.۸۴ درصد کاهش را ثبت کردند. همچنین FTSE MIB ایتالیا بیش از یک درصد و شاخص IBEX ۳۵ مادرید ۰.۵۹ درصد افت کردند. شاخص استوکس ۶۰۰ اروپا هم ۰.۹۵ درصد منفی شد.

با این حال، بورس‌های اروپایی معاملات امروز چهارشنبه را با رشد بین ۰.۱ تا ۰.۷ درصدی شاخص‌های فوق آغاز کردند.

غول‌های آسیا جا عوض کردند

این گزارش می‌افزاید، برخلاف روزهای گذشته، در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) بازارهای مهم آسیایی روند متفاوتی را طی کردند. بر این اساس، شاخص Asia Dow ۰.۶۶ درصد افت کرد. نیکی ۲۲۵ ژاپن هم ۰.۶۹ درصد منفی شد و به دنبالش، تاپیکس هم بیش از یک درصد افت کرد. در مقابل، بورس‌های چینی وضعیت بهتری داشتند. شاخص هنگ‌سنگ ۰.۸۴ درصد بالا رفت. شاخص شانگهای هم به میزان ۱.۲۸ درصد رشد کرد. امروز همه شاخص‌های سهام چینی مثبت بودند.

افزون بر این، در بورس هند نیز شاخص Nifty ۵۰ با ۰.۴۵ درصد رشد مواجه شد و سنسکس بمبئی هم ۰.۳۷ درصد بالا رفت. در پایان معاملات امروز بورس‌های تایوان و پاکستان مثبت و بازارهای کره‌ جنوبی، استرالیا، نیوزیلند، مالزی، اندونزی و سنگاپور منفی بودند.

همچنین، از مهمترین اخبار امروز می‌توان به افزایش فروش شرکت کوکاکولا و افت فروش رقیب بزرگش، پپسی اشاره کرد. در سه ماه پایانی سال گذشته میزان فروش کوکاکولا به ۱۰.۹۵ میلیارد دلار رسید. همچنین افزایش ۱۵ درصدی قیمت سهام شرکت هواپیمایی JetBlue، اعتصاب رانندگان شرکت‌های اوبر و لیفت با درخواست افزایش پرداخت‌ها، افزایش نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا به بیش از ۴.۲۶ درصد و بازده اوراق ۲ ساله به ۴.۶ درصد از دیگر اخبار مهم امروز بودند.

0 نظر:

نظر بدهید